عمومی

آتش‌سوزی‌ها، مشکوک یا طبیعی؟ – ترندونی

یکی از کلمات کلیدی که این روزها بارها در اخبار تکرار می شود ، کلمه “آتش” است. آتش سوزی های مختلف در طبیعت کشور و همچنین آتش سوزی در برخی از امکانات ، پارک ها و باغ ها توجه عمومی را به خود جلب کرده است.

به گزارش ترندونی ، خراسان در ادامه نوشت: “حوادث آتش سوزی هر ساله به دلایل مختلف به ویژه در فصل گرم رخ می دهد ، اما گسترش اخیر آتش سوزی در جنگل های زاگره و بازتاب آنها در شبکه های اجتماعی واکنش های بسیاری را به همراه داشته است.” البته تنوع و توالی آتش سوزی های اخیر به ویژه در پارک های شهری باعث گمانه زنی ها شده است که برخی از این حوادث غیر طبیعی و مخرب است. برای اطمینان از اینکه آتش سوزی های اخیر عمدی یا غیر عمدی بوده است ، ما به جدیدترین آمار آتش سوزی که می توان برای به دست آوردن نتایج جالب توجه استفاده کردیم.

علل آتش سوزی

به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست ، 90 درصد. آتش سوزی در اثر عوامل انسانی ایجاد می شود و تنها 10 درصد – منشأ طبیعی ، مانند اعتصاب رعد و برق از 90 درصد موارد انسانی ، 18 درصد عمدی بوده اند ، و با انگیزه هایی از قبیل استخراج زغال سنگ ، تلاش برای تغییر کاربری اراضی یا فرار حیوانات و غارت ، انگیزه داشته اند. در مورد درصد موارد غیر عمدی ، در اصل این سهل انگاری شهروندان است که برای تفریح ​​به مراتع و جنگل ها می آیند. شیشه های آزاد شده به طبیعت به دلیل شدت نور خورشید در تابستان به عاملی در آتش سوزی جنگل تبدیل می شوند. در صورت خاموش نشدن بلافاصله پس از ترک محل ، آتش سوزی هایی که برای پخت و پز مشتعل می شوند می توانند صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کنند. آتش سوزی نیز می تواند در اثر باسن کم نور سیگار ایجاد شود. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که میزان بارندگی امسال بسیار خوب بوده است ، بنابراین بسیاری از پوشش گیاهی رشد کرده است و اکنون وقتی هوا گرم و گرم می شود مستعد آتش سوزی هستند.

آتش سوزی مشکوک در پارک ها و امکانات

از جمله پارک هایی که تاکنون خاموش شده اند می توان به پارک جنگلی دریاچه چیتگر و منطقه سبز ، پارک ولایت تهران و پارک افرا ، پارک چوبی اهواز و فضای سبز الزهرا در جامعه قم اشاره کرد. سایتهای دیگری که طی دو هفته گذشته افتتاح شده اند شامل مجتمع پتروشیمی بندر امام ، نیروگاه حرارتی تبریز ، مجتمع تجاری زیتون تهران ، کارخانه کاغذ بینالود ، گروه فولاد ایران ، بزرگراه تهران-کارائی ، انبارهای شرکت فولاد خوزستان ، واگن های قطار مسافر اسلامشهر و کارخانه فرآوری تهران. آنها آتش گرفتند. با این حال ، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: “برخلاف برخی از افراد که ادعا می کنند آتش سوزی اخیر در تهران عمدی نبوده است ، اما آتش نشانان به صورت عمدی نشان داده نشده اند.”

بر خلاف او ، اسماعیل کاهرو ، کارشناس محیط زیست می گوید: “احتمال آتش سوزی های غیر عمدی در پارک های تهران کمتر از صفر درصد است و من فکر می کنم 100 درصد از این آتش سوزی ها عمدی است. در حین آتش سوزی در پارک های مختلف ، شاهدان شاهد هستند که جنایاتی مرتکب شده اند ، و در برخی موارد حتی بوی نفت می دهند – همه اینها ماهیت عمدی آتش سوزی در پارک ها را نشان می دهد که ممکن است علل مختلفی داشته باشد. “غیرممکن است که این آتش سوزی ها طبیعی باشد.”

سوزاندن عمدی پارک ها به هر منظور می تواند انجام شود ، از ایجاد اضطراب گرفته تا ناامنی و هرج و مرج. در چنین شرایطی ، مدیریت پارکها و مناطق باید به درستی تهیه و مجهز شود تا سریع آتش خاموش شود.

آمار آتش سوزی های اخیر

به دلیل بارندگی های امسال ، آتش سوزی امسال کمی زودتر از سال گذشته آغاز شده است ، که منجر به رشد پوشش گیاهی شده است که به دلیل گرم شدن هوا خشک شده و باید آتش گرفت. این در حالی است که به گفته رئیس یگان حفاظت جنگل ، دره و آبرسانی ، بیشترین آتش سوزی امسال در جنگل ها و مناطق جنگلی استان های بوشهر ، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است و دمای هوا در برخی از مناطق بیش از 40 درجه سانتیگراد است. با تجربه.

با نگاهی به آتش سوزی امسال و با نگاهی به آمار آتش سوزی سال گذشته ، می توانیم ببینیم که این روند همه ساله در کشور ما اتفاق می افتد. براساس آمار آماری لیتوانی و سازمان جنگل ها و زیستگاه های ایران ، در طی هفت سال گذشته حدود 11000 آتش سوزی در جنگل ها و زیستگاه های ایران ثبت شده است و بیش از 125000 هکتار از جنگل ها و مراتع را از بین برده است.

1992 یک آتش سوزی در پارک ملی گلستان 2 هزار هکتار از مراتع جنگلی و جنگلی را نابود کرد و در سال 1993 بیش از 1400 هکتار جنگل در پارک ملی سوخته است. در یکی دو سال اخیر آتش سوزی چندگانه‌ای رخ نداده است. 1997 سه هزار و 976 هکتار مرتع و جنگل سوخته و 1،297 آتش سوزی بزرگ سال گذشته رخ داد که در 3905 هکتار مرتع و جنگل خاکستر شد.

ضرورت تقویت زیرساخت ها و افزایش آگاهی عمومی

بر اساس آنچه که قبلاً نوشتیم ، مشخص است که این آتش سوزی ها معمولاً غیر عمدی بوده و سالهاست به دلایلی مانند گرم شدن کره زمین ایجاد شده است که برای مقابله با این وقایع ، مستلزم تهیه و تهیه زیرساختهای مناسب از جمله پایگاههای آتش نشانی است. می دهد در غیر این صورت ، ما باید سالانه میلیاردها دلار ثروت ملی در جنگل ها شاهد باشیم که این امر باعث می شود کشور برای مدت طولانی دیگر خراب شود.

چنین مواردی همچنین شامل تقویت سازمان های غیر دولتی و ترسیم نقشه مناطق احتمالی این سازمان ها و همچنین تهیه راه حل های عملی برای مبارزه با آتش سوزی در منطقه آنها می باشد. این سازمان ها باید آموزش و اطلاع رسانی به گردشگران ، به ویژه ساکنان و عشایر منطقه خود را آغاز کنند و کشاورزان و دامداران را از عواقب اشتعال مزارع خود و چرای دام در منطقه بدون مقررات آگاه کنند و راهکارهای جدید و جایگزین علمی ارائه دهند. . این سازمان های غیردولتی همچنین می توانند قوانین جدید و سخت گیرانه ای را برای مناطق در معرض آتش سوزی تدوین کنند و با پشتکار و آموزش آنها را آموزش دهند.

اقدامات دیگری که می تواند برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها و مراتع انجام شود شامل شناخت گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی در برنامه های کلان و برنامه ریزی کلان کشور است. در این حالت ، اقدامات سازگاری و تاب آوری باید در اسرع وقت برنامه ریزی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا