فرهنگ و هنر

کشف گورستانی که مردم در آن غذا می‌خوردند

باستان‌شناسان با کاوش در ولز بقایای گورستان تاریخی مرموزی را کشف کرده‌اند که شواهدی از غذا خوردن مردم در بین گورها در آن دیده می‌شود.

به گزارش ترندونی، ‌ باستان‌شناسان این گورستان کمیاب قرون وسطایی را در نزدیکی فرودگاه «کاردیف» در ولز، (بخشی از بریتانیا) کشف کرده‌اند.

«مترو» ‌در گزارشی درباره این اکتشاف نوشت آثار تاریخی که در خاک این گورستان کشف شده‌اند، نشان می‌دهند که مردم احتمالا در بین گورها غذا می‌خوردند، ‌ می‌نوشیدند  و حتی جشن می‌گرفتند. تخته دایره‌ای کوچکی از جنس استخوان که در این گورستان کشف شده است، همچنین می‌تواند نشان‌دهنده بازی کردن مردم در این مکان باشد.

گروهی از باستان‌شناسان دو تابستان اخیر را در این محوطه تاریخی که گمان می‌رود قدمت آن به قرن‌های ششم و هفتم میلادی برسد، مشغول کاوش بوده‌اند.

تاکنون ۱۸ مورد از حدود ۷۰ گور واقع در این گورستان بررسی شده است. اسکلت‌هایی که در گورستان کشف شده‌اند، ابهامات و اسرار درباره جامعه‌ای را که از این گورستان استفاده کرده‌اند، پررنگ‌تر کرده‌اند.

برخی از این اجساد به گونه‌ای رایج و به پشت خوابانده‌شده دفن شده بودند. دیگر اجساد درحالی دفن شده بودند که به پهلو دراز کشیده بودند و تعداد کمی نیز درحال خمیده به طوری که زانوها به قفسه سینه رسیده باشد (جنینی)، دفن شده‌اند.

کشف گورستانی که مردم در آن غذا می‌خوردند

نحوه متفاوت دفن اجساد در این گورستان، کارشناسان را بیش از پیش سردرگم کرده است؛ چرا که نمی‌توانند تشخیص دهند این گورستان برای یک مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، یا در طول زمان روش دفن افراد تغییر کرده و یا اینکه برخی عامدانه به روش‌های غیرمعمول دفن شده‌اند.

اسکلت‌ها که تا حد قابل توجهی سالم باقی مانده‌اند، جزئیاتی از نحوه زندگی این گروه از مردم را ارائه می‌کنند. به گفته کارشناسان، دندان‌های برخی از این اسکلت‌ها به نوعی ساییده شده‌اند که ممکن است نشان‌دهنده استفاده از دندان به عنوان ابزار باشد.

یکی از کارشناسان معتقد است این گروه از مردم احتمالا از دندان‌هایشان برای کار با پارچه، ‌چرم یا سبدسازی استفاده می‌کردند؛ چراکه گویی آن‌ها چیزی را از طریق دندان‌های جلویی خود می‌کشیدند.

در این گورستان همچنین بقایایی از تکه‌های ظرف و فنجان به همراه بقایای استخوان حیوانات و سفال‌هایی که از خارج از این منطقه خریداری شده بود نیز کشف شده است.

دکتر «اندی سیمن»، متخصص باستان‌شناسی قرون وسطی در دانشگاه «کاردیف» ‌ معتقد است با توجه به نوع اشیاء تاریخی که در این مکان کشف شده است، ‌ نمی‌توان این‌طور در نظر گرفت که این گورستان فقط به عنوان محلی برای دفن اجساد مورد استفاده قرار گرفته باشد.

همچنین با توجه به اشیاء نفیسی که در گورستان کشف شده است، ‌ از جمله ظروف شیشه‌ای که احتمالا از فرانسه به این مکان وارد شده باشد، احتمالا افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده‌اند.

دکتر «تئودور دیودیس» ‌ از دانشگاه «کاردیف» در این‌باره توضیح داد: با توجه به شواهدی که در این گورستان کشف شده است، ‌ مردم این منطقه کالاهای بسیار باکیفیت وارداتی در اختیار داشتند که دسترسی به آن‌ها فقط از طریق شبکه‌های تجارتی و فقط برای افرادی با ثروت زیاد امکان‌پذیر بوده است.

باستان‌شناسان درباره DNA افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند، ‌ تحقیقات بیشتری را انجام خواهند داد.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا