اقتصادی

ردپای استقراض دولت در کاهش سود بین بانکی 

با توجه به اینکه نرخ بهره در بازار بین بانکی پس از 9 ماه به زیر 18 درصد رسید ، یک تحلیلگر اقتصادی دولت را به کاهش حقوق و منابع بانک مرکزی برای پوشش کسری بودجه به دلیل کاهش نرخ بهره متهم می کند. این تهدید برای افزایش پایه پولی و نقدینگی اقتصاد است که بانک مرکزی باید از آن جلوگیری کند.

به گزارش ترندونی ، نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ سود بازار پول ، به نرخ بهره یا نرخ بهره در بازارهای دیگر اشاره دارد. در واقع ، این نرخ قیمت سهام بانک ها است ، وقتی آنها به صورت هفتگی باشند ، سهام را جمع می کنند ، از بانک های دیگر در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی وام می گیرند.

بعد از 9 ماه ، این رقم اکنون زیر 18 درصد است و به 17.95 درصد رسیده است. این بدان دلیل است که سود بین بانکی در سال گذشته روند متفاوتی را طی کرده است. در ابتدای سال و در سه ماه اول ، نرخ بهره بین بانکی روند کاهشی نشان داد و در ماه ژوئن به هشت درصد رسید.

از این ماه تا نوامبر ، سود بین بانکی روند تغییر کرده و رشد کرد. این روند صعودی چنان دور بود که در ماه نوامبر نرخ بهره بازار بین بانکی از حد بالای دهلیز عبور کرد و به بیش از 22 درصد رسید.

با این حال ، از ماه نوامبر ، روند سود بین بانکی دوباره تغییر کرده و کاهش یافته است. از دسامبر سال گذشته تا اوایل ژوئن سال جاری ، نرخ بهره بین بانکی از 19 تا 20 درصد تثبیت شد ، تا اینکه روند نزولی در ماه مه آغاز شد.

کاهش سود بین بانکی از کجا ناشی می شود؟

در همین راستا ، کامران نادری ، اقتصاددان ، در مصاحبه با ترندونی ، علل و اثرات پایین آمدن نرخ بهره را بررسی کرد و گفت: بازار.

وی افزود: با توجه به روند افزایشی تورم در کشور ، بانک مرکزی دلیلی برای اجازه دادن به این کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی ندارد ، زیرا این روند نزولی در دراز مدت قیمت ها را در همه بازارها افزایش می دهد. دارایی ها را افزایش می دهد و بازارهای سهام سریعتر اتفاق می افتند ، در این صورت قیمت های بالاتری در بازار کالاها و خدمات خواهیم داشت.

کاهش نرخ بهره بین بانکی ؛ تهدید یا فرصت؟

این اقتصاددان ادامه داد: کاهش نرخ سود بین بانکی از یک به دو درصد تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت ، اما در شرایط تورمی فعلی ، این کاهش باید متوقف شود زیرا تهدیدی است که بازتاب دهنده پایه پولی و نقدینگی است. .

به گفته نادری ، کاهش نرخ بهره بین بانکی در دوران رکود طبیعی و مناسب بود اما در شرایط فعلی این نشان می دهد دولت برای جبران کسری بودجه خود به منابع بانک مرکزی متکی است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه پایین آمدن نرخ بهره بین بانکی یک سیاست انبساطی است که باعث افزایش یکباره قیمت ها در همه بازارها نمی شود ، اظهار داشت: “کاهش فعلی نرخ بهره در بازار بین بانکی به اندازه بازار سرمایه قابل توجه نیست و افزایش قیمت ها تأثیر می گذارد آی تی.

بنابراین ، اگرچه کارشناسان معتقدند که عامل اصلی در نرخ بهره بازار بین بانکی ، استقراض دولت به صورت برداشت از بانک مرکزی است ، اما آخرین آمار از مبنای پولی به عنوان متغیر اصلی تغییر نقدینگی ، پایه پولی در ماه مه را نشان می دهد. در پایان سال ، با افزایش شش درصدی نسبت به آوریل ، به 489 هزار رسید. میلیارد جلد ، که افزایش بی سابقه ماهانه طی 14 ماه گذشته و رشد نقطه ای این متغیر پولی در ماه مه است. حدود 30.6 درصد

در همین راستا ، بانک مرکزی در ماه مه اعلام کرد که افزایش قابل توجهی در پایه پولی به دلیل افزایش سقف در حساب حقوق و دستمزد چرخشی خزانه داری تحت 1400 وجود دارد. قانون بودجه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا