اقتصادی

از جنگ سرد تا جنگ انرژی/ اروپا قربانی بازی آمریکا

گزارشگر نفت ترندونی به رویترز گفت که روسیه روز پنجشنبه مدعی شد که نشت گاز به دریای بالتیک از خطوط لوله به آلمان نتیجه “تروریسم” بوده است، اما مقامات اروپایی معتقدند این درگیری نیز تهدیدی خواهد بود. تغییر ماهیت بحران در اوکراین. در نتیجه، اتحادیه اروپا در حال بررسی علل نشتی در خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 است که توسط گازپروم اداره می شود و به نظر می رسد این خرابکاری از سواحل دانمارک و سوئد سرچشمه گرفته است.

اما پس از چهار روز افشای اطلاعات در مورد نشت گاز، مشخص نیست که چه کسی پشت حمله به این خط لوله است که روسیه و شرکای اروپایی آن میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده اند. از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین این اقدام را تروریستی خواند و گفت: به نظر می رسد این یک اقدام تروریستی و احتمالاً تحت حمایت دولت باشد.»

UGQK7TO6TZJ35L3D5EH4MCAAK4

علاوه بر این، روسیه بر این باور است که در جنگ لفظی که ایالات متحده برای تعیین مسئولیت این حادثه به راه انداخته است، بازی را در غرب پیروز خواهد شد، زیرا اطلاعات مربوط به نشت گاز در همان منطقه ای که در دستان است ظاهر شد. نیروهای امنیتی آمریکا روسیه معتقد است که این امر فروش LNG آمریکا را افزایش خواهد داد. در همین راستا، ماریا زاخارووا، نماینده وزارت خارجه روسیه معتقد است که واشنگتن قادر خواهد بود در صورت بسته شدن خطوط لوله، فروش گاز طبیعی مایع (LNG) را افزایش دهد.

اما سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع گزارش داد که مقامات امنیتی اروپا کشتی‌های پشتیبانی نیروی دریایی روسیه و زیردریایی‌ها را نزدیک به نشت مشاهده کردند. پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به این گزارش گفت: حضور ناتو در منطقه بسیار بیشتر بود.

N7D37YZGSJLB7I2OJ2QJMZTM7M

به نظر می رسد که اختلافات بین روسیه و آمریکا بیشتر شده است. در همین راستا، زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اتحادیه اروپا خواست تا تحقیقات “واقع بینانه” را انجام دهد و گفت که واشنگتن باید پاسخگوی اظهارات خود باشد. ، که اشاره ای به فوریه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده است اظهاراتی مبنی بر اینکه اگر روسیه به اوکراین حمله کند، «نورد استریم 2 دیگر وجود نخواهد داشت» است.

نقشه رواناب

از سوی دیگر، کاخ سفید اتهامات روسیه مبنی بر «تهمت زدن آمریکا» را رد کرد و معتقد بود که اظهارات بایدن به تلاش‌های آن زمان برای تضمین گواهی استفاده تجاری از نورد استریم 2 مربوط می‌شود.

اما اپراتور خط لوله به رویترز گفت که نشتی از خط لوله نورد استریم 1 احتمالا روز دوشنبه متوقف می شود، اما سخنگوی نورد استریم AG گفت تا زمانی که خسارت ارزیابی نشود، پیش بینی عملیات بیشتر خط لوله غیرممکن است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در پراگ در هفته آینده درباره پیامدهای این موضوع بحث خواهند کرد. یک مقام اتحادیه اروپا در بروکسل افزود: زیرساخت های استراتژیک در سراسر اتحادیه اروپا باید محافظت شود.

جنگ روسیه با اوکراین و مناقشه انرژی بین مسکو و اروپا اتحادیه اروپا را مجبور کرد به دنبال منابع جایگزین گاز باشد. اتحادیه اروپا روز چهارشنبه خواستار “پاسخ قوی و متحد” در صورت حملات بیشتر شد. نیاز به حفاظت از زیرساخت های انرژی آن است، اما مقامات اتحادیه اروپا از شناسایی مستقیم مقصران احتمالی خودداری کرده اند.

بنابراین، رهبران اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده درباره هشتمین بسته تحریمی علیه روسیه که توسط رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، پیشنهاد شده است، بحث کنند که شامل محدودیت‌های تجاری سخت‌تر، لیست‌های سیاه بیشتر و سقف قیمت نفت برای کشورهای ثالث است.

B26PMSGERBJVZJKP3X4TP4AJGA

یک مقام اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که رهبران پیش از اجلاس سران درباره بخش‌هایی از بسته تحریم‌ها به توافق برسند، مانند قرار دادن افراد بیشتر در لیست سیاه و برخی محدودیت‌ها در تجارت فولاد و فناوری، اما مسائل دیگری مانند سقف قیمت نفت یا تحریم‌های بانکی تا زمان نشست حل نمی‌شود. .

کشورهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم ها به اتفاق آرا نیاز دارند و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از منتقدان سرسخت آن بوده و گفته است که تحریم ها نتیجه معکوس داشته و قیمت انرژی را افزایش داده و به اقتصاد اروپا آسیب زده است.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای دادن به و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا