استان ها

تحویل دستگاه شتابدهنده خطی (رادیو تراپی) با آخرین تکنولوژی برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی

به گزارش خبرگزاری ترندونی استان سمنان ،دکتر کامران قدس گفت: به دنبال بازدید وزیر بهداشت از ساختمان مرکز جامع سرطان در بیمارستان کوثر سمنان، با دستور مستقیم وی، تامین منابع برای خرید و تحویل دستگاه رادیوتراپی به این دانشگاه در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: ارزش روز این دستگاه با ارز آزاد حدود 140 میلیارد تومان است که با تخصیص ارز دولتی قریب 12 میلیارد تومان برای خرید آن از منابع وزارت بهداشت هزینه شده است و علاوه بر مبلغ خرید دستگاه، مبالغ دیگری نیز برای آماده سازی فضای فیزیکی و دستگاه دزیمتری هزینه شده است.

قدس، با اشاره به ابلاغ مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر “پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد” دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، کاهش هزینه‌ها به نفع نظام سلامت و بیماران را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در این میان سهم پرداختی بیماران در زمینه درمان سرطان یکی از بالاترین هزینه‌های درمانی است و برای درمان این بیماری راه‌های مختلفی پیدا شده که مهم‌ترین آن‌ها درمان به‌وسیله پرتوهای پرانرژی الکترومغناطیسی و بهترین روش در این دسته‌بندی استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی (رادیوتراپی) است، که تاکنون مردم استان سمنان از این خدمت محروم بوده اند.

قدس افزود: بیماران استان سمنان برای انجام مراحل درمانی به‌ ناچار باید به شهرهای بزرگ مانند تهران مراجعه کنند و با توجه به اینکه مراجعه برای درمان یک سرطان معمولی ۵٠ تا ٧٠ جلسه است، هزینه رفت‌ و آمد علاوه بر اتلاف وقت و افزایش فشار جسمی و روحی برای این اشخاص بسیار بیشتر از هزینه‌های درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: دوری راه و بالا بودن هزینه مسافرت منجر به مراجعه نکردن منظم بیماران می شود که با تلاش و پیگیری های فراوان برای تکمیل ساختمان و فضای فیزیکی مرکز جامع درمان سرطان استان، این دستگاه که بازوی اصلی درمان سرطان به روش رادیوتراپی است، خریداری و در دو روز اخیر از گمرک ترخیص، وارد استان و تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به نیازها برای تکمیل روند بهره برداری از این دستگاه و لزوم خریداری تجهیزات جانبی از جمله دستگاه سی تی سیمولاتور و اسپکت سی تی افزود: در امر نیازمند همراهی و مساعدت وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه است تا خدمات رادیوتراپی در اسرع وقت با تمام تجهیزات آماده خدمت رسانی شود و در صورت خرید تمامی تجهیزات جانبی، می توان حداکثر تا 3 ماه آینده آماده بهره برداری از دستگاه رادیوتراپی شد.

وی در تشریح قابلیت های این تجهیزت، اضافه کرد: این فناوری در سیستم سینرژی (Synergy)، تصویربرداری در محل درمان برای بهینه سازی آماده سازی بیمار قبل از شروع درمان را امکان پذیر می کند. این دستگاه از کلیماتورهای چندبرگی (MLC) مدل اجیلیتی(Agility) بهره می گیرد و سامانه مدیریت و راهبر آن تمام دیجیتال است. این دستگاه با توجه به مجهز بودن به دتکتورهای با رزولوشن بالا با بهره بردن از تصاویر دوبعدی توانایی درمانIMRT که یکی از به روزترین روش های درمان رادیوتراپی با کمترین آسیب رسانی به بافت های سالم اطراف توده است را تحت هدایت تصویر دارا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: پرتوهای فوتون با انرژی ۶ و ۱۸ مگا ولت (MV) و پرتوهای الکترون با انرژی های ۶ ، ۹ ، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ مگا الکترون ولت (MeV) بر روی این شتاب‌دهنده‌ در دسترس است که امکان درمان انواع سرطان ها در مرحله های مختلف را فراهم می کند.

مرکز درمان سرطان در مرکز آموزشی درمانی کوثر سمنان تکمیل شده و در مرحله تجهیز برای بهره برداری کامل است.

46

دکمه بازگشت به بالا