فرهنگ و هنر

برنامه‌های سرگرمی‌محور تلویزیون در غیاب برندها و ستاره‌ها

نگاهی به فهرست برنامه‌های سرگرم‌کننده سیما نشان می‌دهد بیشترین عناوین از این دست، روی آنتن شبکه نسیم قرار دارد و دست شبکه‌های یک و دو از این برنامه‌ها خالی است.

به گزارش ترندونی، در حالی که حدود دو هفته از پایان ماه صفر می‌گذرد و بعضی برنامه‌های سرگرمی‌محور سیما به آنتن بازگشته‌اند، حال می‌توان به آرایش برنامه‌های غیرنمایشی تلویزیون در پاییز ۱۴۰۲ پی برد و فهرستی از سرگرم کننده های سیما را برای تماشا آماده کرد.

در این شب‌ها بعضی شبکه‌ها مثل یک و دو سیما برنامه سرگرمی‌محور خاصی در حال پخش ندارند و آنتن شبانه را با عناوین سیاسی، مستند و گفت‌وگومحور پر می‌کنند. در عین حال خبرهایی از ساخت فصل دوم «سیدخندان» و گذراندن مراحل پیش‌تولید به گوش می رسد و احتمال دارد در پاییز به آنتن شبانگاهی شبکه دو برسد.

شبکه سه سیما به تازگی فصل جدید برنامه‌های «اعجوبه‌ها» و «خودمونی» را با اجرای حامد سلطانی و مهران رجبی آغاز کرده است و فصل ۵ مسابقه «ستاره‌ساز» نیز که از مدتی پیش شروع شده بود، همچنان ادامه دارد. البته پخش این سه برنامه برای یک ماه تحت تأثیر بازی‌های آسیایی قرار می‌گیرد.

شبکه پنج سیما از دو مسابقه «آشپزی با مامان» و «پنج ستاره» با اجرای لاله صبوری و بیژن بنفشه‌خواه هنرپیشه‌های باسابقه بهره می‌برد و این عناوین را چهار شب در هفته پخش می‌کند.

شبکه نسیم نیز به اقتضای مأموریت آن که نشاط و سرگرمی است، بیشترین برنامه‌های سرگرمی‌محور را روانه آنتن می‌کند. در این شبکه مسابقه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی که در ایام ماه صفر هم روی آنتن دیده می‌شد، همچنان سه شب آخر هفته پخش می‌شود.

برنامه‌های سرگرمی‌محور تلویزیون در غیاب برندها و ستاره‌ها

فصل دوم مسابقه «خوش‌نمک» با اجرای میلاد صالح‌پور نیز به تازگی آغاز شده و فصل دوم مسابقه «شهروند و مافیا» که حدود سه هفته پیش از شبکه نسیم پخش می‌شد، در همین شبکه بازپخش می‌شود. این شبکه همچنین با شروع ماه ربیع‌الاول، گلچین فصل اول مسابقه «بگو بخند» را نیز در جدول پخش قرار داده و اگرچه فعلا خبری از فصل دوم آن اعلام نشده، اما این احتمال وجود دارد که پخش گلچین، مقدمه‌ای برای پخش سری جدید این اثر باشد.

شبکه ورزش سیما نیز فصل ششم طنز ورزشی «ویدیو چک» را به عنوان برنامه سرگرمی‌محور در حال پخش دارد.

یکی از وجوه مشترک برنامه‌های سرگرمی‌محور این روزهای تلویزیون، آن است که اغلب این عناوین جدید هستند و در یکی دو سال اخیر برای اولین بار به آنتن رسیده‌اند. شمار کمی از برنامه‌های این فهرست هم سابقه‌ای از اواخر دهه ۹۰ دارند.

برنامه‌های سرگرمی‌محور تلویزیون در غیاب برندها و ستاره‌ها

با وجودی که ساخت برنامه‌های سرگرمی‌محور جدید و نو شدن آنتن سیما امری لازم و دارای اهمیت است، اما در همین حال نیز غیبت برنامه‌های شاخص و پربیننده‌ای چون «خندوانه»، «دورهمی»، «عصر جدید» و حتی عناوینی مثل «چهل تیکه»، «سیم آخر»، «دست فرمون» و «کلبه عموپورنگ» که در سال‌های اخیر گاه در فهرست پرمخاطب‌ترین‌های سیما دیده می‌شدند، به چشم می‌آید.

در برنامه‌های جدید سرگرمی‌محور سیما، از مجریان قدیمی رسانه ملی مانند احسان علیخانی، رضا رشیدپور، داریوش فرضیایی و… که یکی دو دهه سابقه اجرا دارند، چندان خبری نیست. همچنین سلبریتی‌های سینمایی مثل مهران مدیری، رامبد جوان، کامبیز دیرباز و … نیز که گاه با بعضی برنامه‌های پربیننده در تلویزیون دیده می‌شدند، حضور ندارند.

برنامه‌های سرگرمی‌محور تلویزیون در غیاب برندها و ستاره‌ها

نکته مهم آن که جز «کودک شو» هیچ برنامه‌ای در فهرست برنامه‌های سرگرمی‌محور این روزهای سیما نمی‌توان یافت که طبق نظرسنجی‌های منتشرشده مرکز تحقیقات رسانه ملی، سابقه جذب بیش از ۳۰ درصد مخاطب را داشته باشد و اگر «اعجوبه‌ها» را هم جدا کنیم، حتی برنامه با سابقه جذب بیش از ۲۰ درصد بیننده هم وجود ندارد. این در حالی است که برندهای شناخته‌شده و محبوب رسانه ملی می‌توانند یاریگر تلویزیون برای سرگرم ساختن مخاطبان باشند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا