اقتصادی

اخباری درباره کالابرگ الکترونیکی و ساماندهی کوله‌بران

اهم اخبار حوزه کار و تعاون در هفته جاری به پیوستن سه استان دیگر به طرح کالابرگ الکترونیکی، آغاز به کار قرارگاه نظارت میدانی بر طرح‌های اشتغال، برگزاری مسابقات ملی مهارت نوجوانان و تصویب دوفوریت لایحه ساماندهی مرزنشینان و کوله‌بران اختصاص داشت.

به گزارش ترندونی، در هفته‌ای که گذشت طرح کالابرگ الکترونیکی که پیش از این در هرمزگان به شکل آزمایشی به اجرا درآمده بود، در سه استان منتخب دیگر قزوین، مرکزی و قم اجرا شد.

حمید فرداد – مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی اجرای این طرح را در راستای حمایت از معیشت و کمک به سبد غذایی خانوارها دانست و تاکید کرد که با اجرای طرح، یارانه هیچ خانواری قطع نمی‌شود.

به گفته وی شرکت در این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنـامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

ارزش ریالی این سبد ۵۳۰ هزار تومان است و شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیکی است.

این هفته با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرارگاه نظارت میدانی بر طرح‌های اشتغال استانی با هدف نظارت حضوری بر طرح‌های اشتغال ثبت شده در سامانه رصد آغاز به کار کرد.فعالیت این قرارگاه از روز شنبه ۸ بهمن‌ ماه آغاز شده و تا روز شنبه ۲۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت و ادارات‌ کل استان‌ها روند نظارت را پیگیری خواهند کرد.

آنطور که مدیرکل امور استان‌های وزارت کار گفته مقرر شده استان‌ها در بازه زمانی ۴۰ روز فعالیت قرارگاه اشتغال تمام طرح‌های ثبت‌شده در سامانه رصد را طی هماهنگی با مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی طرف قرارداد به صورت میدانی و حضوری، نظارت و هر ۴۸ ساعت یک بار گزارش میزان نظارت صورت‌ گرفته را اعلام کنند.

معاون اشتغال وزیر کار هم از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور خبر داد و آن را تاکیدی بر حرکت رو به جلوی دولت سیزدهم در رونق فضای کسب‌وکار دانست.

وی با اشاره به کاهش اشتغال در بخش‌های صنعت و کشاورزی و افزایش اشتغال بخش خدمات، تزریق ۱۰۰ همت به فضای اشتغال کشور را از جمله سیاست‌های تحولی دولت برای رونق اقتصادی کشور عنوان کرد.

قرار است اولین دوره مسابقات ملی مهارت نوجوانان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) با رده سنی ۱۲ تا ۱۵ برگزار شود و شرکت کنندگان در این مسابقه در رشته‌های برنامه‌نویسی ویندوز، برنامه نویسی موبایل، فناوری گرافیک و طراحی وب به رقابت با یکدیگر بپردازند.مهلت ثبت نام نوجوانان تا ۱۵ بهمن ماه است و مرحله اول رقابتها ۱۷ بهمن به صورت آنلاین از طریق سایت www.eskill.ir برگزار می‌شود.

در هفته ای که گذشت بهارستان‌نشینان لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) که به پیشنهاد وزارت کار و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در دولت تصویب شده بود را با قید دوفوریت تصویب کردند.

پیشتر معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفته بود: علیرغم آنکه مبادلات مرزنشینی از جمله کولبری و ملوانی (ته لنجی) در نواحی مرزی از جمله راه‌های کسب درآمد و تامین معیشت مرزنشینان است اما طی سال‌های اخیر عدم تمکن مالی مرزنشینان و آشنایی ناکافی آنها به قوانین و مقررات مرزنشینی باعث شده تا هم منافع مرزنشیان از این طریق تامین نشود و هم قاچاق سازمان یافته درصدد سوء استفاده از معافیت و تسهیلات مبادلات مرزی مرتبط با مرزنشینان برآید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا