اقتصادی

سند ملی زیست‌فناوری آماده طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود/۳ تصمیم برای سمپادی‌ها

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از تکمیل سند ملی بیوتکنولوژی خبر داد و گفت: این سند برای تهیه و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه می شود.

به گزارش ترندونی منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای اجرای نقشه جامع علمی کشور علیه خبرنگاران با بیان اینکه دو موضوع مهم در دستور کار نقشه جامع قرار دارد، افزود: نخبگان ملی و وزیر علوم پرسید

وی ادامه داد: این امکانات باید اقدامات لازم را انجام دهند تا آمار خوب و دقیقی از خروج نخبگان داشته باشند. نخبگان یعنی همه متخصصان، دانشمندان، اساتید دانشگاه و بهترین استعدادها.

کبگانیان با اشاره به اینکه ارقام مختلفی در حوزه خروج نخبگان بیان می شود، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد با این تسهیلات، آمارهای مهم و ملی در این زمینه برای ارائه در دیوان عالی کشور تهیه شود. شورای انقلاب فرهنگی

دبیر ستاد شورای عالی علوم و فناوری انقلاب فرهنگی اولین دستور جلسه را بیوتکنولوژی عنوان کرد و افزود: در این حوزه گزارشی از سوی دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی دکتر دکتر ارائه شد.

وی موضوع بیوتکنولوژی را یکی از اولویت های بند الف طرح تلفیقی علمی کشور دانست و با بیان اینکه این حوزه یکی از نقاط قوت کشور است و از نظر اقتصادی به عنوان یکی از ظرفیت های کشور به آن نگاه می شود، تصریح کرد: این حوزه یکی از نقاط قوت کشور است. در نتیجه 10 فناوری جدید در این زمینه معرفی شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران رتبه اول منطقه را هم در علوم زیستی و هم در بیوتکنولوژی دارد، گفت: علم کمتر، در علم و فناوری رتبه اول را داریم. “

کبگانیان با تاکید بر اینکه معاونت توسعه بیوتکنولوژی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 4 محور کلیدی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست جزو 4 حوزه کلیدی مصوب در این جلسه است. تفاهم نامه ای با 105 دانشگاه وزارت علوم و بهداشت منعقد شد تا کار ملی توسط این ستاد اجرایی انجام شود.

وی افزود: این همکاری بر اساس ظرفیت سازی برای هر دانشگاه است و با هر دانشگاه و پژوهشگاه دو یا سه تفاهم نامه منعقد شده است. همچنین 850 شرکت دانش بنیان به این دانشگاه ها متصل هستند.

کبگانیان افزود: همچنین 2.9 میلیارد صرفه جویی ارزی داشته است. تولید و صادرات در این زمینه بسیار مهم است. زیرا محصولات بیوتکنولوژیک نرخ تبادل بسیار بالایی بر حسب میکرون دارند.

دبیرکل ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه پس از ارائه این گزارش دو مصوبه داشتیم، گفت: اولین مصوبه برای سند ملی توسعه بیوتکنولوژی بود.

به گفته وی، تهیه این سند حدود 3 سال پیش به پایان رسید، اما به دلیل عدم همکاری دولت در آن زمان، تصویب آن زمان زیادی را برد.

کبگانیان افزود: در این جلسه تاکید شد سند برای تهیه و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شود.

وی توضیح داد: مصوبه 10 سال پیش شورای عالی در این حوزه خطاب به ستاد ملی بیوتکنولوژی بود نه این سند و همین تصمیم اخیر ستاد توسعه زیست فناوری را به تهیه این سند کشاند. این سند اقدامات و راهبردهای ملی خوبی را بیان می کند و امیدواریم پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شود.

وی مصوبه دوم این جلسه را تقسیم کار ملی در این زمینه عنوان کرد و توضیح داد: پژوهشکده ها و بنگاه های دانش بنیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای واگذاری این تقسیم کار ملی به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نهایی شود.

المپیک دانشجویی

دبیر علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع دوم این نشست را المپیادهای علمی دانشجویی دانست و یادآور شد: بحث المپیادهای علمی و نخبگان کشور یکی از حوزه های مهم کشور است و بخشی از آنها مزیت ورود بدون آزمون سراسری به دانشگاه ها را دارد گزارش مفصلی در این زمینه توسط رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ارائه شد.

وی اهداف این سازمان را افزایش جذابیت علوم پایه و علوم انسانی عنوان کرد و یادآور شد: این امر بسیار مهم است و ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقب باشیم که از المپیک منحرف نشویم. خط مشاهده شده است که گاهی دانش آموزانی که باید در آموزش عمومی شرکت کنند، قبل از رسیدن به سن لازم از مباحث پیچیده درسی خسته می شوند.

کبگانیان تاکید کرد: باید به این مهم توجه کنیم زیرا این استعدادهای نبوغ آینده کشور هستند.

وی از دیگر اهداف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، ارتقای دانش و مهارت، ارتقای خودباوری ملی و شبکه‌سازی نخبه‌گرایی را برشمرد و یادآور شد: المپیک تاکنون در زمینه‌هایی مانند ریاضیات برگزار شده است. و علوم کامپیوتر علم، فیزیک، شیمی، بیوتکنولوژی، ادبیات و نجوم، و اینها چالش هایی هستند.

دبیرکل ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از این چالش ها وجود نخبگان با استعداد بالا در المپیاد علوم پایه است که بیشتر به علوم تجربی و پزشکی و یا معاونت علاقه دارند. برعکس آسیب شناسی وی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد آسیب شناسی وی در دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور انجام شود.

سه خلاصه از بهترین استعدادها

کبگانیان با تاکید بر اینکه در این فصل سه خلاصه داریم، گفت: به روز رسانی نام بازی های المپیک، اجازه ورود دانش آموزان به دانشگاه ها و رشته های خاص بدون شرکت در آزمون دولتی. زیرا سال ها از این فرمان می گذرد و چنین تشکیلاتی لازم است.

او خلاصه دوم این فصل را ارائه کرد رشته هایی را که برندگان المپیادهای علمی می توانند وارد شوند ارتقا دهید وی افزود: اینگونه نباشد که در رشته مهندسی برق به عنوان نمونه برگزیده المپیاد شیمی تحصیل کند. این نوعی هدر دادن استعداد است و می توان استعداد آنها را منحرف کرد. از این رو پیشنهاد شد تا نام این فیلد به روز شود. این پیشنهاد مورد تایید قرار نگرفت و مقرر شد موضوع بررسی بیشتر شود.

کبگانیان، خلاصه سوم شاخص ها نام اضافه شده: پیشنهاد شد هر کدام از المپیک های طلا، نقره و برنز در آزمون سراسری چند امتیاز کسب کنند. البته برخی 60 درصد وزارت آموزش و پرورش را پیشنهاد کرده اند که یکی از تاییدیه های جدید ما است که در مقابل آن مقاومت شده تا کل آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش به خطر نیفتد.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که دانش آموزان همه چیز را به خوبی یاد بگیرند، گفت: در نهایت مطالعات بیشتری ارائه شد و در صورت تکمیل در حیاط خلوت ستاد، نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.

وی تاکید کرد: این ماموریت ها با کمک سمپاد به طرح جامع علمی و آموزشی واگذار شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا