اقتصادی

بانک مرکزی تحولات اقتصاد کلان را تحلیل کرد

بانک مرکزی خلاصه ای از تحولات اقتصاد کلان و اقدامات آن برای دستیابی به اهداف و مأموریت های بانک مرکزی در سال 1400 را منتشر کرد. سپتامبر.

به گزارش ترندونی، بانک مرکزی از مردادماه سال گذشته در راستای اجرای رویکرد جدید سیاست های پولی و مدیریت انتظارات تورمی، اطلاعات دقیق و به موقعی از تحولات کلان اقتصادی و اقدامات انجام شده ارائه کرده است. این امر به منظور شکل دهی صحیح انتظارات عوامل اقتصادی و ایجاد شرایط بهتر برای بانک مرکزی برای پیگیری اهداف خود برای حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و کمک به رشد اقتصادی ، انجام شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، تحولات کلان اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی با هدف 1400 سپتامبر. اهداف و مأموریت ها به شرح زیر خلاصه می شود.

در ماه سپتامبر ، مانند ماه قبل ، بیشترین سهم را گروه های “مسکن ، آب ، برق و گاز و سایر سوخت ها” ، “غذا و نوشیدنی ها” و “حمل و نقل” به ترتیب 49.8 ، 15.1 و 11.5 درصد اختصاص دادند. به تورم ماهانه بررسی تورم ماهانه در گروه “کالا” و “خدمات” نیز نشان می دهد که در ماه سپتامبر امسال ، مانند ماه قبل ، گروه “خدمات” تورم بالاتری را نسبت به گروه “کالا” تجربه کرده است.

بر اساس برآوردهای اولیه ، تولید ناخالص داخلی کشور با و بدون نفت (با قیمت پایه 2016) در 1400 اول در سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 6.2 و 4.7 درصد افزایش داشته است. در این دوره ، به استثنای ارزش افزوده گروه کشاورزی که تحت تاثیر خشکسالی و کاهش تولید محصولات قرار گرفته بود ، عملکرد 0.9 درصد کاهش یافت ، در حالی که ارزش افزوده سایر گروه های اقتصادی از جمله نفت ، صنعت و معادن و خدمات 3٪ ، 2.1٪ و 7.0٪ افزایش یافته است.

همچنین ، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (با قیمت ثابت در سال 2016) در دهه 1400 اول. در سه ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.5 درصد کاهش یافته است. این 10.3 و 15.8 بود.

کاهش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان عمدتا به دلیل کاهش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش خصوصی بود. علاوه بر این ، افزایش تشکیل ناخالص سرمایه ثابت در ماشین آلات به دلیل افزایش واردات کالاهای سرمایه ای و افزایش کالاهای سرمایه ای داخلی طی 1400 سال اول است. سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی گمرک ایران ، ارزش صادرات گمرک در نیمه اول امسال حدود 21.8 میلیارد دلار بوده است. دلار آمریکا که نسبت به مدت مشابه سال 1399 حدود 61 درصد افزایش را نشان می دهد. در طول دوره. در همین حال ، ارزش واردات گمرک در آن مدت حدود 23.1 میلیارد دلار بوده است. دلار آمریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد افزایش داشته است.

بهبود وضعیت بورس در شهریور

بررسی بازار املاک ، از جمله مسکن و سهام ، نشان می دهد که قیمت ها در سپتامبر سال جاری در بازار مسکن افزایش یافت ، در حالی که بازار سهام نشانه هایی از بهبود را نشان داد.

بر این اساس، میانگین قیمت خرید و فروش آپارتمان یک متری تهران در ماه جاری نسبت به ماه قبل 2.4 درصد افزایش داشته است. در بازار سهام اگرچه میانگین روزانه شاخص کل بورس در شهریور ماه نسبت به ماه قبل 6.58 درصد افزایش داشته است. در ماه سپتامبر ، نسبت به ماه قبل ، کاهش یافته است. توجه به این نکته ضروری است که سیاست گذار پولی در صورت لزوم ، با نظارت مداوم بر تحولات قیمت دارایی ها و توجه به تأثیرات تغییر انتظارات تورمی ، اقدامات مناسب سیاست را در دستور کار قرار خواهد داد.

دلار در ششمین ماه سال افزایش یافت

در سپتامبر سال جاری ، متوسط ​​نرخ دلار در بازار آزاد 271.3 هزار دلار بود. ریال که 6.3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. با این حال ، در نیمه دوم ماه جاری ، نرخ ارز روند نسبتاً ثابتی را تجربه کرد ، زیرا انتظارات مثبتی از تلاش دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و تورم ایجاد شد.

روند کاهشی میانگین ارزش روزانه معاملات در بازار بین بانکی و روند صعودی خفیف نرخ سود در این بازار در شهریورماه سال جاری حکایت از تعدیل سطح ذخایر مازاد بانک ها در بازار بین بانکی دارد. این عمدتا به دلیل رفتارهای مالی دولت و جریان ناهموار درآمدها و هزینه های دولت و تأثیر آن بر ذخایر بانکی است. در این زمینه، بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خود در قالب عملیات بازار آزاد، درصدد تعیین نرخ سود بازار در منطقه هدف برآمد.

1400 سپتامبر. بازده اسناد خزانه اسلامی سررسید یک، دو و سه ساله افزایش یافت. در این ماه نرخ بازدهی این اسناد به ترتیب 0.51 ، 1.27 و 1.77 واحد درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته و به ترتیب به 21.49 ، 22.20 و 22.44 درصد رسیده است. توجه به این نکته ضروری است که دلیل اصلی افزایش بازده اوراق قرضه مالی اسلامی دولت در این ماه تمرکز دولت بر افزایش عرضه و فروش اوراق قرضه با تعدیل بازده اوراق بود.

وضعیت متغیرهای پولی

بر اساس داده های موجود ، رشد نقدینگی و پایه پولی در 12 ماه به 1400 می رسد. در پایان شهریور ماه به 40.5 درصد رسید. و 39.5 درصد لازم به ذکر است که رشد قوی پایه پولی در 12 ماه تا 1400. در ماه سپتامبر ، عمدتا به دلیل کاهش پایه پولی طی سال 1399. در سه ماهه دوم ، در مقایسه با پایان ماه ژوئن همان سال ، افزایش سپرده های دولت نزد بانک مرکزی به دلیل فروش اوراق بدهی بدهی دولت.

پایه پولی 1400 متر در شهریور ماه نسبت به سال 1399. در پایان ، افزایش 13.1 درصدی ، که 7.7 درصد افزایش نسبت به رشد متغیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته (5.4 درصد) است. در این مرحله ، بیشترین سهم از رشد پایه پولی مربوط به خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و خالص دارایی های خارجی بود که به ترتیب 5.7 و 5.5 واحد درصد را به خود اختصاص دادند. افزایش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش عمومی ، عمدتاً به دلیل استفاده دولت از سرمایه در گردش خزانه داری (469.8 تریلیون ریال در پایان سپتامبر 1400) و افزایش محدودیت استفاده مجاز (از 3 to به 4، ، 1400 03.26) فرمان شورای وزیران). با این حال ، در دوره مورد نظر ، برخی از تأثیرات این توسعه پولی با استفاده از ابزار توافق نامه بازخرید معکوس برای انجام عملیات بازار باز جبران شد.

وضعیت نقدینگی در سپتامبر 1400

همچنین حجم نقدینگی در 1400 متر. در پایان شهریورماه نسبت به سال 1399. در پایان ، 17.0 درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد متغیر در مدت مشابه سال گذشته (17.1 درصد) ، 0.1 درصد کاهش یافت. 1400 در پایان ماه سپتامبر ، نسبت افزایش نقدینگی به 7،839 رسید. بنابراین ، افزایش نسبت نقدینگی نسبت به سال 1399. پایان ، 3.5 درصد ، همچنین در مقایسه با همان 1399. در این مدت معادل 0.7 درصد است. دلیل اصلی اینکه چرا در سال 1400 م. در پایان شهریورماه ، نسبت به سال 1399. سرانجام ، افزایش نقدینگی عمدتا به دلیل کاهش نسبت مازاد سهام به سپرده بود. بنابراین ، حجم ذخیره اضافی بانک ها از 304.1 هزار افزایش یافت. میلیارد ریال در سال 1399. در پایان سال به 192.7 هزار. میلیارد ریال در سال 1400. در پایان ماه سپتامبر

بررسی رشد اجزای نقدینگی نشان می دهد که رشد پولی 12 ماهه از 61.7 درصد در سال 1399 کاهش یافته است. در پایان سال به 35.9 in در 1400 برسد. در پایان ماه سپتامبر ، منعکس کننده تقویت ثبات سپرده و پذیرش بلند مدت بیشتر است. سپرده گذاری در بانک ها انتظار می رود روند بهبود کنترل رشد متغیرهای پولی و اقدامات بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی در ماه های آینده از طریق سیاست های محتاطانه ای که رشد ترازنامه بانک ها را محدود می کند ، ادامه یابد. (ثبات قیمت) موفق تر خواهد بود.

اقدامات بانک مرکزی در ششمین ماه سال

1400 در ماه سپتامبر ، به منظور مدیریت نقدینگی بازار بین بانکی ریال ، بانک مرکزی اقدامات اعتباری زیر را با بانک ها انجام داد:
• انجام عملیات بازار آزاد با موقعیت های قابض که مجموع مبلغ آن به 121.8 هزار نفر می رسد. )
• بانک ها از اعتبار عادی با نرخ بهره بالا برای رفع نیاز نقدینگی استفاده کردند. حجم کل 1363.3 هزار بود.

به گفته وزارت اقتصاد و دارایی ، واسطه این بانک تا پایان ماه سپتامبر سال جاری 18 مرحله حراج اوراق بهادار اسلامی دولتی را ترتیب داد که در مجموع 432.4 هزار مرحله انجام شده است. بانک ها و سایر سرمایه گذاران در سپتامبر سال جاری ، طی پنج مرحله حراج دولت از اوراق بهادار مالی اسلامی ، 63.0 هزار. ) بالغ بر 270.0 هزار. میلیارد ریال)

در نیمه اول سال جاری حدود 7.7 میلیارد. دلار آمریکا به ارز خارجی با نرخهای ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری برای واردات کالاهای اساسی ، داروها و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شد. لازم به ذکر است که بر اساس آخرین آمارهای موجود از ابتدای امسال تا 07.07.04 ، در مجموع 9.5 میلیارد. دلار آمریکا با ارز خارجی برای کالاهای اساسی ، داروها ، تجهیزات پزشکی و واکسن تاج با نرخ کاهش یافته اعطا شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا