اقتصادی

بخش خصوصی در نگارش بودجه ۱۴۰۱ کاملا نادیده گرفته شده است

ترندونی/ خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی در بودجه 1401 به کلی نادیده گرفته شد. در سال‌های گذشته اگرچه در متن این سند قانونی کمتر از دیدگاه‌های این بخش استفاده شده بود، اما حداقل در جلسات با توجه به نظرات بخش خصوصی و تعاونی‌ها، نظرات، دغدغه‌ها و خواسته‌های فعالان این حوزه بیان شد. اگر

غلامحسین شافعی در سی و هفتمین جلسه اتاق بازرگانی مشهد با حضور سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انعکاس دغدغه های فعالان اقتصادی در خصوص سال 1401 پرداخت. بودجه و گفت: بودجه سالانه مهمترین سند است. سیاست های مرتبط با آن نه تنها بر مسائل سیاسی و اقتصادی، بلکه بر مسائل اجتماعی نیز تأثیر خواهد داشت.

وی افزود: در بسیاری از کشورها، دولت با گفت وگو و تعامل با بخش های مختلف و تعدیل منابع خود، شناخت لازم را از نیازهای فعلی و اولویت دار کشور به دست می آورد، اما جای بسی تعجب و تاسف است که بخش خصوصی کاملاً نادیده گرفته شده است. و سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف برای مشارکت در تنظیم سند بودجه دعوت نشدند و هیچ نماینده بخش خصوصی به ستاد بودجه 1401 دعوت نشد.

مالیات شرکت های غیردولتی 146 درصد در بودجه افزایش یافت

رئیس مجلس بخش خصوصی در ادامه گزارشی از تلاش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران برای برشمردن چالش‌های اصلی بودجه ۱۴۰۱ و رساندن دیدگاه‌های بخش خصوصی به دولت علی‌رغم سهل انگاری‌ها ارائه کرد و گفت: در سقف قانون. جالب توجه است که سهم شرکت های دولتی، وابستگی فزاینده دولت به درآمدهای مالیاتی، 83 درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است که این تفاوت معنادار بین بخش خصوصی و دولتی در تحمل افزایش درآمدهای مالیاتی دولت قابل توجه است.

در این گزارش آمده است: مالیات بر ارزش افزوده پرداختی مستقیم توسط مشاغل و جامعه نیز حدود 70 درصد (در مقایسه با رقم مشابه 1400 در سقف دوم قانون بودجه) افزایش یافته است و این افزایش بار سنگینی را بر دوش اقشار آسیب پذیر خواهد گذاشت. . شافعی گفت..

رئیس اتاق ایران درباره منابع صندوق توسعه ملی گفت: استفاده بخش خصوصی از منابع دریافتی از این صندوق در دو سال گذشته نزدیک به صفر بوده است. نکته جالب اینکه استقراض از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال آینده حدود 300 درصد بیشتر از قانون بودجه 1400 است. با این حال، دولت باید کمبود منابع را از راه های دیگری برطرف کند و مشخص نیست این استقراض چه زمانی بازپرداخت می شود.

شافعی تاکید کرد: بخش خصوصی در بحث 4 میلیون و 200 هزار تومانی از حذف رانت استقبال می کند، اما اجرای هرگونه تغییر و اصلاح اقتصادی را به شرط مساعد بودن آن می بیند که باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود و می تواند چالش های جدی ایجاد کند. برخی از تنظیمات باید گام به گام انجام شود. در غیر این صورت آثار مخرب آن بسیار بیشتر از برکات و فواید آن خواهد بود.

وی گفت: فراموش نکنیم هر چیزی که سرمایه های کشور را به فعالیت های غیرمولد تبدیل کند آینده وحشتناکی را برای کشور رقم خواهد زد.

دانشکده با تشکیل کمیته مشترک با قوه قضائیه موافقت می کند

شافعی در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات چند هفته اخیر اتاق ایران پرداخت و گفت: وی در دیداری که با رئیس کل دادگستری داشتیم بر لزوم تشکیل کمیته مشترک سیستماتیک بین قوه قضاییه و اتاق تاکید کرد. “. نمایندگان هر دو طرف در طول ماه بر تهیه پیش نویس اساسنامه کمیته تمرکز کردند. پس از تکمیل این آیین نامه، توافقنامه ای بین دو طرف امضا و کمیته مشترک مربوطه در سطح ملی در تمامی استان ها تشکیل خواهد شد.

وی به دیدار اخیر روسای اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف با معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این جلسه مواردی مطرح شد که عمدتاً بر شکایات مربوط به تضعیف ارتباط دولت با نهادهای خصوصی بود. . بخش ‘. ما در آن جلسه سه نتیجه گرفتیم. اولین مورد، تشکیل کمیته مشترک سه اتاق و دولت بود که امور آن همچنان معلق است، البته شناسایی افرادی که تحقیقات لازم برای آنها در حال انجام است.

رئیس مجلس بخش خصوصی خاطرنشان کرد: ثانیاً برای مشخص شدن وضعیت پروژه‌های ناتمام که سال‌ها از سوی دولت‌های مختلف متوقف شده بود، مقرر شد به پیشنهاد آقای مخبر، هیئتی تشکیل شود. متولیان متشکل از سه اتاق و یک دولت. معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که برای اجرای مصوبه هیئت امنا نیز موافقت لازم را از سوی روسای سه قوه دریافت خواهد کرد. در صورت تحقق این موضوع و ایجاد چنین ساختار چندوجهی، شاهد نتایج ارزنده ای در حوزه اقتصاد خواهیم بود. امروزه منابع ارزشمندی به دلیل سرمایه گذاری در این پروژه های ناتمام به تعویق می افتد که باید احیا شوند.

امکان واگذاری 90 درصد از امور سازمان توسعه تجارت به بخش خصوصی و تعاونی

شافعی گفت: سومین موضوعی که در جلسه معاون اول رئیس جمهور با سران سه اتاق مطرح شد، بحث تجارت خارجی کشور بود. در این نشست تاکید شد که 90 درصد پرونده های سازمان تجارت جهانی می تواند به بخش خصوصی و تعاونی منتقل شود که بدون شک موجب تعالی در بخش صادرات و تجارت خارجی خواهد شد. کمیته ای برای بررسی این موضوع تعیین شده است. البته این موضوع قبلا در خانه ایرانیان بررسی شده و بررسی های فوق تقریبا کامل شده است.

رئیس اتاق ایران دیدار با رئیس بانک مرکزی در اتاق بازرگانی را از دیگر اقدامات اخیر مجلس بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: باید گمرکی برای بررسی مسائل و مشکلات بانکی ایجاد شود. پیشنهاد نهایی در جلسه روسای این چند نهاد بررسی و در نهایت اعلام خواهد شد. این موضوع در حال حاضر در حال رسیدگی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دیداری با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سران مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در پایان دو تصمیم اتخاذ شد. اولاً مقرر شد کمیته های سه جانبه بین وزارت امور خارجه، وزارت صمت و اتاق بازرگانی تشکیل شود و ثانیاً لزوم حضور و تصویب رئیس جمهور ایران.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، شافعی گفت: بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای ایجاد هم افزایی موثر با دولت و سایر قوا به کار گرفته و در تلاش است تا بخشی از مسائل اقتصادی کشور را برطرف کند. . باز کردن و کمک به تسهیل رویه‌ها و فرآیندهای موجود، اما نمی‌توان نتیجه این جلسات و تصمیم‌گیری‌ها را پیش‌بینی کرد یا اینکه آیا مسئولان برای تحقق وعده‌ها و پیگیری توافق‌های انجام‌شده تلاش خواهند کرد یا خیر. موضوعاتی مانند لایحه بودجه و از مفاد آن که جزء برنامه ریزی های اقتصادی کشور برای سال آینده خواهد بود، نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و تلاش مجلس باید معطوف به اصلاح نواقص باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا