برون مرزی

تظاهرات ده‌ها هزار نفر در «پراگ» علیه ناتو و اتحادیه اروپا +فیلم

به گزارش خبرگزاری بین المللی «فارس»، هزاران نفر در جمهوری چک روز شنبه در اعتراض به دولت این کشور، اتحادیه اروپا و ناتو به خیابان ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود 70 هزار مردم روز شنبه در پراگ، پایتخت چک، علیه دولت تظاهرات کردند و از ائتلاف حاکم خواستند اقدامات بیشتری برای کنترل افزایش قیمت انرژی اتخاذ کند. تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کردند.

این تظاهرات توسط یک گروه راست افراطی و سایر گروه های سیاسی از جمله حزب کمونیست سازماندهی شد و این مراسم نیز تحت نظارت پلیس قرار گرفت. این گروه ها در گزارش خود می گویند که جمهوری چک باید از نظر نظامی بی طرف باشد و قراردادهای مستقیم با تامین کنندگان گاز از جمله روسیه را تضمین کند.

جری هاول یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات گفت: هدف از این تظاهرات درخواست تغییر و حل مسئله قیمت انرژی به ویژه برق و گاز است که در پاییز امسال اقتصاد ما را نابود خواهد کرد.

این تظاهرات یک روز پس از آنکه دولت از رای عدم اعتماد جان سالم به در برد، در یکی از میادین مرکزی پایتخت برگزار شد. نخست وزیر طرفدار غرب چک، پتر فیالا، که رهبری یک ائتلاف پنج حزبی راست میانه را بر عهده دارد، گفت که این تظاهرات توسط نیروهای طرفدار روسیه سازماندهی شده بود.

در همین حال، گازپروم روسیه اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم-1 را به طور کامل متوقف می کند.

گازپروم روسیه روز جمعه اعلام کرد که پس از کشف نشتی در خط لوله، صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم 1 را به طور کامل متوقف کرده است. مقامات روسیه اعلام کرده اند که دلیل توقف صادرات گاز از نورد استریم 1 مربوط به مشکلات تعمیر و نگهداری است و تحریم های غرب مانع دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، متحد کلیدی آمریکا، نیز هشدار داد که در بدترین سناریو در زمستان امسال، برق ممکن است برای دو ساعت قطع شود. این یک خاموشی بالقوه در بحبوحه بحران گسترده انرژی و تشدید جنگ در اوکراین است.

بورن گفت که این تا حدودی به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین و همچنین تعطیلی برنامه ریزی شده حدود نیمی از 56 رآکتور هسته ای فرانسه برای تعمیر و نگهداری است. فرانسه حدود 67 درصد از برق خود را از انرژی هسته ای و حدود هفت درصد را از گاز استفاده می کند. (اطلاعات بیشتر)

انتهای پیام/.




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا