سلامت و دانش

افزایش نرخ اعتیاد در زنان

ترندونی/ خراسان رضوی دبیرکل مواد مخدر گفت: نرخ وابستگی به مواد مخدر در کشور ما حدود 0.6 درصد است که پایین است اما نسبت به گذشته افزایش یافته است.

سردار اسکندر مومنی در نشست خبری امروز در دفتر استاندار خراسان رضوی درباره اهداف سفر خود به استان گفت: اهداف این سفر به شرح زیر بود.

وی افزود: خراسان رضوی نسبت به دو سال گذشته ظرفیت خوبی برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد کرده است. در سال 97 این ظرفیت حدود 400 نفر بود اما در حال حاضر حدود 3900 نفر حفظ می شود. همچنین پیش بینی می شود این ظرفیت به 6000 نفر برسد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید از ظرفیت مردم در این حوزه استفاده شود و خوشبختانه مشارکت مردمی تاکنون خوب بوده است. تمام کارهای این مرکز جدید که امروز به کلی کلنگ زنی شده است باید توسط یکی از خیرین انجام شود که می تواند سرآغاز بسیاری از کارها و فرهنگ سازی گسترده باشد.

مومنی ادامه داد: حدود 60 تا 70 هزار معتاد متجاهر در کشور نیاز داریم. با دستور رئیس جمهور این موضوع در جلسه ستاد ابلاغ شد و بین امکانات تقسیم کار شد که این امکانات تا چه حد این ظرفیت را ایجاد می کند. در سه سال اخیر با ورود سپاه، بسیج، زندان ها و نیروی انتظامی، ظرفیت های جدیدی ایجاد شده است که نشان می دهد حدود 70 درصد سازمان های مواد مخدر سازماندهی شده اند و حدود 30 درصد باید به آن اضافه شود. به عنوان مثال در تهران حدود 16 هزار ظرفیت وجود دارد که پیش بینی می شود به 25 هزار ظرفیت برسد و پیش بینی شده است 5 هزار ظرفیت توسط شهرداری و 5 هزار ظرفیت دیگر توسط سایر دستگاه ها ساخته شود. امیدوارم تا پایان سال یا اوایل سال آینده این کار انجام شود.

مومنی افزود: البته با معتادان متجاهر مشکلات جدی و قانونی داریم. قوانین پیچیده هستند. به عنوان مثال، قانون می گوید که درمان دارویی باید از یک تا سه ماه طول بکشد که این اتلاف منابع، غیرعلمی و غیرمنطقی است. یک معتاد متجاهر که تمام مراحل اعتیاد را پشت سر گذاشته است، امکان ندارد ظرف یک تا سه ماه بهبود یابد. لایحه قانون اصلاح این قانون تهیه شده و امیدواریم به زودی به سما ارسال و به تصویب برسد.

وی درباره برنامه های ستادی برای آموزش مواد مخدر گفت: یکی از ملزومات همه مراکزی که در دو سه سال اخیر تاسیس شده و یا در آینده خواهد بود، مراکز آموزشی هستند. بدون ایجاد مراکز آموزشی، چرخه درمان و بازگشت به جامعه این افراد ناقص است. این چرخه شامل معتادان به مواد مخدر برای ترک سیگار، درمان اولیه و سم زدایی، توسعه مهارت ها، اشتغال و بازگشت آنها به خانواده و جامعه است. این چرخه اگر کامل نشود و فقط به درمان و سم زدایی بپردازیم یک چرخه معیوب است.

مومنی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از محصولات مراکز آموزشی دارویی نیز صادر می شود. به عنوان مثال تولید ماسک، پرورش گل، نجاری و جوشکاری نمونه هایی از این مراکز هستند.

وی گفت: در 9 ماهه سال جاری تاکنون حدود 800 تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است. شیوع مصرف مواد مخدر در کشور 4.5 درصد و خراسان رضوی 2.7 درصد است که کمتر از میانگین کشوری است و خراسان رضوی رتبه هجدهم کشور را دارد که برای کل جمعیت خوب و مناسب است. با این حال، در برخی از جمعیت ها، میزان شیوع در استان بالاتر از میانگین کشوری است. یکی از موضوعات جلسه امروز توافق بر سر آن بود.

مومنی در مورد تغییرات سیاسی در افغانستان و تاثیر آن بر میزان کشف مواد مخدر گفت: گزارش رسمی طالبان این است که مواد مخدر را متوقف می کنند اما در عمل باید ببینیم چه می شود. ما در حال حاضر دوران گذار را می گذرانیم و سیاست های آنها باید در عمل ثابت شود، اما برای همه فرضیه ها پیش بینی های لازم را داشتیم. وضعیت فعلی چگونه است، چه در حال افزایش یا کاهش باشد. زیرا در صورت کاهش باید به مشکل سوخت های صنعتی که پیش بینی شده نیز توجه شود.

وی افزود: میانگین سنی اعتیاد در کشور 24 سال و چند ماه است. میزان وابستگی زنان در کشور ما حدود 0.6 درصد است که 4.5 درصد کل نرخ کشوری است. میزان وابستگی به زنان کم است، اما متأسفانه نسبت به گذشته آنها افزایش یافته است، اما در مقایسه با کل جامعه و در مقایسه با سایر کشورها پایین است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا