برون مرزی

اردوغان: دو نیروگاه هسته‌ای دیگر می‌سازیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه به زودی برای ساخت دو نیروگاه هسته ای دیگر آماده می شود.

به گزارش دیلی صباح، دو نیروگاه اتمی پس از اولین نیروگاه هسته ای ترکیه، آکو وی، در استان مرسین ساخته می شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما تحقیقات خود را در پاسخ به نیازهای رو به رشد انرژی انجام می دهیم. ما قصد داریم اولین واحد نیروگاه هسته ای آکجو (NPP) را در سال 2023 راه اندازی کنیم. وی گفت: به زودی برای ساخت نیروگاه دوم و سوم پس از نیروگاه اتمی آکجو آماده خواهیم شد.

Aquivo توسط شرکت دولتی روسیه Atom of Russia تولید می شود. هر دو طرف در سال 2010 قرارداد همکاری امضا کردند و ساخت و ساز در سال 2018 آغاز شد. پس از دیدار اخیر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه سپتامبر، RTErdogan گفت که روسیه نیز می تواند در ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته ای ترکیه مشارکت داشته باشد.

ردوغان روز سه شنبه گفت: «کسانی که نگران استقلال اقتصادی ترکیه و رفاه مردم ترکیه هستند ممکن است با انرژی هسته ای مخالفت کنند». “ما به دنبال راه هایی برای استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدید پذیر خود هستیم.

به نوشته این روزنامه، کل سرمایه گذاری در این کارخانه بالغ بر 20 میلیارد است.

یکی از روزنامه های یونانی اخیرا در تحلیل خود گفته است که ترکیه در حال تبدیل شدن به یک کشور هسته ای است. اهمیت سلاح های هسته ای آنکارا را می توان از بیانیه رئیس جمهور ترکیه در سال 2019 دریافت. در ماه سپتامبر در مجمع اقتصادی آناتولی مرکزی، “شهر تایمز یونانی در بخشی از تحلیل می نویسد. وی در آن زمان گفت: «بعضی کشورها موشک هایی با کلاهک هسته ای دارند، اما به ما می گویند که نمی توانند آن را داشته باشند. من نمی توانم آن را تحمل کنم. آنها کشورهای دیگر را با این سلاح ها مرعوب می کنند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما در حال کار روی این موضوع هستیم. رئیس جمهور ترکیه همچنین در مجمع عمومی 2019 سخنرانی کرد و از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای که ترکیه در سال 1980 امضا کرد انتقاد کرد.

جاناتان اسپایر، مدیر مرکز گزارش و تحلیل خاورمیانه، معتقد است که ترکیه اراده و مواد خام در این مسیر دارد، اما این دانش عاملی است که در حال حاضر فاقد آن است.

انتهای پیام/ م



این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا