بسته بندی محصولات صادراتی

در هنگام بسته بندی کالا صادراتی می بایست به چه نکاتی توجه نماییم؟

بسته بندی کالا صادراتی: در بسیاری از کسب و کارها طراحی بسته بندی کالای صادراتی فرآیند بسیار مهم محسوب می­ شود و در صادرات یک محصول باید فاکتورهای زیادی را در این زمینه مد نظر قرار داد . خوشبختانه ، کسب و کارهای امروزی می­ توانند از میان انبوهی از راه­ حل ها یک مورد را انتخاب کنند. شما می­ توانید آن نوع از بسته بندی کالا صادراتی را انتخاب کنید که منطبق با تمام استاندارد های ضروری باشد و دسترسی به آن نیز ساده باشد. در این مطلب قصد داریم برخی از نکات در زمینه بسته بندی کالا های صادراتی خصوصا کارتن تخم مرغ را برای شما بیان کنیم.

هدف از بسته بندی کالای صادراتی

بسته­ بندی مولفه ضروری هر نوع کالا صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر هزینه ­ها ، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصولات نیز تاثیرگذار است. می ­توان گفت که مسئولیت بسته بندی کالا صادراتی.همیشه بر عهده صادرکننده است و باید تضمین کند این بسته ­بندی می­تواند در سفرهای بین ­المللی آسیبی نبیند .اگر بسته­ بندی در مسیر رسیدن به مقصد آسیب ببیند و شرکت مسئول حمل کالا ثابت کند که حمل بار منجر به این خرابی نشده است، آنگاه فروشنده ( صادرکننده ) مسئول هر نوع خرابی خواهد بود .

با این حال ، عملکرد بسته­ بندی محدود به محافظت از بار حین فرآیند انتقال بین­ المللی نیست و در کنار آن یکی از ارکان بازاریابی نیز محسوب می‌شود. از این حیث ، بسته­ بندی باید به گونه‌ای باشد تا مشتریان را به خود جذب کند و نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن کسب و کار شما باشد . از منظر دیگر ، بسته­ بندی باید متناسب با جایگاه بار دستگاه‌ها یا ماشین­ های بارگیری باشد تا استفاده از کانتینرها ، کامیون ها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود .

مثال :

اگر محصول مورد نظر در جعبه­ هایی بسته ­بندی شود که اندازه آنها مناسب پالت های به کار رفته نباشد ، آنگاه فضای موجود در ماشین بارگیری به هدر خواهد رفت. مثلاً هدر رفتن ۲۰ درصد از فضای موجود در یک کانتینر می ­تواند هزینه ­ای بیشتر از ۴ درصد بر قیمت محصول تحمیل کند ( یعنی اگر هزینه حمل بار ۲۰ درصد ارزش کالا باشد و ۲۰ درصد از آن به هدر رود ، آنگاه ارزش بار به ۴ درصد خواهد رسید ). در ادامه ، برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت گذاری محصولات ، به بخش ” استراتژی قیمت گذاری کالا های صادراتی ” مراجعه نمایید.

یک بسته بندی مناسب باید حاوی دستورالعمل­ ها و سایر اطلاعات جابجایی نیز باشد . افرادی که با یک محصول سر و کار دارند ، ابتدا به بسته­ بندی آن مراجعه می­کنند تا اطلاعاتی راجع به نحوه برخورد با بار به دست آورند . گاهی اوقات شاهد شکایت مشتری از نحوه بسته بندی کالای صادراتی هستیم به این دلیل که هیچ دستور العملی روی جعبه ­ها مبنی بر حفاظت از کالا ، حین فرآیند بسته ­بندی چسبانده نشده است .

یک بسته بندی موفق باید صفات و ویژگی های زیر را دارا باشد

  • ابعاد و اندازه متناسب داشته باشد
  • مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد
  • نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته از سلامت کافی برخوردار باشد
  • ایمنی کالای درون خود را تضمین کند
  • باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود
  • استفاد و بکار بردن بسته ساده باشد
  • انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد
  • دارای علائم ایمنی و اطلاعات.بازرگانی باشد
  • دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد
  • رنگ ها و طرح های.جاذب و نافذ داشته باشد
  • رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد
  • وضعیت ظاهری بسته القا کننده نیاز باشد
  • در عین خاموشی گویا و دعوت کننده به خرید باشد
  • اطلاع رسانی به مقصد متقاعد کردن مصرف کننده به خرید آن در حد اعلی و دقت و ظرافت باشد
  • به کمک آن بتوان تحقیقات بازاریابی انجام داد
  • به کمک آن بتوان روش های فروش را مکانیزه کرد
  • بار فرهنگی داشته باشد
  • بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید
  • با برخورداری از نظافت سلامت کالای درون خود القا نماید
  • کالای مظرب خود را به بهترین وجه معرفی نماید
  • در بیننده ایجاد اعتماد کند
  • به ارزش ذاتی کالا بیفزاید
  • دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود
  • محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد
  • ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند
  • شکل ظاهری آن قابل استفاده تبلیغاتی باشد
  • تاریخ ساخت ،تاریخ انقضا،شماره پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
  • فرمول و مواد تشکیل دهنده کالا ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
  • آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن قید گردد
  • دستور العمل مصرف را دارا باشد

حفاظت مناسب از محصول به وسیله بسته بندی کالا صادراتی

یکی از اهداف بسته بندی کالا صادراتی حفاظت مناسب از کالا ها در حین حمل و نقل و رسیدن به مقصد است . شما به عنوان یک صادرکننده می‌توانید با شرکت‌ های بسته بندی در تماس باشید و اطلاعات فنی در مورد استحکام ، عایق­ بندی ، وزن ، ضخامت و سایر مشخصات کلیدی بسته بندی را به دست آورید .

شرکت ها بر اساس این اطلاعات می ­توانند درخواست نمونه­ هایی را بدهند و جنس مواد بسته­ بندی را آزمایش کنند . به خاطر داشته باشید که لابراتوارهایی برای تست نوع بسته ­بندی و مواد به کاررفته در آن وجود دارند که در این آزمایشگاه ها می­توان نحوه ی کار صحیح بسته بندی کالا صادراتی را تست کرد . در صادرات ، با توجه به نوع روش حمل و نقل به کار رفته و مسافت.مبدأ تا مقصد ، لازم است که از انواع مختلف بسته­ بندی برای سفارش های مختلف و بازار های هدف.مختلف استفاده شود .

مثال:

شرکت‌هایی وجود دارند که وقتی محصول آنها از طریق دریا در مسیر خط استوا حمل می­ شوند ، از بسته­ بندی­ های مختلف مقاوم به دمای بالای محیط ، استفاده می­ کنند. هنگامی که به دنبال بهینه­ سازی استفاده از کانتینر ها یا سایر دستگاه های باربری هستید نحوه روی هم چیدن کالاها یک فاکتور کلیدی است. این عمل که به پشته سازی معروف است در صورت اجرای نامناسب آن می‌تواند به کالا آسیب برساند. در این حالت ، بهترین کار این است که جعبه­ ها یا باکس ­ها را در پالت ها قرار دهید تا بتوانید میزان جابجایی جعبه ­ها را کاهش دهید . هر چند که پالت از مقداری از فضای بار استفاده می ­کند ولی استفاده از آن لازم است تا مطمئن شوید که بسته ­بندی حین ارسال سالم باقی می ­ماند.

ایجاد ارتباط مناسب با مصرف کننده از طریق بسته بندی

انتقال ویژگی ­های محصول به مصرف کننده ی نهایی بالقوه یک رکن است و یکی از ابزار های مهم بازاریابی به شمار می­ آید . تصمیم به خرید کالا در نقطه فروش و محل عرضه تا حد زیادی به نحوه ی بسته ­بندی بستگی دارد و حین طراحی بسته بندی کالا صادراتی باید به این نکته نیز توجه داشت . به همین دلیل است که طراحی بسته بندی باید بین مولفۀ تکنیکی بسته ­بندی ( مقاومت ، محتوا ، ضخامت و غیره ) و کارکرد تجاری آن تعادل برقرار کند . قبل از صادرات باید ترجیحات مصرف کنندگان بازار هدف را بررسی کرد تا اطمینان حاصل شود که بسته بندی مورد نظر انتظارات این افراد را برآورده می­ کند .

مثال :

این نوع بسته بندی که در شکل مشاهده می شود از بسته بندی هایی است که جهت صادرات مجدد زعفران رشته ای به کشورهای دیگر توسط یک شرکت اسپانیایی انجام می شود . همانگونه که مشاهده می گردد این بسته بندی  به بسته بندی های موجود در داخل کشور بسیار شبیه بوده و شرکت های صادر کننده ایرانی نیز این بسته بندی ها را در داخل کشور ارائه می کنند.

یکی از شرکت های اسپانیایی صادر کننده زعفران ایرانی به همراه یکی از بسته های صادراتی خود وسیله ای را که جهت پودر کردن زعفران رشته ای توسط ایرانی ها بکار برده می شود نیز در داخل پک زعفران صادراتی خود قرار داده است تا برای خود نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند موضوعی که شاید توسط تولید کنندگان و صادر کنندگان اصلی این محصول شرکت های ایرانی نادیده گرفته می شود .

تقسيم بندی كالا های قابل بسته بندی

شناخت و طبقه بندی كالا هايی كه نياز به بسته بندی دارند از اهميت ويژه‌ای برخوردار است. در دنيای امروز كارشناسان امور بازرگانی با كمك گرفتن از جداول دقيق و طبقه بندی شده به دنبال جايگاه ويژه‌ای برای كشورشان در بين بازارهای صادراتی می گردند و در اين ميان شناخت كالا ها برآوردن نيازها از نظر اندازه ،‌ شكل و نوع بسته بندی اولويت خاص خود را دارد.

عمده كالا های قابل بسته بندی را در چهار راستا می توان تقسيم بندي كرد:

    محصول صنايع غذايی

    محصو ل صنايع دارويی ، بهداشتی و آرايشی

     صنايع شيميايی

    محصو.ل فنی

در زير به هر يک از اين محصولات به طور جداگانه اشاره می كنيم :

الف ـ محصولات صنايع غذايی

  • شيرينی ها
  • نوشيدنی ها
  • نان ، نان شيرينی و اسنک ها
  • گوشت و محصولات گوشتی
  • لبنيات و روغن ها
  • ميوه و سبزيجات
  • ادويه و سس ها
  • غذاهای آماده ( سوپ ها و منو ها )
  • محصولات مختلف غذايی

ب ـ محصولات صنايع دارويی ، بهداشتی و آرايشی

  • محصولات دارويی
  • محصولات بهداشتی و آرايشی

ج ـ محصولات صنايع شيميايی

  • محصولات شيميايی بدون شوتيزرها
  • محصولات شوينده و تميز كننده

دـ محصولات فنی

  • كاغذ و محصولات كاغذی
  • اثاثيه و محصولات چوبی
  • محصو.لات فلزی
  • محصو لات پرسلين ، سراميک ، شيشه و ساير محصولات كافی
  • محصولا ت صنايع نساجی ؛ محصولات صنايع برق و الكترونيک

محاسبه اندازه بسته بندی کالای صادراتی و نوع آن

بسته­ بندی و مواد بسته­ بندی که مخصوص صادرات هستند باید استفاده از ماشین ­های باربری را به حداکثر برسانند . برای این منظور ، این ماشین­ ها باید طوری طراحی شوند که بیش ترین تعداد بسته­ ها در هر جعبه قرار گیرند و اندازه­ گیری­ های جعبه­ ها نیز باید مضرب هایی از پالت های به کار رفته باشند .

مرسوم­ ترین پالتی که در تجارت خارجی به کار می­رود پالت EUR نام دارد که ابعاد 1200 در 800 در 144 میلی­متر ( 47.2in×31.5in×5.7in ) دارد. لذا اگر جعبه ­های به کار رفته مضاربی از این ابعاد باشند ، آنگاه صادر کننده مطمئن خواهد شد که حداکثر استفاده را از این جعبه­ ها کرده است .علاوه بر این ، زمانی که کالایی داخل کانتینر ها قرار داده می­ شود ، باید این محاسبه را طبق نوع کانتینر انجام داد تا استفاده ی بهینه از فضا رخ دهد.

علائم راهنمای بسته بندی

بسته­ بندی و مواد بسته بندی کالا صادراتی باید به وضوح نشان دهند که چگونه باید با یک محصول رفتار کرد . علائمی هم چون ” با احتیاط دست بزنید ” ، ” حداکثر ارتفاع پشته­ سازی ” و ” از این طرف بلند کنید ” از جمله علائمی هستند که باید بیرون تمام بسته­ ها چسبانده شوند .سایر علائمی که ممکن است موردنیاز باشند شامل هشدارهایی راجع به تماس محصول با نور خورشید ، رطوبت و دما های بالا هستند.

برگرفته شده از: کارتن سازی فاطر

دکمه بازگشت به بالا