برون مرزی

اسرائیل به اقدام ترکیه پاسخ می‌دهد

به گزارش ترندونی «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه در این باره گفت: اسرائیل در پاسخ به محدودیت‌های ترکیه بر صادرات، محدودیت‌های تجاری بر محصولات ترکیه اعمال خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، کاتس مدعی شد: ترکیه به طور یک‌جانبه قراردادهای تجاری با اسرائیل را نقض کرد.

این سیاستمدار صهیونیست در ادامه ادعاهایش گفت: رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) برای حمایت از حماس، منافع اقتصادی ترکیه را قربانی می‌کند.

به نقل از ترندونی اظهارات کاتش در شرایطی مطرح می‌شود که صهیونیست‌ها طی حملاتشان علیه ملت فلسطین از هفتم اکتبر جان بیش از ۳۳ هزار فلسطینی را گرفته‌اند و همچنان به یورش‌های زمینی و هوایی ادامه می‌دهند و گمان می‌رود برای یورش زمینی به رفح هم آماده می‌شوند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین گفت: فهرست گسترده‌ای از محصولات ترکیه را که از این پس به اسرائیل وارد نمی‌شوند، آماده خواهیم کرد. از کنگره آمریکا می‌خواهیم موارد نقض قوانین تحریم و امکان تحریم ترکیه را بررسی کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز در پیامی تاکید کرد: تا زمانی که جنگ و خونریزی در غزه متوقف نشده و دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ تشکیل نشده باشد، ما به حمایت از فلسطینی‌ها ادامه خواهیم داد.

وزارت بازرگانی ترکیه صبح امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد ترکیه صادرات برخی محصولات به اراضی اشغالی را محدود می‌کند و این دستور از امروز اجرایی می‌شود.

وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد این محدودیت‌های تجاری تا زمانی که رژیم صهیونیستی، آتش‌بس فوری در غزه را اعلام کند و اجازه دهد کمک‌رسانی بدون اختلال انجام شود، به قوت خود باقی می‌ماند. محدودیت‌های صادراتی وزارت بازرگانی ترکیه به رژیم صهیونیستی، شامل ۵۴ گروه کالا نظیر میل‌گرد، ورق فولادی، سنگ مرمر و سرامیک است.

پیش از این هم سایت اقتصادی عبری‌زبان گلوب با اشاره به اطلاعات سازمان‌هایی که با تجار صهیونیست کار می‌کنند، گزارش کرده بود آنکارا، صادرات را از ۱۲ مارس، به تاخیر انداخته یا تائید نکرده است و هیچ زمان مشخصی درباره این که این محدودیت‌ها چه زمانی به پایان می‌رسند، وجود ندارد.

بعلاوه، گلوب گزارش کرده بود امکان پرداخت عوارض صادرات به مقصد سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد و وب‌سایت ترکیه‌ای، برای محموله‌هایی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی هستند، پیام خطا نشان می‌دهد. از این رو، محموله‌های مذکور در بنادر مانده‌اند و امکان ارسال آنها وجود ندارد.

آنکارا در ژانویه، رژیم صهیونیستی را از لیست مقصد صادرات، حذف کرده بود و وزارت بازرگانی ترکیه، حمایت از کنفرانس‌های مشترک با این رژیم را متوقف کرد. این فضا در ترکیه باعث شد شورای امنیت رژیم صهیونیستی، هشدار سفر به ترکیه را برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی صادر کند.

311311

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا