کسب و کار ایرانی برترورزش و تندرستی

اهمیت بازی کودکان در فضای باز

اهمیت بازی کودکان

بازی در فضای باز به کودکان کمک می‌کند تا توانایی یادگیری را افزایش دهند.به کمک تجهیزات بازی  که در پارکها نصب شده مثلا سرسره پارکی و تاب و… یا بوسیله طبیعت و شنیدن صدای پرندگان کودکان همراه با بازی آموزش نیز دارند.کودکان از حواس پنج‌گانه برای برقراری ارتباط با طبیعت استفاده می‌کنند و چرخه زندگی را دیده و با موجودات زنده اطراف آشنا می‌شوند.

این یک روش شادی برای آموزش اطلاعات و مهارت‌های جدید به کودکان است، در این روش یادگیری بخاطر همراه بودن با تفکر تاثیر دائمی‌تری در مقابل آموزش‌ در کلاس‌های درسی دارد.

بازی در بیرون کمک به کشف بازیهای جدید کرده و باعث می‌شود کودکان در امتحان کردن چیزهای جدید برای بازی، بدون راهنمایی از طرف بزرگترها جسورتر شوند.کنجکاوی کودکان تحریک شده و با دنبال علت رفتن، خیلی نکات جدید را کشف می‌کنند .

در پژوهش‌های عمیق و گسترده‌ای که تاکنون انجام شده، از بازی همچون فعّالیتی طبیعی و ضروری برای رشد درست کودکان یاد شده است. بازی به پیشرفت مهارت‌های شناختی، بدنی، اجتماعی و احساسی کودک کمک می‌کند و شرایط لازم را برای رشد و یادگیری او فراهم می‌سازد.

کودک به کمک بازی، می‌تواند تجربه کند، مشکلاتش را حل کند، خلاقانه بیاندیشد، همکاری با دیگران را بیاموزد و سرانجام دانش ژرف‌تری دربارهٔ خودش و جهان پیرامونش به‌دست آورد. از همان نوزادی، کودک امکان تجربهٔ فرصت‌های گوناگونی را برای بازی کردن دارد. او در این بازی‌ها می‌تواند تصمیم بگیرد چه‌کاری انجام دهد، با چه‌کسی و یا چگونه این بازی را به انجام رساند. این رویداد به افزایش استقلال و اعتماد به‌نفس او می‌انجامد.

به‌راستی که بها دادن به سال‌های نخست زندگی کودکان و بازی در فضای باز، ابزاری برای ترویج روش زندگی سالم می‌توان دانست، و باید پذیرفت که کودکانِ امروز، بزرگ‌سالان فردا خواهند بود. والدین، مربیان و سیاست‌گذاران برای پیشرفت بهتر تجربه‌های کودکان، باید بکوشند و تضمین دهند که منافع کودکان در برنامه‌های شهری و مدارس، در نظر گرفته می‌شود.

سرانجام به این نکته باید اشاره کرد که، اگرچه همواره آهنگِ دگرگونی‌های اجتماعی کُند است و برای ایجاد نگرش‌های تازه در سطح مدیران و افراد جامعه نیاز به زمان طولانی است، برای بهبود شیوه زندگی نسل‌های بعد و گسترش هرچه بیش‌تر توانمندی‌های کودکان جامعه، باید برنامه‌های آموزشی را به بهره‌مندیی بیش‌تر از فضای باز سوق داد

تقریبا در همه شهرهای بزرگ در هر چند صدقدمی یک پارک وجود دارد. بردن کودک به فضای سبز و پارک ها مهم ترین توصیه به والدین است.

این کار حداقل یک بار در هفته باید انجام شود. البته اگر والدین وقت دارند هر روز هم می توانند کودک را به پارک ببرند ولی بهتر است هر بار کودک به یک پارک خاص برده شود. پارک های متنوع اسباب بازی های مختلف و فضاهای خاص خود را دارند و این کار شناخت کودک را از محیط پیرامون خود بیشتر می کند.

سعی کنید هر بار کودک را به سوی بازی جدیدی سوق دهید و اجازه ندهید در یک فضا بماند. فضاهای قبلی باید شکسته شود.

تنوع در اسباب بازی و تغییر محل بازی و پارک و … نگاه کودک را به دنیای پیرامون عوض می کند. یکی از وظایف والدین تربیت کودک خلاق است. تربیت کودک خلاق وقتی رخ می دهد که شیوه فرزندپروری کودک خلاقانه باشد.

امروزه بسیاری از خانواده‌ها در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند. اکثر این آپارتمان‌ها، فضای کوچکی دارند و معمولا کمتر از 100 متر هستند. مخصوصا در شهرهای بزرگ که تراکم جمعیت بیشتر است، این مقدار کوچکتر نیز می‌شود. والدین ساعات بسیاری در روز را در محل کارشان سپری می‌کنند و کمتر در کنار فرزندانشان هستند؛ این باعث می‌شود که بچه‌ها احساس تنهایی کنند. بچه‌ها کمتر می‌توانند با دوستان و همسالان خود بازی کنند.

از طرفی، والدین به آنها اجازه نمی‌دهند که مانند قبل در کوچه‌ها بازی کنند. بازی‌هایی که در گذشته بچه‌ها در کوچه‌ها انجام می‌دادند، کم کم به دست فراموشی سپرده شده است. شما در کدام شهر بزرگ می‌توانید یک کودک را پیدا کنید که بازی‌هایی مانند تیله بازی یا الک دولک یا هفت سنگ را بلد باشد؟ اگر هم باشند، تعداد آنها انگشت شمار است

بازی با توپ یک راه سرگرم کننده و مقرون به صرفه برای کمک به رشد و رشد کودکان از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی است. در این مقاله از مجله ماتیلوس، مزایای بسیاری از بازی با توپ از جمله بهبود هماهنگی دست و چشم، آگاهی فضایی و مهارت های اجتماعی بررسی شده است. این مقاله همچنین بر اهمیت انتخاب توپ مناسب برای کودک شما تاکید می کند و نکاتی را برای تشویق بازی سالم ارائه می دهد. بازی با توپ همچنین می تواند بر سلامت روان کودکان، کاهش استرس و اضطراب و بهبود عملکرد شناختی تأثیر مثبت داشته باشد. به طور کلی، بازی با توپ یک فعالیت ضروری برای رشد و تکامل کودکان است و می تواند تأثیری پایدار بر سلامت و رفاه کلی آنها داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا