اقتصادی

راهکارهایی برای تامین کسری بودجه/ نقش بورس در کاهش تورم

یک اقتصاددان گفت: برای کاهش کسری بودجه ، از منابع فعلی بازار سرمایه نباید برای فعالیتهای غیرمولد و سوداگرانه استفاده شود و این منابع باید از نزدیک کنترل و ساماندهی شوند تا تورم و تورم کاهش یابد. تولید را افزایش دهید.

به گزارش ترندونی ، حسین راغفر در نشست هفتگی مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع “اقتصاد ایران در دوره پس از تاجگذاری” اظهار داشت ، که امروز (پنجشنبه) بصورت آنلاین برگزار شد: ما با آسیب روانی روبرو خواهیم شد و روانشناختی ، اعتیاد ، خشونت ، طلاق ، خودکشی ، مهاجرت و غیره. با توجه به شیوع کروناویروس ، رکود گسترده ای در جهان رخ داد که منجر به بررسی سیاست های داخلی و خارجی و تقویت نوعی ناسیونالیسم خواهد شد.

وی ادامه داد: در نتیجه شیوع ویروس ، بازار جهانی اقتصاد در حال کاهش است و کشورها در تلاش هستند تا ظرفیت های داخلی خود را توسعه داده و زیرساخت های اجتماعی خود را برای تقویت جامعه مدنی تقویت کنند. مشکلات ناشی از شیوع این ویروس در کشور قابل اصلاح است و از این نظر راه حل های مختلفی ارائه شده است که یکی از آنها تهیه کسری بودجه است.

پیشنهادات مربوط به کسری بودجه

این اقتصاددان افزود: در شرایط فعلی یکی از منابع تأمین مالی کسری بودجه سیستم مالیاتی است و جمع آوری مالیات باید به افرادی متمرکز شود که بر بلایای اقتصادی غلبه کرده اند مالیات انواع اشکال سرمایه و درآمد برخی از این نوع هستند مالیات از 20٪ افرادی که در بازار سهام فعالیت می کنند می توان درآمد مشمول مالیات تنها 20،000 میلیارد تومان بدست آورد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیتهای سوداگرانه باید در بازارهای طلا ، ارز ، ارز و غیره مالیات شوند ، ادامه داد: “در سال 1997 فعالان اقتصادی و شرکتهای بزرگ حداقل 200 هزار میلیارد تومان در اجاره ارز به دست آوردند.” آنها را می توان به درستی مالیات داد. در شرایط فعلی حداقل 750 میلیارد تومان درآمد مالیاتی قابل تحقق است که می تواند ظرفیت های مناسبی را برای اقتصاد ایجاد کند ، به طوری که دیگر نیازی به فروش نفت نداریم.

تغییر پول ملی تورم را بدتر می کند

به گفته این اقتصاددان ، تصمیم گیرندگان باید در این شرایط از اقدامات عجولانه خودداری کنند. اقداماتی مانند حذف چهار صفر از پول ملی تورم را بدتر می کند.

راغفر اظهار داشت: در شرایط فعلی باید ظرفیت هایی که مشارکت افراد بیشتری را برای رفع نیازهای جامعه افزایش می دهد ، بهبود یابد.

چگونه باید نرخ ارز تعیین شود؟

وی گفت: منبع اصلی عرضه ارز در کشور منابع عمومی است ، بنابراین تعیین نرخ ارز اشتباه است زیرا ارز متعلق به همه افراد جامعه است. است. قیمت سکه باید متناسب با نیازهای عمومی جامعه و رفاه مردم باشد نه سکه ای که برای گروه های خاص عرضه می شود.

به گفته این اقتصاددان ، نرخ ارز باید متناسب با نیاز تولید کنندگان باشد و تقاضا برای کالاهای لوکس باید محدود شود. علاوه بر این ، در این صورت ، درآمدهای ارزی باید برای تعیین اینکه کدام ارز هزینه شده بودجه بندی شود.

وضعیت فعلی بورس در تعارض با اقتصاد است

راغفر همچنین درباره وضعیت فعلی بورس کالا توضیح داد: “من فکر می کنم حباب بزرگی در بورس کالا ایجاد شده است که با اصول اقتصاد مغایرت دارد و حضور افراد کم سرمایه باعث خسارت جدی می شود”. اگر منابع بازار سرمایه برای سوداگری و گمانه زنی وارد بازارهای دیگر شود ، این می تواند اقتصاد را بی ثبات کند. در این شرایط ، منابع بازار سرمایه باید ساماندهی شده و به سمت فعالیت های تولیدی حرکت کنند تا از اثرات تورمی جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه نظام مالیاتی باید به سمت حمایت از تولید حرکت کند ، افزود: در اقتصادی که فعالیتهای غیر تولیدی بسیار سودآور است ، سرمایه به سمت تولید حرکت نمی کند و این محقق می شود. از طریق سیستم مالیاتی به منظور جلوگیری از انتقال نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای سوداگر ، راه دیگری وجود ندارد که بتواند سیستم مالیاتی را فعال کند و مالیات باید بر درآمد حاصل از فعالیتهای غیرمولد باشد تا منابع سهام بورس در آن حرکت کنند. به سمت تولید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا