برون مرزی

افزایش امیدواری‌ها در عراق برای خروج از بن بست سیاسی

به گزارش بین الملل فارس، مقتدی صدر، رهبر جناح صدر در عراق، شب گذشته (پنجشنبه) سال ها بعد با نوری مالکی تماس گرفت تا از بن بست سیاسی خارج شود و نخست وزیر انتخاب کند. . وی همچنین با مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان، محمد الحلبوس، رئیس پارلمان و خمیسو الخنجر، رهبر ائتلاف الصیاده تماس گرفت.

به گفته محافل سیاسی عراق، تماس تلفنی مقتدی الصدرو با نوری مالکی، اگرچه روابط دو طرف سالهاست تیره شده است، اما نشانه مثبتی از حل و فصل وضعیت کنونی عراق است.

پسر عموی مقتدی الصدرو، نخست وزیر انتخاب شد

منابع عراقی به روسیا الیوم گفتند که مقتدی صدر در مصاحبه با نوری مالکی نخست وزیر عراق پسر عموی خود جعفر الصدر را منصوب کرده است. جعفر الصدر فرزند شهید آیت الله محمد باقری صدر است و هم اکنون سفیر عراق در انگلیس است.

نجاح محمد علی کارشناس عراقی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت مقتدی صدر با نوری مالکی تماس گرفته و به جعفر صدر پیشنهاد نخست وزیری را داده است. مالکی همچنین پاسخ داد که این موضوع باید در کمیته هماهنگی مطرح شود. مقتدی صدر سپس نظر شخصی مالکی را جویا شد و گفت که جعفر صدر مردی بزرگوار است اما نظر نهایی را نداد.

علاوه بر این، سایت المیادین نیز نوشت که گفتگوی تلفنی دو رهبر سیاسی عراق، شکاف بزرگی بین دو طرف در مرز است. نوری مالکی یکی از رهبران اصلی کمیته هماهنگی شیعیان است و مقتدی صدر تاکنون علت اختلاف نظر با احزاب شیعه را حضور نوری مالکی در این کمیته اعلام کرده است.

تماس تلفنی مقتدی الصدرو با نوری المالکی، اگرچه روابط دو طرف سال‌ها متشنج بوده است، اما نشانه مثبتی از راه‌حلی برای وضعیت کنونی عراق است.

در مقابل، اعضای کمیته هماهنگی شیعیان به ریاست هادی العامری بارها اعلام کرده اند که هرگز نوری مالکی را از کمیته هماهنگی حذف نخواهند کرد.


جعفر صدر مقتدای صدر است

وساطت دانشمندان نجف

پایگاه اینترنتی العربی الجدید نیز در مورد وضعیت عراق نوشت که بغداد در ماه های اخیر پس از بحران سیاسی چهار ماهه این کشور دستخوش تغییرات سریعی بوده است. انتخابات پارلمانی عراق در 10 اکتبر 2021 برگزار شد، اما فراکسیون ها هنوز بر سر برگزاری انتخابات نخست وزیری به توافق نرسیده اند.

العربی الجدید، یکی از نمایندگان پارلمان عراق که نامش فاش نشده است، گفت که بسیاری از روحانیون نجف مداخله و میانجیگری کرده اند. به گفته وی، وساطت علمای نجف حرکت خوبی را برای مدیران سیاسی انجام داده است تا پای میز مذاکره بنشینند و درباره حل مشکلات صحبت کنند.

وی همچنین گفت که روحانیت نجف اشرف به گروه های سیاسی در مورد تمدید بن بست سیاسی فعلی هشدار داده است.

العربی الجدید همچنین نوشت که در ساعات اخیر اطلاعات مختلفی از محتوای گفتگوی تلفنی نوری المالکی و مقتدی الصدرو دریافت شده است و مشخص نیست که آیا دو طرف درباره نامزد خاصی صحبت کرده اند یا خیر. به سمت نخست وزیری این وب سایت همچنین می گوید برخی از عراقی ها از بازگشت سردار اسماعیل قاآنی به رکع خبر داده اند.

روحانیت نجف اشرف به گروه های سیاسی درباره تمدید بن بست سیاسی فعلی هشدار داده است.

با این حال، تاکنون هیچ یک از اعضای ائتلاف دولت قانون در مورد محتوای این گفت و گو اظهار نظر نکرده اند.

با این حال هنوز نمی توان با قاطعیت در مورد راه خروج از بن بست سیاسی فعلی صحبت کرد، اما شرایط کنونی بی سابقه، امیدها را برای حضور همه جناح های شیعه در مجلس و انتخاب نخست وزیر ایجاد کرده است. . هفته آینده به شدت شاهد نشست سیاسی گروه های مختلف خواهیم بود.

محمد الحسینی، یکی از اعضای ارشد جریان حکمت ملی عراق به رهبری عمار الحکیم نیز در توییتر خود نوشت که گروه های سیاسی عراق اکنون چاره ای جز حل بن بست سیاسی ندارند و گروه های سیاسی مذاکرات فشرده ای را برای یافتن آن آغاز کرده اند. تصمیم نهایی..

در همین راستا حسین عرب، نماینده مستقل پارلمان عراق نیز تاکید کرد که اختلافات میان کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به العطار التنسیقی (نظام هماهنگی) و فراکسیون صدر تقریباً در حال حل شدن است.

“وضعیت در حال حل شدن است. به خصوص که نشانه های خوبی بین دستگاه هماهنگی و جناح صدر وجود دارد. – تنش های سیاسی اکنون کمتر از قبل شده است.

نماینده مستقل: وضعیت به سوی یک تصمیم. به خصوص که نشانه های خوبی بین دستگاه هماهنگی و جناح صدر وجود دارد.

پیش از این گفته شده بود که مقتدی صدر نمی خواهد با همه احزاب از جمله ائتلاف نوری مالکی برای تشکیل کابینه ائتلاف کند و به همین دلیل تهدید به ائتلاف با کردها و اهل سنت کرده است. یعنی واقعا به دنبال انزوا بخشی از نیروها در چارچوب هماهنگی و به حاشیه راندن آنها به بهانه پیوستن به اپوزیسیون است.

در انتخابات اخیر، صدرو 73 کرسی از 329 کرسی عراق، ائتلاف اهل سنت با 37 کرسی و ائتلاف 33 ساله حکومت قانون، حزب دمکرات کردستان عراق با 31 کرسی، کردستان و ائتلاف به رهبری فتح هادی العامری به دست آوردند. با 17 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

درست است که فراکسیون صدرو بیشترین کرسی های پارلمان را در این انتخابات به دست آورد، اما این کرسی ها برای تشکیل دولت کافی نیست، باید با سایر فراکسیون های پیروز ائتلاف کند.

انتهای پیام/




این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا