برون مرزی

رونمایی از آکادمی‌های تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ در کل کشور حدود 750 مدرسه سما وجود دارد که در مقاطع مختلف پیش دبستانی تا متوسطه است که به دلیل ظرفیت فوق العاده موضوع است. استعدادیابی و پرورش استعدادها در این مدارس، ایجاد آکادمی های تخصصی اجتناب ناپذیر است; البته از مفهوم جامعه دانشگاهی تعابیر مختلفی وجود دارد; با این حال، مفهوم واقعی آکادمی این است که این مرکز نه تنها مهارت های تخصصی را در هر زمینه توسعه می دهد، بلکه موضوعاتی مانند روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی را همراه با آموزش زبان انگلیسی به صورت هفتگی و توسط متخصصان برنامه ریزی می کند.

با توافق و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه داشتیم ، همزمان با هفته تربیت بدنی ، سه زورخانه دانش آموز را در استان های یزد ، همدان و خراسان رضوی افتتاح می کنیم.آکادمی های ورزشی تخصصی سما نمونه بارز این نوع آکادمی است که در کنار بسیاری دیگر از برنامه های ورزشی در دستور کار اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

وی در این خصوص، پیرو تصمیم اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد آکادمی تخصصی ورزش برای مدارس سما در هر استان، با جمشید همتی مدیر کل این دانشگاه گفت‌وگو کرد. دلیل تأسیس این آکادمی ها و سایر برنامه های ورزشی یکی از دلایلی است که در ادامه می خوانیم.

در هر استان یک آکادمی تخصصی ورزشی وجود دارد

آنا: برنامه ها و اهداف ورزشی آموزشکده تربیت بدنی سما چیست؟

همتی: به لطف ظرفیت عالی ما که شامل 750 مقاطع مختلف پیش دبستانی تا دبیرستان و تعداد زیادی دانش آموز فعال در آن ها و همچنین داشتن استعدادهای فوق العاده و شکوفایی استعدادها است، برنامه های بسیاری از جمله ایجاد آکادمی های تخصصی در هر سال را تدوین کرده ایم. هفته وی از استان هایی که در سراسر کشور رونمایی و افتتاح می شود نام برد تا در هر استان یک آکادمی تخصصی ورزش داشته باشیم.

مفاهیم مختلف جامعه دانشگاهی هستند و خواهند بود. با این حال، مفهوم واقعی آکادمی، به عنوان مثال در ورزش، مرکزی است که علاوه بر توسعه مهارت های ورزشی تخصصی، موضوعات هفتگی کاملاً برنامه ریزی شده مانند روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، پزشکی ورزشی را ارائه می دهد. . به عنوان مثال در آکادمی والیبال علاوه بر دوره آموزشی مهارت های والیبال، مفاهیم روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، آسیب های ورزشی، پزشکی ورزشی مرتبط با رشته و علوم ورزشی به طور کامل آموزش داده می شود.


بیشتر بخوانید:

شاگرد سما بروجرد در مسابقات دو و میدانی قهرمانی جوانان جهان به مدال دست یافت

مدرسه فوتبال در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس راه اندازی می شود


آغاز قهرمانی از مدارس سما

آنا: برای ایجاد این آکادمی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

همتی: برای اخذ مجوز آکادمی درخواست تاییدیه کمیسیون ماده پنج را دادیم که در اصل مجوز تاسیس باشگاه است که در هر استان یک باشگاه باشگاه فرهنگی و ورزشی تصویری از دانشگاه آزاد اسلامی بسازید. در چند استان مجوز صادر شده است و در استان های دیگر تلاش می شود تا در هفته تربیت بدنی تقریبا تمامی مجوزها اخذ شود. در پایان مهرماه قصد داریم معرفی آکادمی های سراسر کشور را برگزار کنیم.

سما از آکادمی های تخصصی رونمایی کرد.  در هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی وجود دارد

همه مدیران استانی برای تحقق این امر تلاش می‌کنند و با فراهم کردن زیرساخت‌ها و آموزش هنرجویان در آکادمی‌ها، چون مجوز باشگاه داریم، می‌توانیم تیم‌های نوجوانان را تشکیل دهیم و در لیگ‌های معتبر ورزشی شرکت کنیم. همین روند می تواند زیرساخت تیم های تشکیل تیم دانشگاه باشد.

سال‌هاست که دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل جذب ورزشکاران و قهرمانان در دانشگاه و بعدها به شهرت رسیدن از طرف دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفته است. ما می خواهیم این چرخه و چرخه را تکمیل کنیم، یعنی از همان ابتدا به دانش آموزان ابتدایی، اول و دوم دبیرستان در آکادمی های ورزشی آموزش می دهیم تا پس از دانشجو شدن در دانشگاه آزاد اسلامی ورزشکار حرفه ای شود. متر باشگاه این دانشگاه

آنا: وضعیت مدارس سما در لیگ های کشوری چگونه است و آیا مجوز گرفته است؟

همتی: جلساتی با مسئولان در مورد لیگ جوانان داشتیم و اکنون در چهار رشته اوشوآ، تکواندو، تنیس روی میز و کشتی (آزاد و فرنگی) تماس گرفتیم و اقدامات لازم انجام شد.

سایر ورزش ها در برنامه های ساموس گنجانده شد. اما به دلیل کمبود وقت فقط در برخی مناطق تماس گرفتیم تا افراد مستعد از سراسر کشور به مدارس سما معرفی و جذب شوند.

راه اندازی آکادمی زمان می برد تا بتوانیم زیرساخت ها را فراهم کرده و آموزش های لازم را ارائه دهیم. اکنون چهار رشته را معرفی کرده ایم تا بتوانیم در لیگی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سما جایگاه معتبری داشته باشیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما ؛  در هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی وجود دارد

آنا: برای مدارس فوتبال سما چه برنامه ای دارید؟

همتی: در زمینه فوتبال از نظر ظرفیت و علاقه به این رشته فوتبال در استان ها وجود دارد، ما این زمینه را به خود استان ها دادیم. مجوز کمیسیون ماده 5 باید شامل نام رشته هایی باشد که اکثر استان ها برای فوتبال انتخاب کرده اند. ما می خواهیم با توجه به ظرفیت استانها آکادمی ایجاد کنیم.

ما نمی خواهیم در استانی که سابقه ندارد فرهنگستان راه اندازی کنیم. به عنوان مثال در مازندران آکادمی کشتی و در زنجان آکادمی ووشو و هنرهای رزمی ایجاد می کنیم. همین طور بر اساس تحقیقات قبلی در مورد استان ها، رشته هایی را در نظر گرفته ایم که فوتبال یکی از آن رشته هاست.

آنا: آیا این ورزش ها می توانند در لیگ امسال شرکت کنند؟

به منظور اخذ مجوزهای تحصیلی ، برای اخذ گواهینامه از کمیسیون ماده پنج ، که اساساً مجوز تاسیس باشگاه ها است ، به باشگاه فرهنگ و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان مراجعه کردیم. همتی: من واقعا می دانم که تکواندو و ووشو در لیگ امسال حضور خواهند داشت. چون کادر فنی بسیار قوی در این زمینه ها داریم، آنها از خانواده دانشگاه آزاد هستند و همکاران زحمتکشی هستند، پس واقعاً در این دو حوزه هستیم. البته یک نکته وجود دارد که در همه فدراسیون های کشور در همه زمینه هایی که بتوانیم در آن حضور داشته باشیم لیگ جوانان نداریم. یعنی در خیلی از رشته ها اصلا لیگ رده سنی نداریم.

در هفته تربیت بدنی 3 زورخانه دانش آموزی ارائه می شود

آنا: چه برنامه های تربیت بدنی دیگری برای مدارس سما وجود دارد؟

همتی: یکی دیگر از برنامه ها برپایی زورخانه های دانش آموزی است. با توافق و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه داشتیم ، در هفته تربیت بدنی همزمان سه زورخانه دانش آموز را در سه استان یزد ، همدان و خراسان رضوی افتتاح می کنیم.

هماهنگی انجام شد و سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت سه زورخانه دانش آموزی برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی انتخاب شدند. روحیه قهرمانی و جوانمردی و اخلاق در آنها ایجاد شود. همین هدف، گسترش این فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی از طریق این میدان جذاب کشتی در مدارس است.

