امروزه رقابت گستردهای در میان کسب و کارها بوجود آمده است. به همین دلیل مدیران شرکتها و فروشگاهها در تلاش هستند تا از راههای گوناگون برای توسعه کسب و کار و جذب مشتریان بیشتر استفاده نمایند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. یکی از این روشها راه اندازی باشگاه مشتریان میباشد. میدانیم که باشگاه مشتریان پل ارتباطی میان مشتریان و شرکت یا فروشگاه میباشد و مشتریان میتوانند با عضویت در باشگاه مشتریان از خدمات و امتیازات در نظر گرفته شده در باشگاه بهره مند گردند.
خدمات و پیشنهاداتی که در باشگاه مشتریان ارائه میشود ممکن است برای مشتریان عادی فروشگاه قابل استفاده نباشد و اینجاست که مشتریان فروشگاه احساس میکنند که جایگاه ویژهای نسبت به سایر مشتریان فروشگاه دارند و حس ارزشمندی خواهند نمود. به همین دلیل مدیران کسب و کارهای مختلف به این نتیجه رسیدهاند که بهتر است روی مشتریان وفادار خود سرمایه گذاری کنند تا سود شرکت افزایش یابد.
حال در این مقاله قصد داریم مزایای باشگاه مشتریان را شرح دهیم. مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان عبارتند از:
- عضویت مشتریان در باشگاه مشتریان باعث میشود تا شرکت بتواند اطلاعات بیشتری درباره مشتریان خود جمع آوری کند. اطلاعات تماس و آدرس ایمیل باعث میشود تا راههای ارتباطی بیشتری برای برقراری تماس مستقیم با مشتری فراهم شود. همچنین در باشگاه مشتریان اگر برای ثبت هر خرید امتیازی به مشتری تعلق بگیرد باعث میشود تا اطلاعات خرید مشتریان و عادات خرید آنها بدست بیاید، و همین موضوع باعث میشود تا مدیر باشگاه مشتریان بتواند مشتریان را بر اساس علایق و نیازهایشان دسته بندی کند و پیشنهادات و خدمات مورد علاقه آنها را بصورت پیامک یا پیشنهادات ویژه به اطلاع مشتری برساند و مشتری را خرید دوباره از فروشگاه تشویق کند.
- شناخت مشتریان و اطلاع از عادتهای خرید آنها موجب میشود تا شرکت بداند که روی کدام مشتری باید سرمایه گذاری نماید. این یک قانون اثبات شده است که خرید و فعالیت تنها 20 درصد از مشتریان وفادار، 80 درصد سود شرکت را تامین میکند. پس باید هدف مند روی مشتری سرمایه گذاری نمود و نباید روی مشتریانی که فعالیتی در باشگاه ندارند و خریدی انجام نمیدهند، سرمایه گذاری کرد.
- در باشگاه مشتریان این امکان وجود دارد که فعالیت مشتریان وفادار بررسی شود و برای هر خرید و فعالیت مشتری از فروشگاه امتیاز و پاداش در نظر گرفته شود. به این صورت مشتری احساس ارزشمندی خواهد کرد و برای خرید بیشتر از فروشگاه و حضور در باشگاه مشتریان انگیزه بیشتری خواهد داشت. فروشگاه باید به وعده های خود عمل کند تا مشتری به باشگاه و عملکرد آن اعتماد کند.
- راه اندازی باشگاه مشتریان باعث میشود تا برند کسب و کار شما در میان رقبایتان بیشتر شناخته شود. راه اندازی باشگاه مشتریان و عملکرد خوب باشگاه در ارتباط با مشتری بیشتر از تبلیغات گسترده محصولات میتواند برای فروشگاه و شرکت سود آوری داشته باشد. امروزه ارائه خدمات اینترنتی در بین مشتریان طرفداران بیشتری دارد. خدمات اینترنتی مانند خرید اینترنتی یا انجام تراکنشهای اینترنتی موجب آسایش حال مشتریان میشود و قطعا مشتریان از این خدمات استقبال خواهند کرد.
- نام و نشان باشگاه مشتریان باعث میشود تا کسب و کار در ذهن مشتریان نقش ببندد. در ایام مختلف و به مناسبتهای مختلف به مشتری پیام بدهید و به بهانه های مختلف تخفیفهای ویژهای برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید. در روز تولد مشتری، پیام تولد برای او بفرستید و امتیاز یا پاداش ارزشمندی به او بدهید. این کارها باعث میشود تا نام شما در ذهن مشتری به عنوان یک باشگاه یا کسب و کار مشتری مدار ثبت شود.
- بزرگترین مزیت راه اندازی باشگاه مشتریان نرم افزاران افزایش مشتریان و افزایش میزان فروش محصولات و خدمات میباشد که موجب رشد و توسعه شرکت و فروشگاه خواهد شد. برای تبلیغ برند کسب و کار خود، از مشتریان وفادار خود استفاده کنید. از مشتریان وفادار خود بخواهید تا برند شما را به دیگران معرفی کنند و در ازای معرفی برند یا محصول شرکت خود به یک فرد جدید، به مشتری وفادار خود امتیاز بدهید و برای پاداش دادن به مشتریان خود سقفی تعیین کنید تا مشتریان تشویق شوند که بیشتری برای معرفی برند و دریافت امتیاز تلاش کنند. به این ترتیب شما بدون پرداخت هیچ هزینهای، برند خود را به افراد بسیار زیادی معرفی نمودهاید و مشتریان بیشتری پیدا کردهاید. حال باید برای حفظ مشتریان و ایجاد حس وفاداری در مشتریان جدید برنامه ریزی کنید.
جهت مشاوره رایگان میتوانید با شرکت نرم افزاران به ادرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید (https://narmafzaran.com)