اقتصادی

جلوی قاچاق تخم مرغ گرفته شود/خطر حذف تخم مرغ از سبد خانوار

مدیر کل اتحادیه گفت که طبق اطلاعات به دست آمده تخم های ایرانی به افغانستان و عراق منتقل می شود. از قاچاق تخم مرغ جلوگیری کنید.

به گزارش ترندونی ، چندین هفته است که بازار تخم مرغ به شدت در حال افزایش است. بنابراین ، 30 تخم مرغ به ازای هر شانه در فروشگاه های خرده فروشی به 50 هزار جلد می رسد و گاهی اوقات در بازار مشاهده می شود که تخم مرغ های بسته بندی شده برخی مارک ها حتی گران تر به مصرف کنندگان عرضه می شوند. افزایش قیمت ها خطر حذف این محصول پرمصرف پروتئین از سبد خانوارهای ایرانی را افزایش می دهد و به نظر می رسد که آژانس های مربوطه هنوز اقدامی در بازار برای کنترل قیمت ها انجام نداده اند.

البته ، ممکن است عرضه تخم مرغ تنظیم شده در بازار با هر کیلوگرم 16900 تن و در مربع حدود 32000 حجم از هر شانه ، برخی از فشارها بر قدرت خرید مردم را کاهش داده باشد ، اما این سوال مطرح می شود که چرا باید تفاوتی بین تخم مرغ های تنظیم شده توسط بازار و تخم های خرده فروشی وجود داشته باشد تفاوتهای زیادی در فروش وجود دارد. دیفرانسیل قیمت که به گفته برخی مقامات درگیر ، زمینه تجارت را فراهم کرده و منجر به نشت تخم مرغ تنظیم کننده بازار به بازار آزاد می شود.

با این حال ، دلایل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ این است که وزارت جهاد و وزارت صمت برنامه ای برای ساماندهی بازار تخم مرغ ، دلالان حیوانات ، تأمین بخشی از هزینه های واحد تولید مورد نیاز از بازار آزاد ، افزایش قیمت مواد اولیه و به طور کلی افزایش هزینه های تولید ندارند. با این حال گفته می شود که مشکل دیگری مانند قاچاق تخم مرغ به کشورهای همسایه ، بازار داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در همین رابطه و در پاسخ به این س ofال که آیا تخم مرغ به سایر کشورها قاچاق است یا خیر ، هدایت اصغری مدیرکل اتحادیه مرغداری مرکزی به ترندونی گفت: در چند روز گذشته اخباری درباره قاچاق تخم مرغ به افغانستان و عراق به دست ما رسیده است. و اکنون هر گوش ماهی تخم مرغ تولید شده در ایران با بیش از 60،000 قیمت توم در افغانستان فروخته می شود.

وی ادامه داد: برخی سودجویان و فرصت طلبان به دلیل اختلاف قیمت تخم مرغ را در داخل و خارج کشور قاچاق می کنند و هر تریلر تخم مرغ قاچاق از کشور 200 تا 300 میلیون برای آنها دریافت می کند. بنابراین ضروری است که آژانس های نظارتی و امنیتی در این امر مشارکت داشته و قاچاق تخم مرغ را متوقف کنند.

اصغری افزود: ممکن است میزان قاچاق کم باشد اما جو روانی که ایجاد می کند بازار داخلی را مختل می کند و باعث ایجاد اختلال در بازار می شود.

وی با بیان اینکه چرا تخم مرغ باید با قیمت بالایی در بازار عرضه شود ، ضمن اعلام اینکه می توان تخم مرغ بسته بندی شده را به قیمت 36000 تومان به فروش رساند ، گفت: تخم مرغ ارزان ترین محصول پروتئینی و قسمت عمده ای از تقاضا است. در انسان ، پروتئین توسط تخم مرغ جبران می شود. اگر افزایش قیمت آن را از سبد خانه ها خارج کند ، پس باید هزینه های بیشتری را برای مراقبت های بهداشتی هزینه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغداری در خاتمه گفت: ما منتظریم ستاد تنظیم کننده بازار قیمت تخم مرغ بسته بندی شده را در سطح ملی منتشر و منتشر کند تا تخم مرغ بسته بندی شده با قیمت مشخص توزیع شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا