عمومیکسب و کار ایرانی برتر

تاثیر تبلیغات بر روی مخاطب

تبلیغات در شهر‌ها سابقه طولانی دارد در حقیقت از زمانی که انسان توانست تولید و فروش انجام دهد تبلیغ هم شروع شد. روش تبلیغ در گذر زمان همراه با پیشرفت تکنولوژی گسترده تر و بزرگ تر شد به طوری که اکنون یک صنعت جدا گانه محسوب می‌شود که تولیدات صنعتی دیگری را درگیر خود کرده است.

چرا تبلیغ کنیم؟

امروزه در هر شغلی افراد متعددی هستند که مایل هستند فروش و درآمد خوبی داشته باشند. بازار هدف بعضی از مشاغل دولت‌ها و سازمان‌ها هستند که خیلی نیازی به تبلیغ ندارند اما امروزه نود درصد مشاغل تولیداتی، برای عموم جامعه دارند به گونه که بازار هدف آن‌ها می‌تواند همه مردم باشد.

شاید بپرسید در ابتدا محصول چگونه معرفی می‌شود؟
هر محصول یا خدماتی که برای اولین بار به وجود می‌آید، خاص است و مورد توجه قرار می‌گیرد. چون یک محصول منحصر به فرداست و فعلا رقیبی ندارد. بنابراین با یک معرفی مردمی‌ از طریق اخبار و روزنامه‌ها و تولیدی‌ها مورد توجه همه قرار خواهد گرفت و شاید تا مدت‌ها نیاز به تبلیغ نداشته باشد. اما زمانی که همین محصول توسط مردم کار آفرینان و تولید کننده گان دیگر باز آفرینی شد تعدد تولید کنندگان و فروشندگان بیشتر می‌شود پس باید در دنیای رقابت باهم شرکت کنند.
هرچند هنوز محصولات و خدماتی هستند که به دلیل اولین بودن، بدون نیاز به تبلیغ طرفداران خود را دارند. اما امروزه اکثر محصولات و فروش‌ها انحصاری و در دست دولت‌ها یا افراد خاص نیست و شرکت‌های خصوصی زیادی می‌توانند محصول یا کالا یا خدماتی را بعد از معرفی تولید اجرا و در بازار ارائه دهند.

تاثیر روانی تبلیغ بر مردم

تبلیغ می‌تواند ذهن خواننده یا شنونده را تحریک کند و این با توجه به نوع تبلیغ می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد می‌تواند تاثیر بر عوام یا خواص بگذارد به عنوان مثال بیلبورد‌های خیابان‌ها خلاصه و سریع است و می‌تواند در مدت زمان کم به عنوان مثال در حال رد شدن با ماشین یا پشت چراغ قرمز توجه بیننده را جلب کند.

خاصیت اصلی تبلیغ جلب توجه کردن است.

انواع تبلیغات

همانطور که گفته شد تبلیغات سابقه طولانی دارد از زمانی که انسان تولید را شروع کرد، به صورت شفاهی تبلیغ می‌کرد سپس با ابداع خط و همگانی شدن سواد خواندن به صورت نوشتاری بعد از کشف برق و پیشرفت‌های دیگر تکنولوزی که به آن وابسته است این صنعت جای خود در بین مشاغل و مردم باز کرد.

قیمت چاپ تراکت در جنس تحریر 80 گرم به دلیل ضخامت کم از کاغذ های گلاسه پایین تر می باشد.

انواع تبلیغات را در ادامه برسی می‌کنیم.

تبلیغات بصری

تبلیغ بصری قدیمی‌ترین نوع تبلیغ است که شامل سه بخش است.
1.    نوشتاری
2.    تصویری
3.    نوشتاری و تصویری

نوشتاری و متنی

این روش تبلیغ اولین و پر کاربردترین راه تبلیغ است به این دلیل که می‌توان آن را هم روی محصول انجام داد هم بر روری ساختمان و محل فروش نصب کرد و هم به صورت‌های دیگر در محل عبور مردم.
امروزه اکثر مردم سواد خواندن دارند و می‌توانند متوجه تبلیغ شوند. اما تبلیغ نوشتاری صرفا یک متن ساده نیست. باید بتوان با علم روانشناسی یا جامعه شناسی با انتخاب کلمه و محتوای مناسب مخاطب را تحت تاثیر قرار داد به عنوان مثال استفاده از کلمات بهترین، بزرگترین یا کلمات با معنی و خاص می تواند در ذهن مخاطب جایی بگیرد.
همچنین در متن استفاده از جمله‌های خلاصه یا سوالی می تواند توجه مخاطب را جلب کند. حتما نمونه های این جمله ها را در دیده اید، به عنوان مثال:
آیا دندان سفید می خواهید؟
آیا به پوست خوداهمیت می دهید؟
بنابر این متن تبلیغ نیاز به اطلاعات و آگاهی در علوم زیر دارد:
•    ادبیات
•    روانشناسی کلمات
•    جامعه شناسی و فرهنگ
•    اخبار روز و اختراعات جدید

تبلیغات تصویری

تبلیغات دیداری یا بصری هم با پیشرفت تکنولوژی ارتقا پیدا کرد به عنوان مثال صنعت چاپ، دوربین عکاسی و کامپیوتر روی آن موثر بوده‌اند.

در تبلیغ بصری علاوه بر متن که می تواند اطلاعات محصول یا فروشگاه به طور خلاصه باشد تصویر به صورت عکس یا لوگو و طراحی خاص، ارائه می‌شود.

این موضوع خود یک علم به نام گرافیک است. در دنیای پر رقابت امروز نکات تخصصی آن هم باید رعایت شود. بنابراین یک تبلیغ خوب تصویری شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنوع رنگ و‌ هارمونی
  • خانا بودن متن و خلاصه نویسی
  • استفاده از المان‌های جذاب متنی و عکس
  • خاص بودن در حالت و جنس بستر یا سطح
  • طراحی و تصویر سازی‌های خلاقانه
  • وجود لوگو

این نوع تبلیغ عوام پسند و پر طرفدار است و در هر دوره با پیشرفت تکنولوژی دچار تحول شده به نوعی در هر دوره نو و خاص می‌شود. به همین دلیل هنوز مورد توجه کاسبین می‌باشد.

تاثیر رنگ در تبلیغ‌های بصری از دید روانشناسی

رنگ‌ها به شدت مورد توجه مردم هستند. در دنیای پر از دود و ماشینی امروزی چشم مردم تشنه رنگ می شود. علاوه بر این رنگ می تواند دنیایی از تنوع و طرح را بسازد که خود می‌تواند وجه تمایز از برند یا محصول شود.
وجود تابلوها و تصاویر رنگارنگ در بیلبوردها و کارت ها می تواند شهر را هم زیباتر و جذاب تر کند. زیبایی خود باعث جلب توجه می‌شود.

انواع تبلیغات بصری
انواع آن درکاربرد شامل موارد زیر می‌شود:
کاغذی: در اندازه‌های مختلف ماند کارت ویزیت تراکت استیکر و چاپ فاکتور  بر روی محصولات و…
: روی بیلبورد‌ها تابلو‌های سردر محیط کسب کار
نوری: به وسیله لامپ‌های نئونی یا برای تبلیغ در شب استفاده می شود.
برجسته: ترکیب نور و یا پلکس ابتدا برای شرکت‌های بزرگ بود اما امروزه همگانی شده است.

تبلیغات شفاهی و شنیداری

این سبک تبلیغ از زمان ابداع رادیو شروع شد و امروزه همچنان ادامه دارد. این تبلیغ‌ها با آواز شعر و ریتم آهنگ همراه است و نیازی نیست حتما فرد آن را بخواند در حال انجام کار هم می‌تواد مطلب را متوجه شود بنا براین طرفداران خاص خودش را دارد. حتما شما هم تبلیغ شنیداری در اتومبیل‌ها شنیده‌اید.

تبلیغات صوتی و تصوری (متحرک)

تبلیغات صوتی تصویری بعد از اختراع دوربین فیلمبرداری و تلوزیون شکل گرفت و پس از آن با ساخت کامپیوتر به شکل انیمشن و تیزر شکل نویی به خود گرفت.
این روش به نوعی هم مزیت‌های بصری را دارد هم صوتی گاهی می تواند بیننده را میخکوب کند. بنا براین نیاز است بیننده وقت کافی را داشته باشد که هم ببیند هم بشنود.
تبلیغات متحرک صوتی تصویری، ابتدا حضورش در دنیای تبلیغات بسیار مورد توجه بود اما امروزه توجه مخاطبین به همه تبلیغات متعادل شده است. مقدمه ی مفصلی از تاثیر تبلیغات بر ذهن مخاطب را بیان کردیم و در این مقاله به ادامه آن می پردازیم.

در دنياي رقابتي امروز ، بازاريابي براي هر نوع حركت آگاهانه و هدفمند در بازار ضروري بوده و نقش آن در آغاز انجام تمام تلاشها از جمله توليد محصولات و ارائه خدمات مطلوب به جامعه به وضوح قابل مشاهده است، درعصر كنوني كه مفاهيم ارتباطات، رقابت ومشتري گرايي با هم پيوند خورده است تبليغات به عنوان عنصري آميخته از بازاريابي ، نقش محوري در حفظ و بقاء سازمانها با شناساندن و معرفي محصولات و خدمات ايفاء مي كند.

در این مقاله به تاثیرات تلویزیون، رادیو، روزنامه ها، مجلات و تبلیغات اینترنتی و دیجیتال بر مصرف کنندگان می پردازیم. این داده ها از 529 پاسخ دهنده متشکل از دانشجویان در هند جمع آوری شده است. مدیران تبلیغات می توانند از این تحقیق در سرمایه گذاری بر رسانه های مناسب و در راستای افزایش تاثیر تبلیغات خود بهره ببرند.

تبلیغات مختلف رسانه ای

در سال 2004، مبلغی که برای تبلیغات در تلویزیون، شبکه های کابلی تلویزیون و رادیو هزینه شده بود 44 درصد از هزینه ی کل تبلیغات بود که به مراتب بیشتر از روزنامه ها، مجله ها و تبلیغات چاپی بود. این به دلیل تاثیر مثبت تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات آنلاین بر روی مصرف کنندگان بود. تلويزيون به دليل اينكه تركيبي از تصوير، رنگ و حركت است تأثير زيادي بر بيننده
ميگذارد.

در مقابل بعضی از رسانه ها اظهار داشتند که تبلیغات روزنامه ها نقش اساسی در ایجاد یک نام تجاری دارند و بر تصمیم خرید یک محصول تاثیر بسزایی دارند. راجو و دوی (دو فیلم ساز و نویسنده ی هندی) تحقیق مشابهی انجام دادند و ثابت کردند که تبلیغات مطبوعاتی قابل اعتماد تر است. این دو دریافتند که تبلیغات مجله ها گاهی موثرتر از تلویزیون هستند و شواهد تجربی که به دست آوردند بیانگر این موضوع بود که تبلیغات ویروسی تلویزون که به سرعت بین مخاطبین پخش می شود گاهی آنچنان طولانی و تکراری میشوند که بیشتر آزار دهنده هستند تا علاقه ی مخاطب را جذب کنند. گاهی تبلیغ کنندگان یک محصول یا خدمات به صورت طولانی مدت از یک تبلیغ استفاده کرده و بعد از مدتی بینندگان فقط سعی میکنند آن را تحمل کنند. در صورتی که تبلیغات چاپی و مطبوعات با خرج کمتری در فواصل مختلف زمانی بهینه میشوند.

در کل از موارد فوق میتوانیم به این نتیجه برسیم که رسانه های مختلف بر سطوح مختلفی از شهروندان و مخاطبین تاثیر میگذارد. مطالعات قبلی فقط به تاثیر کلی رسانه (منفی یا مثبت) محدود شده بود. در انقلاب رسانه ای قرن بیست و یکم با رشد چشمگیر انواع رسانه ها که در دسترس قشرهای مختلف مردم قرار دارد، مصرف کنندگان گزینه های رسانه ای بیشتری در اختیار دارند. از این رو تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری تاثیرات تبلیغات رسانه ای بر قشرهای مختلف مردم باید انجام شود. این امر کار تبلیغ کنندگان را برای تصمیم گیری صحیح در مورد انتخاب رسانه ای کمی دشوار تر کرده. تبلیغ کنندگان امروزه باید قبل از انجام هر تبلیغی در هر رسانه ای مخاطبان آن رسانه را شناسایی کنند و با مصرف کنندگان کالا یا خدمات خود تطبیق دهند و نحوه استفاده، زمان استفاده و موارد بیشتری را در مورد مخاطب های خود در نظر گرفته و مجموعه کاملی از رفتارهای مخاطب خود بیابند و به شناخت درستی از مخاطبشان برسند سپس اقدام به تبلیغ کنند تا تاثیر گذاری مفید حاصل شود.

اثربخشی تبلیغات

از اثربخشی تبلیغات به عنوان میزان علاقه مشتری به تبلیغ تجاری و در نتیجه واکنشی که بعد از دیدن یا شنیدن یک تبلیغ به وجود می آید یاد میکنند. مشخص کردن نحوه ی ارتباط مصرف کنندگان با رسانه ها میتواند کمک به سزایی در بهبود این رابطه داشته باشد و میزان تاثیرات مثبت را افزایش داد. اثربخشی تبلیغات به عوامل زیادی مانند انتخاب رسانه و میزان درگیری مصرف كنندگان با رسانه بستگی دارد. محتوای تبلیغاتی و کیفیت رسانه ها تأثیر بسزایی درمیزان اثربخشی تبلیغات تجاری دارد. در شهرهای کوچک و روستاها اغلب تبلیغات تلویزیون و رادیو موثرتر بوده و همینطور در این مناطق تبلیغات اینترنتی از تاثیرات کمتری برخوردار هستند زیرا کاربران نسبت به استفاده از اینترنت تمایل کمتری نشان میدهند.

تئوری عمل منطقی

طبق این نظریه نگرش به نوع رفتار مخاطبین در موقعیت های مشابه گذشته مهمترین پیش بینی کننده ی نوع رفتار و کنش های آنها دربرابر موارد مشابه دیگر است. شما در هر زمینه ای که تبلیغاتی انجام دهید، با کمی تحقیق موارد مشابهی از تبلیغ یک کالا یا خدمات در گذشته را پیدا خواهید کرد. اینکه این موارد مشابه قدیمی تر موفق بوده اند یا خیر؟ دلایل شکست آنها چه بوده و مخاطبین در برابر آنها چه رفتاری داشته اند و در کل استفاده از تجربیات موارد مشابه کمک شایانی به شما خواهد کرد که تصویری زیبا از برند خود در ذهن مخاطب هایتان ایجاد کنید.

ایجاد علاقه

نمایش خلاقانه و نشان دادن مزایا و ویژگی های مثبت یک محصول میتواند باعث جلب توجه مخاطبان در هنگام تماشای تبلیغات شود. و در مورد نحوه ایجاد علاقه در مخاطب باید بگوییم که صحبت از نتیجه مطلوبی که مخاطب به دنبال آن است انگیزه و علاقه ی زیادی در مخاطب ایجاد میکند. هروقت که ما محصول یا خدماتی داریم معمولا عادت داریم راجب جزئیات آن به شدت حرف میزنیم زیرا خودمان را جای آن فرد به درستی نمیگذاریم و فکر میکنیم که دیگران دوست دارند جزئیات را بدانند درحالی که اصلا اینگونه نیست و طی تجربیات متعدد بزرگ ترین فروشنده ها شما باید راجب جزئیات کمتر حرف بزنید. به جای اینکه راجب جزئیات حرف بزنید راجب نتایج حرف بزنید.

جلب توجه

هدف اصلی از تبلیغات، جلب توجه به محصولی است که قرار است فروخته شود. در تبلیغات سعی می‌شود تا مردم نسبت به خرید کالایی که ممکن است به فکر خریدش نباشند یا نیازی به آن نداشته باشند، متقاعد شوند. از طرف دیگر تبلیغات کمک می‌کند تا بازار یک محصول حفظ شود و تضمینی برای تداوم خرید مصرف‌کنندگان فعلی باشد. کلید اصلی این کار بدون شک برقراری ارتباط است. در تبلیغات با هوشمندی تمام سعی می‌شود تا پیامی هدف‌مند به مخاطب ارسال شود و از این طریق بر روی رفتار خرید وی تاثیر گذاشته شود. این اصل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلیغات است که از زمان‌های دور در این صنعت وجود داشته است. جالب است بدانید مفهوم تبلیغات توسط تاجران قرن هفدهم میلادی شکل گرفت. در آن زمان آن‌ها برای مجاب کردن مردم به خرید دانه‌های قهوه برای درست کردن نوشیدنی‌های خوش‌طعم به تبلیغات می‌پرداختند. شرکت‌های بزرگ امروزی نیز به همین طریق سعی در متقاعد کردن خریداران دارند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا