دانستن این که باتری ماشین چند ولت است به شما کمک میکند بدانید باطری خودرویتان چقدر دوام میآورد. در این مقاله از مجله آچاره به شما توضیح میدهیم که باتری خودرو چند ولت است و چگونه میتوان آن را به وسیله تستر یا بدون آن آزمایش کرد. همچنین در ادامه به شما آموزش میدهیم که چگونه آلترناتور خودرو را بررسی کرده و راهحلی سریع برای مشکل باطری ارائه دهید.
اندازهگیری ولتاژ باتری ماشین، راهی مناسب برای تعیین میزان شارژ باطری است. ولتاژ ایدهآل با موتور روشن بین 13.7 تا 14.7 ولت است. زمانی که موتور ماشین خاموش است، ولتاژ ایدهآل آن 12.6 است. در ادامه در رابطه با اینکه برق باتری ماشین چند ولت است و چه زمانی باید باطری را تعویض کرد، توضیحاتی را ارئه میدهیم.
به صورت استاندارد، باتری خودرو چند ولت است ؟
باتری استاندارد خودرو، یک باتری قابل شارژ 12 ولت است. زمانی که خودرو خاموش باشد نیز، ولتاژ باتری آن در حدود 12.6 ولت است. زمانی که موتور خودرو در حال کار کردن است، ولتاژ باتری باید بین 13.7 تا 14.7 ولت باشد.
دانستن محدوده ولتاژ باتری، نقطه شروع خوبی است؛ اما باید بدانید که کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه ولتاژ ماشین خود را در هر زمانی اندازهگیری کنید و آن را با نتایج گذشته مقایسه کنید تا متوجه شوید عمر باتری شما رو به پایان است یا خیر. استفاده از مولتیمتر برای اندازهگیری روشی ساده است و میتوانید به راحتی آن را انجام دهید.
نحوه اندازهگیری ولتاژ باتری خودرو با ولت متر
برای بررسی وضعیت باتری ماشین خود، به یک تستر باتری مانند یک ولتمتر یا مولتیمتر ساده نیاز دارید. برای اندازهگیری ولتاژ باتری، 6 مرحله ساده زیر را دنبال کنید:
- خودرو را خاموش کنید.
- تستر را برای اندازهگیری DC تنظیم کنید.
- قطبها را به هر ترمینال باتری متصل کنید.
- ولتاژ را با موتور خاموش بررسی کنید.
- تست چرخه میل لنگ را انجام دهید.
- اندازه گیری ولتاژ را با موتور روشن انجام دهید.
پیشنهاد ما مطالعه مقاله
اقدامات ایمنی برای اندازهگیری ولتاژ باتری ماشین
قبل از شروع تست باتری، در اینجا چند نکته برای ایمنی آورده شده است:
- پایانههای باتری را از نظر خوردگی بررسی کنید؛ زیرا میتواند خوانش ولتاژ را کاهش دهد.
- باتری را از نظر نشتی یا هرگونه آسیب بررسی کنید؛ اگر باتری آسیب دیده است، روی آن کار نکنید.
- در اطراف باتریها سیگار نکشید، زیرا جرقهها میتوانند باعث انفجار شوند.
برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.
برق باتری ماشین چند ولت است: مراحل اندازهگیری آن در 6 گام
1- اشتعال خودرو را خاموش کنید
مطمئن شوید که اشتعال خودرو خاموش است. برای کمک به حذف شارژ سطحی، میتوانید چراغهای جلو را به مدت 2 دقیقه روشن کنید. قبل از تست باتری خودرو از خاموش بودن چراغهای جلو اطمینان حاصل کنید.
2- ولت متر را برای اندازهگیری DC تنظیم کنید
ولتمتر یا مولتیمتر خود را برای آزمایش DC تنظیم کنید. اگر محدوده ولتاژ DC وجود دارد، حداکثر را روی 20 تا 25 ولت تنظیم کنید.
3- قطبها را به هر ترمینال باتری متصل کنید
قطب مثبت (+) و قطب منفی (-) را روی باتری پیدا کنید. گاهی اوقات ترمینال باتری با درپوش پلاستیکی پوشانده میشود. برای آزمایش باید درپوش ترمینال را باز کنید؛ اما مجبور نیستید کابلهای باتری را بردارید. تستر باتری شما احتمالا دارای یک قطب قرمز (+) و سیاه (-) خواهد بود. ابتدا قطب قرمز رنگ (+) را به قطب مثبت باتری لمس کنید. سپس، قطب سیاه رنگ (-) را به ترمینال منفی باتری لمس کنید.
4- ولتاژ را با موتور خاموش بررسی کنید
یک باتری خوب باید در زمانی خاموشی خودرو، ولتاژی بین 12.4 تا 12.9 ولت داشته باشد. اگر میزان ولتاژ باتری کمتر از 12.4 ولت باشد، لزوماً به این معنی نیست که باتری ضعیفی دارید. ممکن است برخی از سیستمهای الکتریکی آن را تخلیه کرده باشند، یا دینام شما در شارژ کردن مشکل داشته باشد.
باتری ضعیف را دوباره شارژ کنید و بعداً دوباره آن را تست کنید تا ببینید آیا شارژ را نگه میدارد یا خیر. اگر ولتاژ باتری بیش از 12.9 ولت باشد، باتری ماشین شما دارای ولتاژ بیش از حد است. نور بالای خود را روشن کنید تا تخلیه شود. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که دینام شما مشکل شارژ بیش از حد داشته باشد.
از متخصصین “آچاره” رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
5- تست چرخه میل لنگ را انجام دهید
تست چرخه میل لنگ، نشان میدهد که باتری ماشین در هنگام تحویل ولتاژ به موتور، چقدر خوب عمل میکند. برای روشن کردن ماشین از یک دوست کمک بگیرید. وقتی موتور در حال چرخش است، ولتاژ سریع افت میکند و دوباره بالا میرود. افت ولتاژ نباید کمتر از 9.6 ولت باشد. اگر این اتفاق رخ داد، به این معنی است که باتری قدرت گردش کافی ندارد و احتمالاً به یک باتری جدید نیاز خواهید داشت.
6- اندازه گیری ولتاژ را با موتور روشن انجام دهید
با روشن بودن موتور، وسیله نقلیه شما در حالت چرخش آرام کار میکند و دینام اکنون باتری ماشین را شارژ میکند. در این حالت میتوانید انتظار داشته باشید که ولتاژ باتری را در حدود 13.7 تا 14.7 ولت مشاهده کنید. اگر خوانش ولتاژ به طور قابل توجهی کمتر یا بیشتر باشد، میتواند به معنای مشکلات باتری یا دینام باشد.
چگونه باتری خودرو را بدون ولت متر بررسی کنیم؟
برای اینکه بررسی کنیم برق باتری ماشین چند ولت است، حتما نیاز به ولت متر یا تستر باتری نیست؛ بدون آن هم میتوان وضعیت باتری را اندازهگیری کرد. برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید:
- با خاموش بودن موتور، چراغهای جلو را روشن کنید؛ آنها نشانگر تست شما خواهند بود.
- از یک دوست بخواهید ماشین را روشن کند.
- اگر چراغهای جلو در هنگام چرخاندن میل لنگ کم نور شوند، ممکن است شارژ باتری کافی نباشد.
- اگر چراغهای جلو ثابت میمانند، اما موتور روشن نمیشود، مشکل باتری وجود ندارد؛ اما احتمالاً مشکلی در موتور استارت وجود دارد.
نحوه بررسی آلترناتور خودرو
آلترناتور، بخشی از سیستم شارژ خودروی شما است. در ادامه نحوه بررسی اینکه آیا آلترناتور خوب کار میکند یا خیر، آمده است:
با کمک تستر
با روشن بودن موتور، تمام وسایل الکترونیکی خودرو (چراغهای جلو، لامپهای داخلی، استریو و غیره) را روشن کنید تا بار ولتاژ را به حداکثر برسانید. حالا ولتاژ باتری را اندازه بگیرید. اگر ولتاژ شارژ به زیر 13.5 ولت کاهش یابد، به این معنی است که دینام در شارژ باتری ماشین مشکل دارد و باید یک مکانیک برای بررسی آن مراجعه کنید.
بدون وجود تستر
اگر تستر دستی ندارید، باز هم میتوانید آلترناتور خودرو را تست کنید. قبل از شروع مطمئن شوید که ماشین در حالت “پارک” است و ترمز دستی هم روشن است. موتور را بدون روشن کردن چراغ استارت بزنید، سپس چراغهای جلو را روشن کنید. اگر نور چراغهای جلو از حد معمول کمتر باشند، ممکن است ولتاژ شارژ کافی از آلترناتور وجود نداشته باشد؛ بنابراین چراغهای جلو از انرژی باتری استفاده میکنند.
حالا دور موتور را تندتر کنید. اگر چراغهای جلو روشن شوند، آلترناتور باتری خودرو را شارژ میکند، اما ولتاژ کافی را در حالت خاموش بودن تامین نمیکند. اگر چراغهای جلو ثابت بمانند، احتمالاً مشکلی در آلترناتور وجود ندارد. سپس، چراغهای داخلی را روشن کنید. اگر با موتور روشن به تدریج کم نور شوند، ممکن است مشکل از آلترناتور باشد. برای بررسی مشکل از مکانیک ماهر کمک بگیرید.
چه زمانی باتری خودرو را باید تعویض کنیم؟
قطعا خرید باتری جدید و جایگزین آن اولین و راحتترین گزینه است. اما برای صرفهجویی در هزینه بهتر است ابتدا راههای دیگر را امتحان کنید. شارژ کردن باتری خودرو یکی از این راههاست. یا به مکانیک مجرب مراجعه کرده و از او کمک بخواهید؛ ممکن است راهحلهای بهتری را به شما ارائه دهد. اگر هیچ یک از راهحلها جواب نداد، به ناچار باید باتری خودرو را تعویض کنید.
باتریها پس از گذشت مدتی، توانایی خود را در نگه داشتن شارژ از دست میدهند و در نهایت قادر به شارژ 100 درصد نخواهند بود. برای بررسی اینکه باتری ماشین چند ولت است راههای گوناگونی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند. با کمک تستر باتری خودرو یا حتی بدون آن میتوانید مقدار ولتاژ را اندازهگیری کنید. در نتیجه میتوانید تصمیم بگیرید که آیا باتری خودروی شما نیاز به شارژ یا تعویض دارد یا خیر. در نهایت اگر نتوانستید مشکل اصلی را تشخیص دهید، بهترین کار کمک گرفتن از متخصص باتری است.
سوالات متداول
ولتمتر ابزار سادهای برای اندازهگیری پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در مدار الکتریکی است.
مولتیمتر چندین ویژگی الکتریکی را اندازهگیری میکند که معمولاً شامل ولتاژ (ولت)، مقاومت (اهم) و جریان (آمپر) است. برای بررسی این مورد که باتری ماشین سواری چند ولت است نیز از این وسیله استفاده میشود.
آلترناتور، انرژی مکانیکی موتور را به جریان الکتریکی برای باتری خودرو تبدیل میکند. آلترناتور یک عنصر اصلی در سیستم شارژ خودروی شما است.
- هر چند وقت یکبار باید ولتاژ باتری را تست کنیم؟
شما باید حداقل دو بار در سال ولتاژ باتری خود را بررسی کنید. این کار به شما ایدهای از وضعیت آن میدهد؛ بنابراین میدانید چه زمانی آن را شارژ کنید یا اگر نیاز به تعویض دارد، باتری را تعویض کنید.
- چه زمانی باید از شارژر باتری خودرو استفاده کنیم؟
اگر ولتمتر به کمتر از 12.4 ولت رسید، باتری خود را به شارژر باتری متصل کنید. اگر ولتاژ کمتر از 12.2 ولت است، باید از شارژر قطرهای استفاده کنید که با سرعت بسیار کمتری شارژ میشود. استفاده از شارژر قطره ای از خطر داغ شدن و شارژ بیش از حد باتری جلوگیری میکند.
- چگونه متوجه شویم خودروی ما دارای مشکل باتری است؟
باتری خراب ممکن است چند علامت را بروز دهد که شامل موارد زیر است:
- میل لنگ موتور کند است؛ به این معناست که باتری برای شارژ کردن مشکل دارد.
- باتری بد شکل شده است؛ پف کرده، ترک خورده یا نشتی دارد.
- بوی عجیبی وجود دارد؛ این میتواند ناشی از نشت اسید باتری باشد.
- باتری قدیمی است؛ میانگین طول عمر باتری حدود 3 تا 5 سال است.
در صورت بروز هر یک از موارد بالا، به احتمال زیاد نیاز به تعویض باتری خودروی خود دارید. برای ت میتوانید از خدمات آنلاین آچاره استفاده کنید. متخصصان ما در اسرع وقت برای بررسی مشکل در محل حاضر خواهند شد و در صورت نیاز باتری خراب شما را با باتری نو تعویض نحوه شارژ کردن باطری ماشین ممکن است به دلایل مختلف تخلیه شود و شارژ خود را از دست بدهد و در واقع دشارژ شود.
دلایل خالی شدن باطری ماشین
1- برق دزدی :
منظور از برق دزدی این است که در هنگامی که ماشین خاموش است از باطری آمپر کشیده شود و باعث تخلیه باتری شود . ممکن است چیزی روشن مانده باشد. و یا ممکن است قطعه برقی معیوبی باعث این کار شود .
هر گاه ماشین چند ساعت بخوابد و استارت نزند یا باطری خراب است ویا ماشین برق دزدی دارد .
برای تشخیص این که باطری خراب است یا ماشین برق دزدی دارد باید هنگامی که ماشین را خاموش میکنید سر باطری منفی را از باطری جدا کنید و پس از چند ساعت هنگامی که قصد روشن کردن ماشین را دارید سر باطری را وصل کنید و استارت بزنید . اگر ماشین روشن شد برق دزدی دارد اگر روشن نشد باطری خراب است.
2-اشکال در دینام خودرو:
وظیفه دینام در ماشین شارژ نگه داشتن باطری است . یک دینام سالم باطری را باید بین 13/5 تا 14/5 ولت شارژ کند.
اگر شارژ دینام کمتر از این حد باشد باطری فورا خالی میشود . و ماشین دیگر روشن نمیشود و میتوان باطری را مجددا شارژ کرد .
ولی اگر شارژ دینام بیشتر از این حد باشد باعث آسیب زدن جدی به باتری ماشین میشود و ممکن است صفحات باطری قطع شود و باتری کلا از بین برود. باید هر چند وقت یکبار شارژ دینام چک شود تا مشکلی برای باطری ایجاد نشود اگر دینام از کار بیافتد چراغ چک دینام پشت آمپر روشن میشود .
نحوه شارژ کردن باطری ماشین به دو روش انجام میشود
1- روش شارژ کند
2- روش شارژ تند یا سریع
در روش شارژ کند آمپر کمتر در زمان بیشتر به باطری میدهند تا باطری کاملا شارژ شود . زمان لازم برای شارژ کند حدود 24 ساعت میباشد در این روش باطری به خوبی و کامل در مدت زمان مناسب شارژ میشود.
و اما در روش شارژ سریع برعکس شارژ کند عمل میشود .
یعنی آمپر بیشتر در زمان کمتر به باطری میدهند تا باطری شارژ شود . زمان لازم برای شارژ باطری تند نیم ساعت تا یک ساعت میباشد.
روش شارژ تند فقط در مواقعی انجام میشود که زمان کافی برای انجام شارژ کند نباشد و عجله داشته باشیم چون در این روش ممکن است صفحات باطری به علت حرارات زیاد آسیب ببیند.
بهترین روش شارژ باطری شارژ به روش کند است.
دستگاههای شارژ تند و کند با هم متفاوت است .
دستگاههای شارژ کند دارای دو سلکتور است یکی برای تنظیم ولتاژ و دیگری برای تنظیم آمپر شارژ باطری.
ولی شارژرهای تند دارای یک سلکتور است .
در روش شارژ تند باید بسیار مراقب باشید تا بدنه باطری بیش از حد داغ نشود اگر باطری زیاد داغ شد دستگاه را خاموش کرده تا باطری خنک شود و صفحات باطری آسیب نبیند.
در روش شارژ کند باید حدود 20 درصد بیشتر از ظرفیت و ولتاژ باطری باطری را شارژ کرد مثلا اگر باطری 12 ولت است شارژ باید بر روی 14 باشد .
برخی مواقع باطری به علتهایی که توضیح دادیم تخلیه میشود اگر ولتاژ باطری به صفر برسد برای شارژ کامل باطری 24 ساعت زمان نیاز است.
و بهتر است که باطری را از ماشین جدا کنید و با دستگاههای مخصوص شارژ. باطری را شارژ کنید چون اگر بخواهید با دینام خودرو این باطری را شارژ کنید باید ماشین 24 ساعت روشن بماند و این کار مشکل و غیر اصولی است. بهتر است باطری با شارژرهای باطری شارژ شود.
باطری که بیش از دو ماه استفاده نشود حتما باید شارژ شود . چون در این مدت عمل سولفاته شدن صفحات باطری آغاز شده است و باید باطری کاملا شارژ شود تا طول عمر آن کاهش نیابد.
اگر در هنگام شارژ باطری مشاهده کردید اسید داخل یکی از خانه های باطری میجوشد نشانه این است که آن خانه قطع شده و شارژ باطری دیگر هیچ فایده ای ندارد باطری خراب است.
اگر چیزی در هنگام خاموش بودن خودرو روشن مانده و باعث ضعیف شدن باطری شده پس از روشن کردن ماشین چند بار گاز را فشار دهید تا شارژ باطری بیشتر شود و به حالت اول خود برگردد.
باطری هر چه از عمرش میگذرد زودتر دشارژ میشود یک باطری نو ممکن است چند ساعت ذخیره برق داشته باشد ولی یک باطری کار کرده زمان بسیار کمتری شارژ دارد.
روی تمامی باطریها لغت (RC) به همراه یک عدد نوشته شده است RC یعنی ظرفیت ذخیره برق باطری و عددی که روبروی آن نوشته شده مدت زمانی است که آن باطری میتواند برق را بدون شارژ شدن ذخیره کند.معمولا این عدد بین 60 تا 120 دقیقه است.
باطریهای اتمی و اسیدی از نظر شارژ شدن هیچ فرقی با هم ندارند و این که گفته میشود باطریهای اتمی شارژ نمیشوند کاملا اشتباه است هر نوع باطری اگر تخلیه شود و خراب نباشد براحتی قابل شارژ است و اگر خراب شده باشد شارژ باطری کاملا بیهوده است و باطری مجددا تخلیه میشود.
برای بهتر شارژ شدن باطری ماشین همیشه باید آمپر باطری چند آمپر پائین تر از آمپر دینام باشد مثلا اگر دینام ماشین 80 آمپر است باطری باید 75 آمپر باشد تا به خوبی بتواند باطری را شارژ کند.
منبع : نکاس باتری