سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

آیا چاقی مانع بارداری میشود؟

حتما در مورد عوارض چاقی شنیده اید که یکی از آنها تاثیر چاقی بر ناباروری است. اگرچه مشکل چاقی در کشور ما در همه سنین دیده می شود، هر دو; اما چاقی شکمی در دختران به خصوص در سن ۲۵ سالگی بیشتر دیده می شود. این وضعیت نگران کننده است؛ زیرا چاقی با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

چاقی یک بیماری همه گیر رو به رشد است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد آمارها نشان می دهد که چاقی در بین زنانی که مشکلات باروری دارند بیشتر دیده می شود و می توان رابطه این دو را درک کرد.

در ادامه  فرازطب در مورد تاثیر چاقی بر ناباروری توضیحات بیشتری خواهیم داد.

چاقی قبل از بارداری

بخشی از یک بارداری سالم، تمرکز بر سلامت قبل از بارداری است. دستیابی به وزن مناسب قبل از بارداری می تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد و خطر عوارض بارداری را کاهش دهد.

علاوه بر تاثیر چاقی بر ناباروری، در دوران بارداری، چاقی با عوارض زیادی هم برای مادر و هم برای جنین همراه خواهد بود. چاقی خطر ناهنجاری های جنینی، سقط جنین، بیماری های جنینی و کودکی و بیماری های مادرزادی را افزایش می دهد و در نهایت مرگ و میر را افزایش می دهد. برای تهیه قوی ترین قرص چاقی صورت و بدن با ما تماس بگیرید.

امروزه، یک منبع تحقیقاتی جدید منتشر شده نشان می دهد که زنان باید بیشتر از وزنی که در دوران بارداری به دست می آورند، روی وزن قبل از بارداری تمرکز کنند. زیرا زنان دارای اضافه وزن یا چاق نسبت به زنان با وزن طبیعی که پس از زایمان وزن اضافه می کنند، در دوران بارداری عوارض بیشتری دارند.

محققان هلندی دریافتند که 34 درصد از زنانی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند، در مقایسه با 60 درصد زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشتند، عوارض بارداری را تجربه کردند.

علاوه بر این، 90 درصد زنانی که به شدت چاق بودند و در دوران بارداری اضافه وزن پیدا کردند، این عوارض را تجربه کردند. این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بیش از 190000 مادر و نوزادان آنها در اروپا و ایالات متحده است.

رابطه چاقی و چاقی

تاثیر چاقی بر ناباروری چاقی میزان موفقیت بارداری را در چرخه های طبیعی کاهش می دهد. علاوه بر این، چاقی شانس موفقیت زنان تحت درمان باروری را کاهش می دهد و با طولانی شدن تخمک گذاری، شانس بارداری را افزایش می دهد.

سطوح بالای لپتین و سطوح پایین آدیپونکتین باعث کاهش باروری می شود. اکنون می توانید با کاهش وزن باروری خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

اضافه وزن می تواند منجر به مشکلات هورمونی غیرطبیعی شود که بر روند تولید مثل در زنان و مردان تأثیر منفی می گذارد. هورمون های غیر طبیعی ناشی از اضافه وزن می توانند بر تولید اسپرم و تخمک گذاری تأثیر منفی بگذارند.

در خانم ها چاقی باعث تولید بیش از حد انسولین می شود و تخمک گذاری نامنظم دارند. بین چاقی، تولید بیش از حد انسولین در بدن و وضعیتی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط وجود دارد.

این سندرم همچنین یک وضعیت پزشکی خاص است که با علائمی مانند پریود نامنظم، چاقی، عدم تخمک گذاری، افزایش هورمون های مردانه و چاقی همراه است.

چاقی و اضافه وزن

چاقی باعث مقاومت به انسولین می شود که به عدم تخمک گذاری یا ناتوانی زن در تولید تخمک در هر تخمدان مربوط می شود. علاوه بر این، سطح انسولین و چاقی باعث تغییر در هورمون های جنسی، آندروژن های بیشتر (هورمون های مردانه) و…

مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به اختلالات مربوط به تخمک گذاری در زنان چاق بیشتر است.

به طور کلی زنان چاق می توانند تخمک گذاری را افزایش دهند و ناهنجاری ها را با کاهش 5 درصد وزن خود کاهش دهند. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) علت اصلی تخمک گذاری در زنان چاق است.

این سندرم با چاقی با علائمی مانند ترشح زیاد هورمون های مردانه مانند ریزش مو، کلسترول بالا، آکنه و مقاومت به انسولین همراه است.

چاقی و هورمون ها

چاقی منجر به کاهش تستوسترون، گلوبولین متصل به هورمون جنسی، هورمون محرک فولیکول و اینهیبین B می شود. علاوه بر این، سطح استروژن و متابولیسم آندروژن در زنان چاق افزایش می یابد. سطح استروژن و تستوسترون نیز در مردان چاق کاهش می یابد.

درمان چاقی و باروری

از آنجایی که اثرات چاقی بر ناباروری را دیده ایم، باید برای درمان آن اقداماتی انجام دهیم. درمان چاقی نیاز به اصلاح و تغییر سبک زندگی دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم، افزایش مصرف فیبر و فعالیت بدنی منظم، از جمله نیم ساعت پیاده روی پنج بار در هفته، می تواند به کاهش وزن کمک کند.

رابطه نزدیکی بین چاقی، اختلالات هورمونی و چرخه تخمک گذاری وجود دارد. زیرا اضافه وزن باعث عدم تحمل قند و اختلال در تولید هورمون های چاقی و کاهش وزن می شود.

لپتین پروتئینی است که در سلول های چربی ساخته می شود و در مغز برای کاهش مصرف غذا و افزایش مصرف انرژی عمل می کند. لپتین همچنین متابولیسم اسیدهای چرب را کاهش می دهد.

سطح لپتین در بدن افراد چاق بالاست. اما مشکل اینجاست که مغز آنها سیگنال مهمی برای توقف غذا ندارد. این وضعیت مقاومت به لپتین نامیده می شود. همانند مقاومت به انسولین، پانکراس بیش از حد انسولین تولید می کند، اما بدن نمی تواند به درستی به آن واکنش نشان دهد.

حساسیت به لپتین می تواند با ورزش افزایش یابد. کمبود روی همچنین باعث کاهش سطح لپتین می شود. بنابراین، مصرف مکمل های روی مفید است.

دکمه بازگشت به بالا