سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

بررسی و راهنمای خرید بهترین دستگاه اکسیژن خون

کاربرد دستگاه پالس اکسیمتر

از دستگاه پالس اکسیمتر در موارد زیر استفاده می شود:

  • کمک به تنفس و بررسی میزان اکسیژن مورد نیاز فرد
  • مورد بررسی قرار دادن توانایی فرد برای افزایش سطح فعالیت
  • در زمان انجام عمل جراحی که بیمار بیهوش است (قبل، بعد و حین عمل)
  • تشخیص بیماری آپنه خواب
  • بررسی نحوه تنفس بیمار در خواب
  • مشاهده کارکرد داروهایی که در بیماران ریوی استفاده می شود

پیشنهاد:

پالس اکسیمتر شفاکالا قابلیت نمایش میزان اشباع اکسیژن بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی را دارد. برای یک انسان سالم قرار داشتن میزان اکسیژن اشباع در محدوده ۹۵ درصد به بالا مناسب است. این دستگاه در دو حالت آلارم می دهد:

  1. اشباع اکسیژن کمتر از ۹۰درصد
  2. کند بودن ضربان قلب

بهترین تشک برقی: عواملی مانند مشکلات تنفسی و ریوی، تغییر ارتفاع، مشکلات قلبی و عروقی، آپنه تنفسی، کاهش اکسیژن خون و غیره موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود، در این حالت هیپوکسمی رخ می دهد. پزشکان به بیمارانی که از دستگاه اکسیژن ساز استفاده می کنند توصیه می کنند از پالس اکسیمتر استفاده کنند.

پیشنهاد:

انواع دستگاه های موجود در بازار

  • پالس اکسیمتر اطفال و نوزادان: دستگاه مخصوص اطفال و نوزادان به دور دست یا پای آن ها بسته می شود. برخی از این دستگاه ها گیره قابل تنظیم دارند که علاوه بر اطفال و نوزادان برای بزرگسالان نیز قابل استفاده است.
  • پالس اکسیمتر رومیزی: در مراکز درمانی و بیمارستان ها بیشتر از این نوع دستگاه استفاده می شود. پروب سنجش در مدل رومیزی به نوک انگشت وصل می شود. سپس ضربان قلب و میزان اکسیژن خون بر روی نمایشگر دستگاه نشان داده می شود. کابل پروب برای اندازه گیری اکسیژن خون به صفحه نمایشگری که علائم حیاتی بیمار را نشان می دهد متصل است و این شاخص را نیز همراه با علائم حیاتی دیگر نشان می دهد.
  • پالس اکسیمتر انگشتی خانگی: این دستگاه دارای نمایشگری است که ضربان قلب، میزان اکسیژن اشباع خون و همچنین درصد باتری را نشان می دهد. پالس اکسیمتر خانگی بصورت گیره ای است که سر انگشتان دست قرار می گیرد. برخی از این مدل دستگاه ها قابلیت اتصال به کامپیوتر را از طریق بولوتوث دارند که در این حالت می توان اطلاعات بدست آمده از دستگاه را توسط نرم افزار مخصوص آن ذخیره کرد.

راهنمای خرید پالس اکسیمتر

در زمان خرید این دستگاه باید به موارد زیر توجه داشت:

میزان دقت دستگاه: کارایی این دستگاه به شدت به نمایش دقیق میزان اکسیژن موجود در خون و ضربان قلب وابسته است. اگر دستگاه این دو شاخص را دقیق نشان ندهد در واقعا اصلا کارایی ندارد.

خاموشی خودکار: یکی از نکاتی که در زمان خرید پالس اکسیمتر باید به آن توجه کرد قابلیت خاموشی خودکار است. این قابلیت با توجه به بازه زمانی کاری منبع تغذیه می تواند برای شما موجب صرفه جویی شود.

قابلیت تعیین ضربان قلب: نمایش تعداد ضربان قلب در دقیقه و میانگین آن در یک بازه زمانی خاص، قابلیتی است که باید هر مدل از این نوع دستگاه در خود داشته باشد.

سیستم هشدار: با تنظیم کردن این قابلیت، به محض بالا رفتن ضربان قلب یا حجم اکسیژن موجود در خون با دادن هشدار شما را متوجه وضعیت نامناسب خودتان یا بیمار می کند.

انتخاب نوع: همان طور که در بخش قبل گفته شد سه نوع از این دستگاه در بازار موجود است. شما باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید نمایید.

پارامترهای نمایش دهنده: دستگاه پالس اکسیمتر جدید دارای نمایشگری هستند که به محض متصل شدن به بدن اطلاعاتی مانند دمای بدن، ضربان قلب، میزان کالری مصرفی، میزان ضربان قلب، تاریخ و ساعت و غیره را نشان می دهد

پالس اکسیمتر استاندارد چگونه کار می کند؟

هموگلوبین یک رنگدانه بیولوژیکی است که در گلبول های قرمز یافت می شود. هنگامی که هموگلوبین در طی اکسیژن رسانی به خون در ریه ها با اکسیژن ترکیب می شود، به اکسی هموگلوبین تبدیل می شود .

اکسی هموگلوبین مولکولی است که وقتی نور مادون قرمز از آن عبور می کند، مقدار زیادی نور مادون قرمز را جذب می کند. بنابراین اصل اندازه گیری پالس اکسیمتری بر اساس جذب تابش مادون قرمز توسط اکسی هموگلوبین است .

در عمل، یک دیود ساطع کننده نور، نور مادون قرمز را از طریق یک مویین به یک دیود نوری ساطع می کند. بنابراین مقدار نور مادون قرمز جذب شده توسط این مویرگ متناسب با غلظت اکسی هموگلوبین خواهد بود.

چگونه از پالس اکسی متر استفاده کنیم؟

استفاده از پالس اکسی متر ساده و به طور کلی برای هر دستگاه مشابه است. مراحل اصلی که باید دنبال شود به شرح زیر است:

  • بررسی کنید که سنسور و فرستنده LED تمیز باشند. اگر نه، باید با محلول الکل یا صابون تمیز شوند.
  • سنسور را روی یک انگشت قرار دهید (معمولاً انگشت اشاره، اما اگر بیمار احساس راحتی بیشتری کند، می توان از انگشت دیگر استفاده کرد). عدم وجود لاک و چربی روی انگشت را بررسی کنید.
  • اشباع طبیعی اکسیژن در خون باید بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد باشد. زیر ۹۵ درصد، وضعیت بیمار را باید نگران کننده دانست. زیر ۹۰ درصد بحرانی می شود.
  • پس از اندازه‌گیری، دستگاه را حتماً در محفظه‌اش، در مکانی خشک، در معرض نور زیاد و در دمای اتاق قرار دهید تا از شارژ شدن باتری‌ها جلوگیری شود و از خطر اندازه‌گیری‌های کمتر مطمئن جلوگیری شود

لیست قیمت انواع پالس اکسیمتر پر فروش در بازار

قیمت این دستگاه براساس مواردی مانند نوع و برند تولید کننده دستگاه، میزان دقت و امکاناتی که دستگاه دارد تعیین می شود

 

دکمه بازگشت به بالا