برون مرزی

اعلام آمادگی مالدیو برای از سرگیری روابط با ایران

وبگاه وزارت امور خارجه مالدیو در بیانیه‌ای با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بیان کرد: دولت جمهوری مالدیو از بیانیه مشترک سه‌جانبه عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین استقبال می‌کند که در آن توافقی میان ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بازگشایی سفارت‌ها اعلام و بر احترام به استقلال کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها تاکید شده است.

وزارت امور خارجه مالدیو لام کرد: با توجه به این تحولات مثبت و خوشایند، دولت مالدیو تصمیم به ازسرگیری روابط با جمهوری مالدیو گرفته است.

وزارت امور خارجه مالدیو اردیبهشت سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دولت این کشور برای قطع روابط دیپلماتیک با  ایران خبر داده بود.

وزارت امور خارجه مالدیو این ادعای واهی را مطرح کرده بود که دولت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس سیاست‌هایی اتخاذه کرده که “برای صلح و امنیت منطقه زیان‌بار بوده” و این مسأله در ابعاد متعددی به ثبات، صلح و امنیت مالدیو نیز مرتبط است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آن زمان گزارش داده بود که این تصمیم مالدیو که دارای جمعیتی ۳۴۱ هزار نفری است، از نزدیکی سیاست‌های این کشور به عربستان حکایت دارد.

پیش از این ریاض با افتتاح سفارت در مالدیو، مبالغی را به عنوان کمک مالی در اختیار دولت این کشور قرار داد و ضمناً مذاکراتی را به منظور سرمایه‌گذاری آغاز کرده بود.

روابط دیپلماتیک ایران و مالدیو دوم ژوئن سال ۱۹۷۵ میلادی آغاز شد.

311311

دکمه بازگشت به بالا