آنا: آیا مجوز باشگاه برای استان ها گرفته شده است؟

همتی: در نامه ای رسمی به تمام ۳۱ استان اعلام کردیم که هر استان برای ایجاد فرهنگستان باید حداقل یک مجوز از کمیسیون ماده پنجم بگیرد. دپارتمان های دانشگاه در برخی استان ها دارای مجوز باشگاه هستند. برای مثال ، خراسان رضوی مجوز باشگاه دارد و سما از آن مجوز که به آن دانشگاه می گویند استفاده می کند و آکادمی تأسیس می کند. استان های غیرمجاز هم دنبال می کنند، خیلی از فرم ها و مراحل اداری باید انجام شود، همکاران چندین ماه پیگیری می کنند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلات به تعویق افتاد.

با این حال، بسیار محتمل است که تا سال 1400. حداقل 50 درصد استان ها تا پایان مهرماه و هفته تربیت بدنی مجوز دریافت می کنند و مابقی پس از دریافت مجوز در ماه های آینده در آکادمی ورزش حضور خواهند داشت.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  در هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی وجود دارد

آنا: برای جذب اسپانسر کاری انجام دادی؟

همتی: راه اندازی آکادمی ها به دلیل وجود زیرساخت ها در شهرک، یعنی سالن بدنسازی و زمین های ورزشی، سودآور است و با توجه به اینکه خانواده سامی از نظر مالی ثروتمند هستند، مشکل مالی زیادی در آنجا نداریم. در زمینه حمایت ، ما نیاز داریم که سمینارهای تخصصی را ترتیب دهیم که از فرصت های اساتید ، کارکنان ، قضات و مربیان حرفه ای در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند.


بیشتر بخوانید:

فعالیت 10 رشته ورزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی کاشانو سما

اجرای برنامه های ورزشی، آموزشی و فرهنگی در سما یزد


به انگلیسی در کنار سایر مهارت ها در آکادمی های ورزشی آموزش داده می شود. زیرا یکی از مشکلات ورزشکاران بزرگسال این است که انگلیسی بلد نیستند، مخصوصاً آنهایی که ملی پوش و لژیونر می شوند و ما می خواهیم این مشکل را حل کنیم. برای این منظور ، معلم زبان طوری طراحی شده است که دو یا سه جلسه در هفته به دانش آموزان انگلیسی زبان آموزش دهد ، که به عنوان یک ارزش افزوده ، درآمد ایجاد می کند و بیشتر مورد استقبال خانواده ها قرار می گیرد. زیرا می داند که در این آکادمی ها علاوه بر آموزش ورزشی، نیازهای دیگر دانش آموزان – زبان انگلیسی، روانشناسی، تغذیه ورزشی – برآورده می شود. این آموزش ها در آکادمی ها می تواند سودآور باشد و اسپانسر جذب کند.

ایجاد آکادمی های ورزشی به طور صحیح و موثر

آنا: آیا در همه آکادمی ها اینگونه آموزش داده می شود؟

همتی: به جرات می توان گفت که هیچ یک از آکادمی های فعال کشور در زمینه ورزش نیز تدریس نمی کنند. پاتولوژیتغذیه ورزشی غیر فعال، انگلیسی، روانشناسی ورزشی، علم ورزش و غیره.

بر اساس مطالعات من در مورد مفهوم دانشگاه در جهان ، مفهوم آکادمی تمرکز بر مهارت ها و نیازهای دیگر علاوه بر آموزش ورزشی است. به عنوان مثال ، وقتی باشگاه هایی مانند لیورپول ، منچستریونایتد یا بارسلونا از سنین پایین کودکان را به کار می گیرند زیرا آنها جوان هستند و به خانواده وابسته هستند ، خانواده ها را در فاصله 20 تا 30 کیلومتری ورزشگاه قرار می دهند تا کودک پس از تمرین در کنار والدین خود باشد. ; چون بچه ها را نمی توان در طول سال از خانواده جدا کرد.

آنا: آیا آکادمی آنطور که شما می خواهید کار خواهد کرد؟

همتی: ما همیشه خوب برنامه ریزی می کنیم. با این حال، در اجرا مشکلاتی وجود دارد. ما سعی می کنیم آن را محقق کنیم. تمرکز بر اجرای صحیح آن است و نیازمند حمایت مدیران به ویژه رسانه ها هستیم. سید محمد بطحایی، معاون جامعه و توسعه مهارت دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح استقبال کرد و در تمامی جلسات ما را تشویق کرد.

انتهای پیام/4121/4062/

دکمه بازگشت به بالا