سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

ریزترین علائم بارداری در هفته اول چیست؟

آیا ممکن است باردار باشید؟ علائم بارداری در بعضی زنان در چند هفته اول پس از بارداری ایجاد می‌شود. حتی اگر یک قاعدگی عقب افتد ممکن است به باردار بودن مشکوک شوید. در بعضی زنان علائم اولیه حاملگی در هفته اول و هفته های بعد شروع می‌شود. شدت، مدت و دفعات علائم بارداری در هر فرد فرق می‌کند.

ریزترین علائم بارداری در هفته اول

بارداری برای برخی از بانوان اتفاقی هیجان انگیز و لذت بخش است و برای برخی دیگر نیز ممکن است غیرمنتظره باشد. در ادامه ما میخواهیم به ریزترین علائم بارداری در هفته اول و در واقع نشانه های اولیه این اتفاق بپردازیم: یکی از ریزترین علائم بارداری در روزها و هفته اول، گر گرفتن ناگهانی بدن و افزایش دمای آن است که ممکن است برای برخی از بانوان باردار اتفاق بیفتد.  ترشحات واژن نیز یکی از علامت های باردار شدن است. همچنین معمولاً بانوان باردار در هفته اول بارداری دچار تغییرات خلق و خو شده و قدرت بویاییشان افزایش پیدا میکند.

ریزترین علائم بارداری

علائم اولیه زیر یک راهنما برای زنان است. بسیاری از علائم اولیه شبیه علائم پیش از قاعدگی است. تورم و حساسیت سینه‌ها ممکن است اولین علائم بارداری در سینه‌ها ایجاد شود و در طی دو هفته پس از بارداری، حساسیت و درد در سینه‌ها به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. ممکن است احساس پری یا سنگینی در سینه داشته باشید. در اوایل بارداری سطح هورمون پروژسترون افزایش یافته که در دوز بالای این هورمون خواب القا می‌شود. به علاوه، سطح پایین قند خون، فشار خون پایین و تولید سلول‌های خونی سبب کاهش انرژی در طی بارداری می‌شود.

گرفتگی و لکه بینی گاهی اولین علامت بارداری لکه بینی است که به آن خونریزی لانه‌گزینی گفته می‌شود و در طی روز ۱۰ تا ۱۴ پس از بارداری مشاهده می‌شود. این خونریزی رنگ روشن‌تری نسبت به خون قاعدگی داشته و طولانی مدت هم نیست. حالت تهوع با یا بدون استفراغ بیماری صبحگاهی در هر زمانی در طول شبانه‌روز ایجاد شده و یکی از علائم اولیه بارداری است. افزایش اشتها در بارداری اشتها برای غذا‌های خاصی مانند قهوه و غذاهای سرخ‌کردنی زیاد می‌شود که علامتی بسیار شایع است.

در صورت حاملگی در هفته های اول و با افزایش گردش خون به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است سردردهایی مکرر و خفیف ایجاد شود. یبوست یبوست یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است که به دلیل افزایش پروژسترون و آرام‌تر حرکت کردن غذا در روده‌ها ایجاد می‌شود. نوسانات خلقی افزایش هورمون‌ها در بدن در اوایل بارداری سبب اندوه و احساسات غیرمعمول می‌شود. این حالات در سه ماهه اول شایع‌تر است. این مقاله را به مناسبت هفتۀ ارتقاء آگاهی در بارداری، برای مخاطبین محترم سایت بیمارستان مریم، به‌ویژه بانوانی که قصد بارداری دارند، تهیه کرده‌ایم.

آیا شما با علائم اولیۀ بارداری آشنا هستید؟ قصد داریم شما را با ریزترین علائم بارداری، از حالت تهوع تا خستگی آشنا کنیم، تا بدانید که چه چیزهایی در دوران بارداری، در انتظارتان است. با این که همۀ ما می‌دانیم، اولین مبنای علمی برای تشخیص بارداری، آزمایش بارداری و سونوگرافی است، می‌خواهیم شما را با علائمی آشنا کنیم، تا قبل از آزمایش هم یک‌سری علائم را در وجود خودتان شناسایی کنید.   قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید، برای چکاپ کامل بدن، به پزشک مراجعه کنید و از سلامتی‌تان اطمینان حاصل کنید؛ زیرا مریضی‌های به ‌ظاهر کم اهمیت، ممکن است در دوران بارداری، مشکل‌ساز شود.

معمولا علائم بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

اگرچه ممکن است عجیب به‌نظر برسد، اما هفتۀ اول بارداری، براساس تاریخ آخرین دورۀ قاعدگی شما است و آخرین دورۀ قاعدگی، اولین هفتۀ بارداری محسوب می‌شود، حتی اگر باردار نباشید. تاریخ به‌دنیا آمدن فرزند شما، مطابق با اولین روز از آخرین دورۀ شما محاسبه می‌شود. لیستی از علائم اولیۀ بارداری که ممکن است هر خانم بارداری در ماه‌های اول تجربه کند را تهیه کرده‌ایم، علائم اولیۀ بارداری در هر فردی متفاوت است و ممکنه با بیماری صبحگاهی، حساسیت به بو و خستگی مفرط آغاز شود.

افزایش درجۀ حرارت بدن در اوایل بارداری افزایش درجۀ حرارت در بدن، یکی از نشانه‌های بارداری است. در این دوران آب زیاد بنوشید و اتاق خود را خنک نگه دارید، این کار به تعادل حرارتی بدنتان کمک می‌کند. حالت ‌تهوع یا استفراغ بیماری صبحگاهی» غالبا یک ماه پس از بارداری شروع می‌شود و ممکن است در هر ساعت از شبانه‌روز بروز کند، اما این بیماری برای همۀ خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد و برای بعضی دیگر حتی قبل از یک‌ماهگی اتفاق می‌افتد. علت حالت‌تهوع در دوران بارداری هنوز مشخص نیست، طبیعتا تغییرات هورمونی در بروز این بیماری بی‌تأثیر نیست.

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری حدود هفته‌های ۸ تا ۱۰، قلب شما ممکن است سریع‌تر و سخت‌تر پمپاژ شود. تپش قلب و آریتمی (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) در بارداری شایع است. این اتفاق معمولا به‌دلیل تغییرات هورمونی است. کم‌کم در بدن مادر، به‌دلیل حضور جنین، افزایش جریان خون اتفاق می‌افتد و برای خانم‌هایی که دچار بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای هستند، ممکن است باعث ایجاد اختلال  شود. اگر مشکلات قلبی شما قبل از بارداری برطرف نشده است، به پزشک مراجعه کنید تا داروهای متناسب با شرایط جسمانی شما برایتان تجویز کند.

متداول ترین علامت بارداری در هفته اول معمولاً فقدان یک دوره پریود می باشد. بعد از این مورد نشانه هایی مثل تهوع بارداری، تکرر ادرار، ورم و درد سینه ها و احساس خستگی را می توان از جمله علائم هفته اول بارداری دانست. علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟ معمولاً حدود ۱۵ روز پس از تخمک گذاری، عقب افتادن پریود می تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد. برخی از بانوان ممکن است متوجه این علامت شوند و برخی دیگر پس از گذشت چند هفته، متوجه بارداری خود نشوند. ممکن است پنج یا شش روز پس از بارداری خونریزی خفیفی برای خانم باردار رخ دهد که دلیل آن لانه گزینی و یا گرفتگی عضلات است.

علائم دیگری مانند تغییرات خلقی و حساسیت سینه ها نیز ممکن است در روز چهارم و پنجم بارداری رخ دهد. علائم صدرصدی بارداری در هفته اول اولین علائم بارداری، قبل از پریود، معمولاً دو تا سه هفته پس از لقاح آغاز می شود. اما نشانه ها و علائم جسمی برای افراد مختلف، متفاوت می باشد. تا قبل از موعد پریود شدن، گاهی می توان با بروز چند نشانه متوجه بارداری شد اما این علائم صددرصدی نیستند و برای راه های تشخیص صددرصد بارداری، باید از آزمایش خون و ادرار که جزء راه های معتبر تشخیص بارداری هستند، کمک گرفت. سرگیجه و سردرد نیز جزء علائم احتمالی بارداری می باشد. برخی از بانوان نیز در روزهای اول بارداری احساس مزه یک فلز را در دهان خود داشته و ممکن است دچار تنگی نفس، کمر درد و یا نفخ شکم شود. از طرفی این امکان وجود دارد که فرد باردار در روزهای اولیه نسبت به بعضی از خوراکی ها احساس تنفر داشته باشد و دچار تکرر ادرار یا یبوست گردد.

بدیهی است که خانمی که در هفته اول بارداری به سر میبرد ممکن است یک یا چند نشانه هفته اول بارداری را داشته باشد. حتی ممکن است هیچ کدام از این علامت ها را نیز تجربه نکند. از طرفی وجود همه این علائم نیز مبنی بر بارداری نبوده و امکان دارد نشانه ای از وجود یک بیماری دیگر باشد. پس در صورتی که پریود عقب افتاده و دارای برخی از این علائم هستید، میتوانید ابتدا از تست های خانگی بارداری بهره گرفته و در صورت مثبت بودن جواب آنها به پزشک مراجعه نمایید تا هر چه سریعتر تحت مراقبت قرار بگیرید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا