اقتصادی

زمین‌گیر شدن ماهواره‌های کشور به دلیل پرتاب نشدن/عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضایی

معاون سابق امور بین الملل آژانس فضایی ایران گفت: 10 دانشکده هوافضا ، 4000 دانشجوی هوافضا ، 1200 فارغ التحصیل ، بیش از 80 آزمایشگاه تحقیقات فضایی و 70 شرکت خصوصی از جمله فرصت های کشور است. باید در این زمینه سازماندهی شود ، جلسات برگزار نشده است تشکیل شد و ما با پرتاب ماهواره های داخلی روبرو هستیم که بیشتر سیاسی است تا فنی.

به گزارش ترندونی دکتر. محسن شاطرزاده امروز در یک میزگرد آنلاین درباره ارتباط با صنعت فضایی و دانشگاه تاریخ آژانس فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی و جدایی آنها از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ریاست جمهوری آنها را اضافه کرد. : این سازمان از ریاست جمهوری جدا شد ، که به برنامه فضایی کشور آسیب جدی وارد کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان ، سازمان فضایی 1200 کارمند و 6 مutesسسه تحقیقاتی مانند “سیستم های ماهواره ای” ، “فضانوردی” ، “حمل و نقل فضایی” ، “مواد و انرژی” داشت ، اما پس از استقلال به 4 گروه تبدیل شد ، یک قسمت که زیرمجموعه وزارت درآمد است ، بخشی دیگر به وزارت ترانسپورت منتقل می شود و قسمت دیگر تحت نظارت معاون علمی رئیس جمهور نظارت می شود ، که این امر غیرقانونی است.

شاطرزاده با بیان اینکه این روند منجر به توقف فعالیت های فضایی شده است ، خاطرنشان کرد: بدون برنامه هایی که در سال های 1997-1996 داشتیم ، آنها کار نمی کردند.

وی در مورد پتانسیل عظیم کشور در فضا ، که مورد بهره برداری قرار نگرفته است ، اظهار داشت: در حال حاضر 10 دانشکده هوافضا ، 4000 دانشجو در فضا ، 1200 دانش آموخته در این زمینه ، بیش از 80 آزمایشگاه تحقیقات فضایی و 70 شرکت خصوصی و 1200 نفر وجود دارد. و اعضای انجمن فضایی ، و ما اعضای 16 سازمان فضایی بین المللی هستیم و ماهواره های ساخته شده روی زمین باقی مانده و پرتاب نشده اند.

معاون سابق وزیر امور بین الملل آژانس فضایی ایران دلیل پرتاب ماهواره ها را به دلایل فنی نمی داند بلکه به دلایل سیاسی می افزاید: صنعت فضایی یک صنعت استراتژیک است که قدرت و پیشرفت ملی را هدایت می کند. علم و فناوری ، اما ارتباط اقتصادی و ماهواره ای آن به گونه ای است که امروز بدون ماهواره نمی توانیم موفق باشیم. حجم فعلی صنعت فضایی بین 70 تا 100 میلیارد دلار و تا سال 2025 است. پیش بینی می شود اقتصاد فضایی بیش از 500 میلیارد دلار باشد.

شاطرزاده با طرح این سال که چه مقدار از این اقتصاد را با توجه به توانمندی های کشور داریم ، یادآور شد: جهانگردی فضایی امروز به یک صنعت تبدیل شده است و اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم ضرر خواهیم دید.

وی صنعت فضایی را صنعتی دانش بنیان ، محلی ، درون زا و حاکم بر جهادی و تولیدی توصیف کرد و ادامه داد: این صنعت با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد و لازم است به این صنعت توجه کنیم.

شاطرزاده با اشاره به تجربه تلخ کشور با ماهواره های زهره و مصباح ، افزود: “با نگاهی به وضعیت فعلی صنعت فضایی کشور ، می بینیم که سازمان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امور فضایی را غیرقانونی خوانده است. از آنجا که این موازی با فعالیت های آژانس فضایی است و علاوه بر این ، دبیرخانه شورای عالی فضایی تحت نظارت آژانس فضایی اداره می شود و ما همچنین آژانس فضایی را داریم که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش می دهد.

وی با بیان اینکه نظارت بر انستیتوی تحقیقات هوانوردی و فضایی توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انجام می شود ، ادامه داد: همچنین م Instituteسسه تحقیقات فضایی تحت نظارت آژانس فضایی اداره می شود که مستقیماً توسط وزیر ارتباطات اداره می شود. علاوه بر این ، م institسسات تحقیقاتی تحت وزارت ارتباطات هیچ ماموریت رسمی انجام نمی دهند و به دنبال پروژه های صنعتی برای درآمدزایی هستند ، در حالی که آژانس فضایی وظیفه خرید ماهواره ها را بر عهده دارد.

معاون سابق آژانس فضایی ایران در امور بین الملل با بیان اینکه دانشگاه های این کشور پروژه و بودجه ندارند ، گفت: او تمایلی برای رسیدن به آن ندارد و عدم پرتاب ماهواره موارد دیگری دارد. به طور کلی ، صنعت فضایی کشور به اولین قربانی برجام تبدیل شده است و ما در فضا به ویژه در روابط بین الملل دچار هرج و مرج هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا