برون مرزی

اعتراف کی‌یف به نبود هیچ شواهدی برای حمله روسیه به اوکراین

الکسی دانلیوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین روز یکشنبه به فارس گفت: هیچ مدرکی دال بر حمله روسیه به این کشور وجود ندارد.

یک مقام اوکراینی به اسپوتنیک گفت: “امروز ما هیچ خطری از آنچه از مرزهای ما می گذرد نمی بینیم.” اگر همان رویه تجمع انبوه [نیروهای روس] رسانه های خارجی چه اصرار بر این موضوع داشته باشند یا نه، باید بگویم که ما اصلاً آن را نمی بینیم.

دانیلوف افزود: ما همه چیز را رصد می کنیم و از همه چیزهایی که در حال وقوع است می دانیم. امروز ما شاهد تهدید خشونت برهنه از سوی روسیه نیستیم. “ما در مورد آنچه ممکن است فردا اتفاق بیفتد صحبت خواهیم کرد.”

دبیر نهاد اوکراینی که مشاور رئیس جمهور به حساب می آید، تخمین زده است که حدود 122 هزار نیروی روسی در 200 کیلومتری مرز اوکراین و 143 هزار و 500 نیروی روسی دیگر در 400 کیلومتری مرز اوکراین هستند.

وی همچنین افزود که تعداد نیروها برای حمله ادعایی به رسانه های غربی کافی نیست و روسیه باید سه تا پنج برابر بیشتر برای انجام چنین حمله ای اعزام کند.

دانیلوف خاطرنشان کرد که امروز بزرگترین تهدید برای اوکراین بی ثباتی داخلی است که به گفته او روسیه می تواند از آن “استثمار” کند و کیف باید از آن جلوگیری کند.

وی با بیان آمادگی کامل ارتش اوکراین برای هرگونه حمله احتمالی، از مردم کشورش خواست تعطیلات سال نو را در آرامش بگذرانند.

پیش از این، آنکا فلدوسن، سفیر آلمان در کیف نیز اذعان داشت که حمله روسیه به اوکراین بعید است.

روسیه بارها تاکید کرده است که دولت اوکراین اقدامات سختی را علیه مناطق حامی روسیه و روسیه در شرق اوکراین انجام می دهد و از غربی ها خواسته است که استانداردهای دوگانه حقوق بشری خود را کنار بگذارند.

این در حالی است که رسانه های غربی اخیرا در یک جاسوس رسانه ای اعلام کردند که روسیه قصد دارد حمله ای گسترده به اوکراین انجام دهد. مسکو این اتهامات را رد کرده و هشدار داده است که اگر دولت کی یف به حمله به مردم منطقه حامی روسیه اوکراین ادامه دهد، اقدامات تلافی جویانه شدیدی انجام خواهد داد.

قرار است نشست های میان آمریکا و روسیه و همچنین مسکو و اعضای ناتو در اوایل ماه جاری آغاز شود تا تنش ها بین روسیه و غرب افزایش یابد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) گفت که در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره حمله این کشور به اوکراین هشدار داده است.

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت که “ایالات متحده و متحدان و شرکای آن با قاطعیت پاسخ خواهند داد اگر روسیه حمله بیشتری به اوکراین انجام دهد.”

تداوم جاسوسی آمریکا علیه روسیه به همین جا ختم نشد و سفرا و مقامات سابق آمریکا و برخی کارشناسان از واشنگتن خواستند فهرستی از تحریم هایی که مسکو در صورت «حمله» به اوکراین با آن مواجه خواهد شد، ارائه کند.

علاوه بر این، راس ولفکیل، سخنگوی رهبری ایالات متحده در اروپا، در مصاحبه ای گفت که یک هواپیمای جاسوسی E-8C روز دوشنبه با مجوز دولت اوکراین در شرق کشور سقوط کرده است.

وی همچنین افزود که این هواپیمای جاسوسی از مرز بین دونتسک و استان های خودمختار لوهانسک عبور نکرده و تنها در امتداد این مرزها پرواز کرده است.

انتهای پیام/ م



این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا