برون مرزی

تلاش های ایالات متحده برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران

با محو تحریم تسلیحات سازمان ملل متحد علیه ایران در اکتبر امسال ، وزیر امور خارجه مایک پومپئو بارها و بارها بر لزوم تمدید تحریم ها تأکید کرده است. وی در بیانیه ای در تاریخ 20 آوریل ، خواستار تمدید تحریم های سازمان ملل علیه ایران شد و چند روز بعد ، در تاریخ 26 ماه مه ، در بیانیه ای با تکرار اتهامات خود علیه ایران ، گفت: “کشور پیشرو جهان در حمایت از به تروریسم و ​​ضد ستیزی نباید خرید و “فروش سلاح متعارف”.

طبق یکی از مفاد قطعنامه 2231 که در سال 2016 لازم الاجرا شد ، ایران از خرید سلاح های تهاجمی تا 5 سال ممنوع شده است. این بند قطعنامه در اکتبر سال 2020 (پایان اکتبر 2015) منقضی می شود ، پس از آن ایران قادر به خرید اسلحه از کشورهای دیگر خواهد بود.

روز چهارشنبه ، 10 مه ، وزیر امور خارجه آمریكا با لحنی تهدید آمیز گفت كه به دنبال برداشته شدن تحریم تسلیحات سازمان ملل در مورد ایران در اكتبر 2020 ، ایالات متحده اجازه نخواهد داد كه ایران اسلحه بخرد و واشنگتن با شورای امنیت سازمان ملل همکاری خواهد کرد. گسترش تحریم تسلیحاتی ایران کمک خواهد کرد ، اما در صورت عدم موفقیت ، “هر امکان را ارزیابی می کند”.

وی همچنین گفت که در حالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 8 مه 2018 خبر داد ، در این دوره ، وی تلاش های زیادی برای ترغیب پنج عضو دیگر برای ترغیب از توافق انجام داد. واشنگتن گفت: “ایالات متحده یکی از شرکا است و آنها متن هستند و غریبه نیستند.” مشارکت ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل “نامشخص” است.

واضح است که اظهارات پومپئو واکنشی از مجید تختاروانچی ، سفیر ایران و نماینده دائم در سازمان ملل را برانگیخته است ، که می گوید ایالات متحده هیچ شریکی در شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

اظهارات پومپئو در حالی مطرح شد که اخیراً نیویورک تایمز گزارش داد که وزیر امور خارجه استدلال حقوقی ارائه می دهد که واشنگتن هنوز هم در تلاش های شورای امنیت سازمان ملل برای افزایش فشار بر شورای امنیت شرکت می کند. تحریم تسلیحاتی ایران را گسترش دهید.

از سوی دیگر ، مجله آمریکایی “واشنگتن آزاد بیکن” از تلاش های جدید دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای “اجرای و گسترش” فعالیت حداکثر فشار بر ایران پس از پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران در فضا یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت: کاخ سفید تا زمانی که به جدول “مذاکرات جامع” بازگردد ، فشارهای اقتصادی را بر روی ایران ادامه خواهد داد.

در همین راستا ، ریچارد گلدبرگ ، عضو پیشین شورای امنیت ملی ایالات متحده ، که حامی سرسخت سیاست فشار حداکثر بر ایران است ، روز دوشنبه 28 مه در توییتر خود نوشت: “شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه 2231) از نظر امکان استفاده از “مکانیسم ماشه” ، وی یکی از “مشارکت کنندگان” دائمی Borjam به حساب می آید. “” به من نشان دهید که در قطعنامه 2231 چگونه بیان شده است که پس از قطع شدن یکی از طرفین ، این تعریف تغییر خواهد کرد. این توافق سیاسی “.

میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین ، در پاسخ نوشت: “قطعنامه 2231 به این مسئله پرداخته نمی شود زیرا گفته نشده است. کشوری که به طور رسمی دخالت خود را در توافق هسته ای به پایان نرسیده است ، نمی تواند همچنان بخشی از توافق نامه مشارکت باشد.” گلدبرگ بمان بند 10 قطعنامه تحت تأثیر تصمیم شما برای ترک است [از برجام] “این اتفاق افتاد.”

* پیکان: شما نمی توانید بدون انجام تعهدات خود مطالبه حقوق کنید

از طرف دیگر ، جرارد آروو ، نماینده سابق فرانسه در سازمان ملل ، در چند پیام در توییتر استدلال گلدبرگ را نادرست دانست و آن را رد كرد. وی نوشت: “از دیدگاه حقوقی ، این یک توافق کلی است که تعادل بین حقوق و تعهدات را در بر می گیرد.” ایالات متحده با برگرداندن تعهدات خود (در شورای امنیت سازمان ملل) از حقوق خود چشم پوشی کرده است. این دو موضوع (حقوق و تعهدات) تفکیک ناپذیر هستند. علاوه بر این ، ایالات متحده بارها اعلام کرده است که دیگر عضو شورای امنیت سازمان ملل نیست.

“واقعیت این است که قسمت بازگشت (مکانیسم محرک) قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط فرانسه پیشنهاد شده است ، و من می توانم بیشتر از منطق این متن آگاه باشم. شما در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارید یا خاموش هستید. “گفت Arrow. “شما آنجا هستید ، اما شما نمی توانید حقوق خود را بدون تحقق تعهدات خود مطالبه کنید.”

به گفته فارس ، این تلاش ها دو سال پس از انكار آمریكا از شورای امنیت سازمان ملل صورت می گیرد و با نزدیک شدن به دومین سالگرد این اقدام ، این مشاركت را نشان می دهیم كه واقعاً دو سال پیش به پایان رسید ، در حالی كه تحلیلگران می گویند تلاشها بیهوده است. . در همین راستا ، استفان والت ، یک تحلیلگر ارشد آمریکایی ، از تلاش پومپئو برای استفاده از “مکانیسم محرک” در شورای امنیت سازمان ملل برای ممنوعیت شخصی که از همسر سابقش طلاق گرفته است ممانعت می کند و در توییتر خود می نویسد: ) بورژام ، پس از آنكه آمریكا توافق نامه را رها كرد و آن را دور ریخت ، مانند كسی است كه همسر خود را رها می كند ، او را طلاق می دهد و سپس می گوید كه تصمیم می گیرد همسر خود را با افراد دیگر پیدا كند. “(اینجا را بخوانید)

رویترز به نقل از دیپلمات های غربی گفت: واشنگتن با پیشبرد برنامه خود برای گسترش تحریم تسلیحات سازمان ملل به جمهوری اسلامی ایران ، با شورای امنیت روبرو خواهد شد. یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن استراتژی خود را دنبال می کند. برای گسترش تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران ، با انگلیس ، فرانسه و آلمان ، که عضو شورای امنیت و همچنین بخش هایی از شورای امنیت سازمان ملل هستند ، به اشتراک گذاشته شد.

با این حال ، به گفته دیپلمات های سازمان ملل ، این پروژه برای 11 عضو باقیمانده شورای امنیت از جمله روسیه و چین در دسترس نیست.

یکی از دیپلمات های شورای امنیت همچنین پیش بینی کرد که قطعنامه در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از ابتدای ورود به شورای امنیت به حالت تعلیق در می آید.

* سرکوب دولت ترامپ

سرکوب توسط دولت ترامپ و به ویژه وزیر امور خارجه ، در حالی صورت می گیرد که پنج عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل (سه کشور اروپایی علاوه بر چین و سوریه) می بینند که هیچ کس در این تلاش به ایالات متحده نخواهد پیوست. یک دیپلمات اروپایی روز چهارشنبه به سی ان ان گفت که سه کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را امضا نمی کنند ، زیرا پایان تحریم تسلیحات بخشی مشروع از توافق است. .

وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به تلاش های اخیر ایالات متحده برای جلوگیری از تحریم تسلیحاتی علیه ایران گفت: پاریس مطابق مقررات شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه شورای امنیت است.

علیرغم مخالفت ها ، مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا روز پنجشنبه توافق كرد كه انگلیس ، فرانسه و آلمان با موضع این كشور در مورد لزوم تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران به توافق رسیده اند. اینجا بخوانید)

ریچارد هس ، مدیر پیشین وزارت برنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه ، در توئیتر خود درباره برنامه پومپئو برای برقراری مجدد تحریم ها نوشت: “همانطور که وزیر امور خارجه سابق جان بکر گفت ، آن کلاه از آن احساس ایجاد نمی شود.” علیه ایران

* ظریف برای پومپئو: فانتزی نهایی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، محمد جواد ظریف نیز روز دوشنبه 8 اردیبهشت درمورد تصمیم آمریکا برای بازگشت به بروجام برای گسترش تحریم تسلیحاتی ایران ، به گزارش های خود واکنش نشان داد و در صفحه خود نوشت در توییتر: “دو سال پیش ، مایک پومپئو و رئیس وی اعلام كردند كه پایان مشاركت آمریكا در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، با این فکر كه فشار حداكثر آنها ایران را به زانو در می آورد.” با توجه به عدم موفقیت آشکار این سیاست ، وی (پومپئو ) اکنون می خواهد در Burjam شریک شود. “

در پایان ، رئیس سرویس دیپلماتیک ایران تأکید کرد: “از خیال پردازی دست بکشید. ملت ایران همیشه سرنوشت خودشان را تصمیم می گیرند.”

از سوی دیگر ، در گفتگوی تلفنی اخیر خود ، وزیران امور خارجه ایران و روسیه ، ظریف و سرگئی لاوروف ، برنامه عمدی ایالات متحده برای بورژام را رد کردند و آن را غیر عملی دانستند.

فواد ایزدی: عملاً هیچ تحریمی توسط آمریکایی ها اعمال نشده است

در مصاحبه با خبرگزاری آنلاین ترندونی ، فواد ایزدی درباره طرح پومپئو گفت: “این سؤال به مقاله اخیر در نیویورک تایمز برمی گردد که ایالات متحده متنی را منتشر کرده و به سایر اعضای شورای امنیت تحریم داده است. اسلحه باید در ماه اکتبر تحمیل شود “. آن را بیرون ببر ، آن را بیرون نکش و هنوز هم بمان. با این توجیه که ایالات متحده می تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

وی افزود: “مشکل آمریکایی ها این است که وقتی آنها برجام را ترک کردند ، در مورد عزیمتشان بسیار اعلام کردند و به خصوص خود ترامپ گفت که او قول خود را حفظ کرده است و می گوید ما حضور خود را در بورژام به پایان رساندیم. با این حال ، وقتی آنها یک بیانیه رسمی می دهند. و می گویند که ما به حضور خود پایان داده ایم ، هیچ کس نخواهد پذیرفت که آنها به آنچه که اخیراً باقی مانده اند برمی گردند و آنها را ترجیح می دهند و سایر اعضای این قرارداد را حذف می کنند.

این تحلیلگر آمریکایی به ساز و کار ماشه اشاره کرد و ادامه داد: ساز و کار ماشه به این معناست که کل داستان آشکار می شود و به شرایط قبلی برمی گردد و آخرین قطعنامه ایران 1929 است و قطعنامه 2231 عملا از بین می رود ، اما آن مشکل توسط روسیه ، چین و دیگران پذیرفته شده است. ” کشورها شامل نمی شوند و آمریکایی ها خیلی موفق نیستند.

ایزدی اظهار داشت: آمریکایی ها می توانند بگویند ما از این سازوکار استفاده می کنیم و از آن استفاده می کنیم و مکانیسم ماشه در ذهن خودشان اتفاق افتاد ، اما مشخص نیست که آنها می توانند آن را رسمیت دهند و با فرض اینکه آن را تشخیص دهند ، واقعاً هیچ مجازاتی وجود نداشت. اعمال شده است ” اقتصاد ایران ندارد و فقط نمادین است.

در همین زمان ، این تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت که اگر شورای امنیت سازمان ملل به توافق خوبی رسیده بود و ایالات متحده و اروپا به تعهدات خود عمل کرده بودند ، این می توانست یک نکته منفی باشد ، اما با توجه به اینکه آمریکا عقب نشینی کرد. شورای امنیت سازمان ملل و اروپایی ها به طور مؤثر عقب نشینی کرده اند. و غیبت Borjam فرقی نمی کند و استفاده از مکانیسم ماشه در عمل چندان مؤثر نیست.

به گزارش فارس ، میخائیل الیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز روز پنجشنبه (11 مه) نوشت: “تلاش آمریکا برای حضور خود به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل آینده ای ندارد. “این مانند لذت بردن از عقل سلیم است.”

در همین حال ، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه تأکید کرد که تحریم تسلیحاتی ایران علیه سازمان ملل با وجود فشار و تلاش های ایالات متحده قابل افزایش نیست.

وی توضیح داد: “در مورد تمدید رژیم ویژه (تحریم ها) ، تأمین تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش اسلحه توسط ایران”. [باید بگویم] پرونده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه پس از یک دوره 5 ساله در اکتبر سال 2020 منقضی می شود و هیچ انحرافی از آن تصمیم وجود ندارد. “(جزئیات بیشتر)

در همین حال ، جوزف بورل ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بیانیه ای اظهار داشت: ایالات متحده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست ، اما به عنوان یک عضو سازمان ملل می تواند تمدید تحریم ها علیه ایران (اینجا بخوانید)

وی خاطرنشان کرد: متن قطعنامه 2231 تصریح می کند که تحریم های تسلیحاتی علیه ایران پنج سال پس از “روز اجرای” (18 اکتبر 2015) برداشته می شود. وی گفت: “هر یک از اعضای شورای امنیت می توانند به آن شورا مراجعه کرده و رویکرد متفاوتی بخواهند.” باش وی گفت: “پس از آن ، ما باید ببینیم شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.”

همانطور که به نظر می رسد ، آمریکایی ها از این تلاش ها دست برنخوردند و هنوز بر موضع خود پافشاری می کنند.

در این رابطه برایان هوکنماینده ویژه ایالات متحده در ایران صبح جمعه (به وقت واشنگتن) گفت واشنگتن امیدوار است تحریم تسلیحاتی خود را علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تمدید کند.

وی گفت که ایالات متحده قطعنامه ای را برای رای دادن به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم ها علیه ایران تهیه کرده است.

با وجود این تلاشها ، تصویب این قطعنامه مستلزم تأیید نه عضو شورای امنیت و عدم حق وتوی روسیه و چین است. دولت آمریكا فقط به عنوان سه عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل می تواند امیدوار باشد كه از فرانسه ، انگلیس و آلمان حمایت كند. شواهد نشان می دهد که چین و روسیه به عنوان دو عضو قدرت وتو شورای امنیت احتمالاً با تلاش ایالات متحده مخالف هستند.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا