اقتصادی

سود بین بانکی به ۲۰ درصد نزدیک شد

جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می دهد که نرخ سود در این بازار از 19.1 درصد در ابتدای شهریور به 19.86 درصد در پایان این ماه رسیده است.

به گزارش ترندونی، نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ های سود در بازار پول به نرخ سود یا نرخ سود در سایر بازارها اطلاق می شود که در واقع این نرخ به قیمت ذخایر بانکی و زمانی است که آنها هفتگی دارند. کسری، از بانک های دیگر وام بگیرید که در حال حاضر 19.86 درصد است.

نرخ بین بانکی که تا پایان شهریورماه سال جاری حدود 18 درصد در نوسان بود، از اوایل مهرماه در حال افزایش بوده و به 19 درصد رسیده و در پایان ماه هفتم به 19.86 درصد رسیده است. امسال.

دلیل افزایش سود بین بانکی را کارشناسان اقتصادی افزایش تقاضا برای برداشت از ذخایر بانک مرکزی عنوان می کنند و معتقدند افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی از دو جهت به مهار تورم کمک می کند. اولین مورد این است که افزایش سود بین بانکی هزینه های پول سازی بانک ها را افزایش می دهد و منجر به کاهش عرضه پول در اقتصاد می شود که عامل اصلی افزایش تورم است.

از سوی دیگر افزایش نرخ های بین بانکی باعث افزایش نرخ سود سپرده ها و اوراق قرضه دولتی می شود که مردم را به سرمایه گذاری در بانک ها و خرید اوراق قرضه دولتی به جای سرمایه گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و سایر بازارها تشویق می کند. تقاضا برای این دارایی ها و قیمت آنها، در نتیجه با کاهش انتظارات تورمی، تورم را کنترل می کند.

با این تفاسیر به شرط تداوم افزایش چشمگیر نرخ سود در بازار بین بانکی، می توان انتظار مهار تورم را داشت که این امر به سیاست بانک مرکزی بستگی دارد، زیرا به گفته کارشناسان، سیاست های انبساطی بانک مرکزی مانع از روند صعودی می شود. نرخ سود در بازار بین بانکی تاثیری در کاهش یا توقف تورم نخواهد داشت.

این بانک مدتی است که سیاست انبساطی و چاپ پول در بازار آزاد و بین بانکی را در پیش گرفته است. 30 هزار و 200 میلیارد قرارداد بازخرید مبلغی به تومان

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا