اقتصادی

شورای رقابت، پای میز محاکمه؟

شورای رقابت از بازار خودرو چه می‌خواهد؟ این شاید سوال ثابتی است که در طول سال‌های گذشته بارها مطرح شده و البته در هفته‌های اخیر نیز از زاویه‌ای دیگر به اوج خود رسیده است، سوالی که این بار شاید کار را به مراجع قضایی برساند.

به گزارش ترندونی، از دولت دهم برای نخستین بار نام شورای رقابت به عنوان مرجع اعلام قیمت خودرو مطرح شد و در دوره‌های مختلف سال‌های بعد، در رفت و برگشت‌های متعدد باز هم این شورا نقش آفرین قیمت خودرو شد. این در حالی است که بسیاری از منتقدان می‌گویند یکی از دلایل شکل گیری شرایط فعلی در بازار خودرو تصمیمات همین شورا در مقاطع مختلف بوده و حالا نیز در برابر یک طرح جدید ایستادگی می‌کند.

متهم روز: شورای رقابت

شورای رقابت امروز در اطلاعیه‌ای جدید، موضع خود درباره بازار خودرو را اعلام کرد. دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به اتفاق آراء مصوب شد.

این دستورالعمل بار دیگر با واکنش‌های متعددی همراه شد و این سوال را به وجود آورد که آیا عرضه خودرو در بورس کالا متوقف می‌شود؟

ترندونی همچنین در خبری با عنوان تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو چیست؟ به بررسی ابعاد مختلف این دستورالعمل پرداخته است.

به دنبال این اتفاق باز هم واکنش‌های جدیدی به این موضع شورای رقابت مطرح شد. در پی دستورالعمل شورای عالی رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو و اینکه در هیچ بندی از این دستورالعمل اشاره‌ای به عرضه خودرو در بورس کالا نشده یک عضو شورای عالی بورس عنوان کرد که این شورا بر عرضه خودرو در بورس کالا تاکید دارد.

اما محکم‌ترین موضع را یکی از نمایندگان مجلس گرفت. یک عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار از تهیه طرح استفساریه ای ‌در واکنش به تصمیم شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس خبر ‌داد و گفت که احتمال طرح شکایت از شورای رقابت به دیوان عدالت اداری وجود دارد.

متضرر روز: جایگاه‌داران

هرچند با عبور از موج اصلی سرما، مدیریت شبکه گازی کشور به ثبات رسیده و گزارشی از مشکلات جدی در شبکه وجود ندارد اما تبعات تصمیمات هفته‌های گذشته همچنان خود را نشان می‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی سی‌ان‌جی کشور گفت: قطع گاز جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور در یک‌ماه اخیر موجب تحمیل بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به جایگاه‌های سی‌ان‌جی از محل عدم انتفاع از فروش و همچنین خسارات فنی بر قطع و وصل مکرر گاز به تجهیزات گاز جایگاه‌ها، شده است.

ترندونی همچنین در گزارشی با عنوان راهکار دولت برای عبور از بن‌بست قاچاق سوخت به بررسی این موضوع پرداخته که چه راهکارهایی برای مقابله با خارج کردن سوخت قاچاق از کشور وجود دارد.

مهم‌ترین خبر انرژی را اما امروز وزیر نفت داده است. اوجی گفته که نفت ایران مشتریان زیادی دارد و مشکلی در این حوزه وجود ندارد. جواد اوجی امروز در آیین بهره‌برداری از طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های اسفند و سیوند اظهار کرد: ما مشتریان زیادی برای نفت خام سبک ایران داریم به طوری‌که از این نوع نفت برای عرضه کم داریم.

جهره روز: داوود منظور

امروز مدیران وزارت اقتصاد دارایی در گزارش‌هایی به وضعیت حوزه های کاری خود در ماه‌های گذشته پرداختند و البته برنامه‌های موجود برای سال آینده را نیز تشریح کردند. رییس سازمان امور مالیاتی اما بخشی از نگرانی‌ها درباره بودجه سال آینده را برطرف کرد.

وی  در پاسخ به سوال ترندونی مبنی بر اینکه رشد درآمدهای مالیاتی که در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است چگونه محقق خواهد شد؟ توضیح داد: پیش بینی شده است درآمدهای مالیاتی در سال آینده با رشد ۵۴ درصدی از ۴۵۵ هزار میلیارد تومان به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. برای این موضوع چند منبع وجود دارد. منبع اول پرونده‌های مالیاتی است که از قبل وجود دارد اما قطعی‌سازی نشده، ممکن است در هیات‌های حل اختلاف در مرحله بدوی یا تجدید نظر باشند یا اینکه هنوز قرارهای کارشناسی آن انجام نشده باشد و بلاتکلیف مانده باشند. رقم این پرونده ها که باید در هیات‌ها تعیین تکلیف شود ۲۱۳ هزار میلیارد تومان است. در سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به پرونده‌های سال‌های گذشته قطعی‌سازی شده است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز از رشد ۲۰۸ درصدی تعیین تکلیف کالاهای در اختیار این سازمان تا اواخر دی‌ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر داد و گفت: در همین بازه زمانی بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان از این کالاها به فروش رسید که نسبت به سال گذشته ۵۰۷ درصد رشد داشته است.

خبر مهم دیگر در این بخش از سوی معاون رییس جمهور اعلام شد. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: حق عائله‌مندی در سال ۱۴۰۲ با ۵۰ درصد افزایش به حدود ۹۰۰ هزار تومان و حق اولاد با ۱۰۰ درصد افزایش به ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

خوش‌شانس‌های روز: پدران در روز پدر

وزیر ارتباطات امروز یک خبر مناسبتی را اعلام کرد. عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی نوشت: به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر، ما هم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم گرفتیم هدیه‌ای ناقابل برای پدران عزیزی که در این روز خجسته صاحب فرزند شده اند در نظر بگیریم.

همچنین معاون وزیر ارتباطات از اتصال همه روستاهای بالای بیست خانوار فاقد ارتباط مناطق زلزله زده خوی به اینترنت پرسرعت خبر داد و گفت: بدین ترتیب دانش آموزان روستاهایی که به دلیل تخریب مدارس امکان شرکت در کلاس‌های درس را نداشتند، می توانند به صورت غیرحضوری و آنلاین فرایند تحصیلی خود را ادامه دهند.

پیاز نیز امروز همچنان خبرساز بود. معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی داشته باشیم قانون به دولت اجازه داده است که واردات انجام شود گفت: در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا