برون مرزی

خطر جنگ هسته‌ای بیخ گوش اروپا چقدر جدی است؟

این هفته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اولین بسیج عمومی نسبی پس از جنگ جهانی دوم را اعلام کرد. روسیه دارای “سلاح های کشتار جمعی مختلف” است که برخی از آنها پیشرفته تر از ناتو هستند. رهبر کرملین با اعلام استخدام حدود 300000 نیروی ذخیره، تهدید کرد که در صورت تهدید تمامیت ارضی کشورش، از تمام ابزارهای موجود برای محافظت از مردم خود استفاده خواهد کرد. وی گفت: کسانی که علیه ما از باج خواهی هسته ای استفاده می کنند باید بدانند که گلباد در حال چرخش است. (شامل همه)”

وی پوتین در سخنرانی خود راه حل مسالمت آمیز بحران اوکراین را برای کشورهای غربی بی معنی دانست و گفت: روسیه سلاح های زیادی برای پاسخ دارد و این یک بلوف نیست.

در حالی که بن هاجز، ژنرال سابق آمریکایی که به عنوان فرمانده عالی نیروهای آمریکایی در اروپا خدمت می کرد، انتظار دارد که ذخایر پوتین به “خوراک توپ” تبدیل شود، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده قبلاً درباره جنگ جهانی سوم هشدار داده است. در سال 2018 او حتی در دیدار با مقامات ارشد پنتاگون به ارتش آمریکا دستور داد برای جنگ جهانی آماده شوند. او حتی در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که به دلیل انرژی هسته ای باید روابط خوبی با روسیه داشته باشد.

دولت بایدن همچنین با هشدارهای پنهانی به پوتین هشدار داد که استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین می تواند عواقب جدی داشته باشد. برخی مقامات آمریکایی می گویند بایدن قبلاً علناً به ولادیمیر پوتین درباره استفاده از سلاح هسته ای در جنگ اوکراین هشدار داده بود. یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز مدعی شد که اگر روسیه از سلاح هسته ای استفاده کند، جهان وارد یک مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا در مصاحبه خود اعلام کرده است که اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد استفاده از سلاح هسته ای در حملات علیه اوکراین باید جدی گرفته شود، زیرا او بلوف نمی زند.

خطر درگیری هسته ای در اروپا بیش از هر زمان دیگری واقعی است. در واقع روسیه یکی از قدرت های هسته ای است. در عمل در سال 2018، وی پوتین موشک مافوق صوت Kinzhal را به بهره برداری رساند که می تواند یک بمب معمولی 480 کیلوگرمی یا حتی یک کلاهک هسته ای را تا حداکثر فاصله 12350 کیلومتری پرتاب کند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مجله ایندیپندنت، روسیه حدود 4477 کلاهک هسته ای دارد که از این تعداد 1588 کلاهک استراتژیک با قابلیت نصب موشک های بالستیک هستند. پایگاه های نظامی و بمب افکن روسیه نیز 977 کلاهک هسته ای استراتژیک دیگر دارند. از سوی دیگر روسیه حدود 1912 کلاهک غیر استراتژیک دارد که آنها را به عنوان ذخیره نگه داشته است.

پیشتر ساموئل رامانی، تحلیلگر ژئوپلیتیک گروه کارشناسان دفاعی و امنیتی انگلیس درباره احتمال وقوع این جنگ توضیح داده بود که وقوع جنگ هسته ای یا جنگ جهانی سوم در اوکراین و فراتر از مرزهای این کشور محتمل نیست. وی همچنین تصریح کرد: مسکو از مدت ها پیش از تهدید جنگ هسته ای برای جلوگیری از سیاست های امنیتی غرب مغایر با منافع روسیه استفاده می کرد و این بار قصد دارد با استفاده از این تهدیدات مانع از ارسال سلاح های سنگین اعضای ناتو به اوکراین شود.

در ماه آوریل، صدراعظم اتریش حداقل تلاش کرد با پوتین بنشیند. دیگران فقط در مورد مذاکرات ضروری صحبت می کنند – بدون اینکه سخنان خود را عملی کنند. برای مدتی ساعت از 1 دقیقه تا 12 (شرایط بحران) را نشان می داد. حتی رئیس دولت چین به ارتش دستور داد تا ج. 2323

دکمه بازگشت به بالا