اقتصادی

ایجاد انقلاب در صنعت معدن با کاهش عوارض گمرکی و تسهیل در واردات ماشین‌آلات

یکی از نخبگان معدنی معتقد است اگر واردات ابزار و تجهیزات اکتشاف مواد معدنی یکسان شود و تعرفه ها به صفر برسد، این صنعت متحول می شود.

به گزارش ترندونی، حمیده ماجد یکی از نخبگانی است که در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری سخنرانی کرد. وی که در حوزه معدن فعال است در این دیدار به عبارتی از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر «معدن باید جایگزین نفت شود» اشاره کرد و یادآور شد: من که در حوزه معدن فعال هستم معتقدم کشور باید همیشه متمرکز باشد 9 میلیارد دلار درآمد ارزی صنایع معدنی و معدنی باید چند برابر شود تا با درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت برابر شود. این اقدام یک نمونه واقعی و عملی از اقتصاد بدون نفت است که جایگزینی نفت را به جای معدن عینیت می بخشد.

وی ادامه می دهد: ایران اسلامی در کمربند آتشفشانی قرار گرفته و با مدیریت صحیح، مدبرانه و جهادی با 68 ماده معدنی و 37 میلیارد تن ذخایر قطعی و 58 میلیارد تن ذخایر احتمالی معدنی یکی از 15 کشور معدنی جهان است. ملی نقش مهمی ایفا می کند و اجرای آن مستلزم یک تحول عظیم در زمین شناسی، اکتشاف، استخراج، تفکیک و فرآوری سنگ معدن و حتی زیرساخت های معدنی است. مشارکت بخش خصوصی می تواند در تولید و استفاده از مواد معدنی رنگین کمانی این سرزمین که خداوند به عنوان معیشت مردم ایران در قلب ایران قرار داده است، موثر باشد.

مجد در جای دیگری از سخنان خود درباره بهره برداری از ظرفیت معدنی کشور می گوید: «کرومیت ماده معدنی است که در حدود 15 کشور جهان یافت می شود و با سیاست های درست می تواند ارز زیادی را به ارمغان بیاورد. کشور. سالانه حدود 600 هزار تن کرومیت در کشور تولید و استخراج می شود که 200 هزار تن آن در کارخانه های داخلی مصرف می شود و حدود 400 هزار تن آن مازاد است که باید صادر شود، اما قیمت فروش این ماده معدنی در کشور بین 40 تا 50 درصد است. از قیمت جهانی، علاوه بر این، 10 تا 12 درصد عوارض برای بار اضافی این ماده محاسبه می شود که باید به کشورهای خارجی صادر شود، به همین دلیل با وجود هزینه های بالای تولید از جمله هزینه بالای ماشین آلات. مواد معدنی باید با یک سوم قیمت داخلی به کشورهای همسایه مانند ترکیه، عمان و پاکستان عرضه شود.

این نخبگان معدنی پیشنهاد می کنند یا برای ساخت کارخانه های لازم سرمایه گذاری کنند یا عوارض صادرات کرومیت را کاهش دهند.

چالش های صنعت معدن

حمیده ماجد، برنده طرح شهید احمدی روشن صندوق ملی نخبگان و از فعالان حوزه معدن در گفت وگو با ترندونی. وی تصریح کرد: از زمانی که در حوزه معدن فعال شدم متوجه شدم که در این صنعت مشکلات بسیار کمی وجود دارد و ما نخبگان همیشه به دنبال ریشه یابی مشکل هستیم تا بتوانیم پاسخ درستی برای آن مشکل پیدا کنیم.

وی افزود: سوال اصلی من همیشه این بوده است که چرا با وجود اینکه راهکارهایی در کشور وجود دارد اما به آنها رسیدگی نمی شود. از این رو برای برخی از چالش های این صنعت راهکارهایی را تدوین کردم و زمانی که قرار شد در دیدار مقام معظم رهبری صحبت کنم، پیشنهاداتی برای رفع این مسائل ارائه کردم.

مجد وجود ماشین آلات معدنی فرسوده را یکی از چالش های صنعت معدن دانست و یادآور شد: با وجود اینکه تولیدکننده داخلی این نوع ماشین آلات در کشور وجود ندارد، اما در واردات این ماشین ها عوارض گمرکی زیادی در نظر گرفته شد. حال سوال اینجاست که چرا وقتی این ماشین ها سازنده داخلی ندارند کالای لوکس محسوب نمی شوند و عملیات معادن کوچک، متوسط ​​و بزرگ به شدت به این ماشین ها بستگی دارد، چرا این ماشین ها مشمول عوارض گمرکی بالایی می شوند؟

وی با تاکید بر اینکه با وجود این عوارض بالا، واردات این ماشین آلات به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: راهکاری که در این زمینه مطرح کردم، تسهیل واردات ماشین آلات معدنی به کشور بود. زیرا واردات هر نوع تجهیزات معدنی به کشور هم رانندگان بیشتری را درگیر می کند و هم کارگران بیشتری را در این صنعت.

وی تاکید کرد: اگر واردات ابزار و تجهیزات در حوزه اکتشاف مواد معدنی به کشور تسهیل شود و تعرفه ها به صفر برسد، انقلابی در این صنعت رخ می دهد.

حمایت نخبگان

مجد با بیان اینکه صندوق ملی نخبگان طرح های مختلفی را برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر اجرا کرده است، گفت: این حمایت ها از طریق طرح های موضوع محور مانند احمدی روشن، شهید بابایی و … انجام می شود. و برای جذب نخبگان همچنین طرح جذب آنها در دستگاه های اجرایی تعریف شد.

وی تصریح کرد: همه این طرح ها برای حمایت از نخبگان کشور است و سود نخبگان از این طرح های حمایتی به میزان رقابت نخبگان و میزان جذب آنها در نظام بستگی دارد.

این پژوهشگر معدن با تاکید بر اینکه زیرساخت های جذب نخبگان در کشور فراهم است، خاطرنشان کرد: به نظر من نخبگان کسانی هستند که ایده یا طرح را به مرحله اجرا می رسانند و اگر نخبگان ما حوزه های خود را نشان دهند می توانند راهکار ارائه دهند. نسبت به مشکلات کشور، کشور پتانسیل خود را به خوبی انجام خواهد داد و به نظر آنها اهمیت داده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا