سلامت و دانش

آیا وقت بازگشایی مدارس فرا رسیده بود؟ | زنگ خطری که یک نظرسنجی به صدا درآورد

دلیل اصلی تجدید مدارس کشور مسئله کیفیت آموزش و تأثیر آن در ترک زودهنگام مدرسه و نابرابری آموزشی است.

ترندونی ، جلال کریمیان ، دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تهران ، نوسازی مدارس دولتی و خصوصی را از روز شنبه 17 اردیبهشت بررسی کرد و مهمترین دلایل بازگشایی مدارس برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است. اطلاعات در گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک رئیس جمهور به شرح زیر است:

در اوایل این هفته ، دولت اعلام کرد مدارس مناطق کم خطر کشور در 17 مه بازگشایی می شوند. این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد ، زیرا دفتر مرکزی کرونا از همان ابتدا اعلام کرد که آخرین مکان های نوسازی مدارس و دانشگاه ها بوده اند. جامعه پزشکی نسبت به این تصمیم خوشبین نیست و برخی افراد نگران این بیماری نیستند و از نظر روانشناختی آمادگی اعزام دانش آموزان خود به مدرسه را دارند. علیرغم این اعتراضات ، طرفداران نوسازی مدارس استدلال های شدیدی برای حمایت از موضع خود دارند.

دلیل اصلی تجدید مدارس در کشور مسئله کیفیت آموزش و تأثیر آن بر عدم موفقیت دانشگاهی و نابرابری آموزشی است. در طی دو ماه گذشته ، معلمان و مدارس تلاش های زیادی کرده اند تا دانش آموزان بتوانند از راه دور یاد بگیرند. با این حال ، ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که دسترسی به یادگیری لزوماً منجر به یادگیری کیفی نمی شود و این کمبود منجر به کاهش مزمن آموزش دانش آموزان در سال های آینده شده است. جدی بودن این مشکل زمانی روشن تر می شود که می دانیم قربانیان اصلی دانش آموزانی از مناطق کم درآمد کشور خواهند بود. مدارس غیر نوسازی به معنای تأثیر “دومینو” در یادگیری دانش آموزان محروم است.

نتایج یک نظرسنجی در مورد رضایت از یادگیری از راه دور

در همین راستا ، مرکز مطالعات استراتژیک رئیس جمهور نظرسنجی آنلاین را در هفته اول ماه مه انجام داد. در این بررسی از دانش آموزان و والدین خواسته شد تا از اثربخشی یادگیری از راه دور در مدارس ابراز رضایت کنند. در پنج روز ، این نظرسنجی بیش از 20،000 نفر را درگیر کرد که باعث زنگ خطر جدی برای تصمیم گیرندگان کشور شدند.

پانزده هزار نفر از پاسخ دهندگان مدارس دولتی را مورد بررسی قرار دادند ، که از این تعداد 61 درصد (حدود 10،000) اثر یادگیری از راه دور را “ضعیف” عنوان کردند. 23٪ از این آموزش ها آنها را “متوسط” ارزیابی کرده اند ، در حالی که بقیه (16٪) فکر می کردند که نتایج این آموزش ها خوب است.
نتیجه بررسی آنلاین مرکز مطالعات استراتژیک
بیش از 15000 پاسخ دهنده در سراسر کشور شرکت می کنند

این نظرسنجی و همچنین اطلاعات و اخبار زیادی از سراسر کشور نشان می دهد که امسال آموزش کافی وجود ندارد ، بنابراین باید مدارس را در جاهایی که خطر کمتری دارد نوسازی کنیم.

یکی دیگر از دلایل توجیه نوسازی مدارس ، تجدید کلیه مشاغل مهم در بیشتر کشور است. پس از برقراری ارتباطات تجاری در شهرها ، حداقل یک واسطه برای انتقال بیماری به هر خانواده ایجاد می شود. به همین دلیل ، تأثیر نسبی نوسازی مدارس بسیار کمتر از سایر حرفه ها است. یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه UCL در انگلستان این گفته را تأیید می کند. این مطالعه نشان داد که تأثیر تعطیلی مدارس در جلوگیری از شیوع بیماری در مقایسه با سایر اقدامات فقط 4/4 درصد بوده است.

در این راستا ، به درک تصمیمات سایر کشورها نیز کمک می کند. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که این هفته مدارس خود را بازگشایی خواهد کرد. تلفات کرونا در فرانسه چهار برابر بیشتر از ایران است و هنوز بسیاری از شغل ها باز نشده است. مانند فرانسه ، سایر کشورهای اروپایی یا مدارس خود را افتتاح کرده اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند. تمرکز بر نوسازی مدارس در این کشورها بدان معنی است که مقامات دولتی آنها متعهد هستند که سیستم آموزشی خود را ساده تر و حساسیت آن را درک کنند.

پیشنهاد نوسازی مدارس به معنای نادیده گرفتن بیماری همه گیر نیست. این معمولاً امکان پذیر نیست و باید اقدامات ویژه ای انجام شود. فاصله اجتماعی ، ضد عفونی کردن فضای مدرسه و نظارت بر موارد مشکوک اولین شرایط برای بازگشایی است. در عین حال مدارس با تقسیم کلاس ها و دانش آموزان به دو گروه و حضور این دو گروه در مدرسه بطور جداگانه می توانند تراکم جمعیت مدرسه را کاهش دهند. علاوه بر این ، برای رسیدگی صحیح به نگرانی های عمومی ، ممکن است حضور در مدرسه برای دانش آموزانی که خانواده آنها مسئول آموزش آنها هستند ، اختیاری اعلام شود.

همه این استدلال ها و تصمیمات مبتنی بر فرض سیاست است. آموزش و پرورش یک نهاد اصلی در مقابله با نابرابری های ناتوانی است و باید در ارائه آموزش با کیفیت به همه اقشار جامعه متعهد باشد. سیاست های ضعیف سالهاست که باعث می شود آموزش و پرورش بیشتر از گرانترین کالاها و پرهزینه ترین ها برای جامعه پذیرفته شود. دولت باید اجازه دهد تا گروه های مرفه کمتر در حد امکان از کیفیت آموزش بهره مند شوند تا نابرابری های آموزشی فعلی افزایش نیابد. . البته این به معنای قربانی کردن سلامتی کودکان و نوجوانان برای اهداف آموزشی نیست ، بلکه به این معنی است که ایجاد شرایط برای هر دو ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا