اقتصادی

انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه

انتشار اوراق ضمانت برای اولین بار براساس رتبه بندی شرکت های رتبه بندی اعتباری در بازار سرمایه انجام شد.

به گزارش ترندونی ، رضا ایوازلو ، مدیرعامل رتبه بندی پایا ، در یک نشست خبری در بازار خارج از بورس با بیان اینکه امروز یک رویداد بزرگ در بازار سرمایه رخ داده است ، اظهار داشت: دارایی اصلی امروز انتشار اوراق بهادار است. صنعت معدن گل گهر این است که شرکت توسعه مالی آنلاین آیندگان 700 میلیارد تومان با انتشار اوراق قرضه تأمین مالی می کند. اولین اوراق بهادار ناامن با رتبه اعتباری امروز در بازار فرابورس وارد شد تا شرکت ها بتوانند بدون ضامن و تنها با اتکا به رتبه بندی اعتباری بازار را تأمین کنند.

ایوازلو در مورد انتشار اوراق بهادار بدون وثیقه توضیح داد: در ابتدا ، سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت های بورسی و فرابورس اجازه می داد در صورت دریافت رتبه بندی اعتباری بدون ضامن اوراق بهادار منتشر کنند. در گذشته ، بورس سهام ، بورس اوراق بهادار و سازمانهای فرابورس مجبور بودند اوراق قرضه منتشر کنند و بانکی را به عنوان ضامن معرفی کنند که روند تأمین اعتبار را طولانی کند و نرخ تأمین مالی در بازار را افزایش دهد. از طرف دیگر ، انتخاب ضامن برای بورس اوراق بهادار و شرکت فرابورس به دلیل نیاز به ستون ضامن در گذشته آسان نبوده و پیچیدگی خاص خود را داشت.

وی در مورد معیارهای رتبه بندی شرکت ها گفت: شرکت های رتبه بندی براساس روش و اصولی که برای عموم افشا کرده اند از رتبه بندی اعتباری شرکت ها (ناشران) و اوراق بهادار آنها پیروی می کنند. رتبه بندی اعتباری عبارت است از آژانس رتبه بندی درباره توانایی به موقع تعهدات شرکت ها (ناشران) یا توانایی انجام تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار به موقع. در واقع ، آژانس های رتبه بندی اعتباری ریسک اعتباری ناشران فهرست شده و بدون نسخه را در بازار قرار می دهند. رتبه بندی اعتباری ، بیشتر شرکت ها را شفاف تر می کند ، به ویژه با توجه به خطرات آنها.

ایوازلو در پاسخ به این س ،ال که اوراق منتشر شده در صورت ورشکستگی چه اتفاقی می افتد؟ وی توضیح داد: پیش بینی می شود کمیته پیش فرض در سازمان بورس اوراق بهادار تشکیل شود و اگر رتبه اعتباری شرکت به طور قابل توجهی کاهش یافته و از حد معینی فراتر رود ؛ ضمانت نامه یا ضمانت نامه برای این شرکت ها تعیین می شود و این اوراق به اوراق بهادار تضمین شده توسط ضامن یا گواهی سهام تبدیل می شود.

در این نشست مجتبی تقی پور ، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه نیز با اشاره به اینکه امروز یک ابزار تأمین مالی جدید به مرحله انتشار در بازار سرمایه ایران رسیده است ، گفت: اولین انتشار اوراق قرضه بدون وثیقه در بازار سرمایه کشور برای انتشار مالی آنلاین آیندگان اوراق قرضه شرکت توسعه و اعتبار آن توسط شرکت رتبه بندی پایا ارائه شده و به مرحله پذیرش رسیده است.

تقی پور ادامه داد: “اولین انتشار اوراق قرضه بدون وثیقه که امروز به اجرا درآمد ، آغاز یک سفر طولانی است. البته باید توجه داشت که آژانس های رتبه بندی اعتباری نقش بسیار فعالی در تأمین مالی بازارهای جهان دارند. “این نیز براساس انتشار اوراق بهادار بر اساس رتبه بندی اعتباری است که سهم زیادی از بودجه را در بازارهای جهانی به خود اختصاص می دهند.

وی با اشاره به ابزارهای معروف اجاره سهام توضیح داد: “ما قبلاً در بازار سرمایه اجاره سهام داشتیم و این ابزار جدیدی نیست. در واقع اجاره سهام با ضامن بانکی یا وثیقه سهام انجام شد ، اما امروز برای اولین بار این ضامن ها. “و هیچ امنیتی برای آن وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا