برون مرزی

ناگفته‌های دیدار اردوغان با خاخام‌های یهودی در آنکارا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا با جمعی از خاخام های دفتر ریاست جمهوری دیدار کرد که واکنش های بسیاری را در پی داشت.

پایگاه خبری شبکه «المیادینبر اساس گزارش اخیر، اخیراً رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه از گروهی از خاخام ها استقبال کرد که از “اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات در منطقه” در داخل و خارج از این کشور صحبت کردند. ترکیه را شگفت زده کرد.

این روزنامه به نقل از RT اردوغان می‌گوید که پس از «تماس‌های تلفنی مکرر با رئیس‌جمهور اسحاق هرتزوگ» و نخست‌وزیر نفتالی بنت، این را گفته است. [رژیم صهیونیستی] و از خاخام ها خواست تا در گفتگوهای ترکیه و اسرائیل مشارکت فعال داشته باشند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور ترکیه می گوید: «هیئت اردوغان علاوه بر رئیس و دبیرکل ائتلاف موسوم به خاخام اسلامی، شامل اعضای ارشد جامعه اجتماعی و مذهبی یهودیان ترکیه (20) و بسیاری از خاخام ها بود. . ازبکستان، آلبانی، کوزوو، [جمهوری] آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه (به همراه خاخام ارشد روسی برل لازار که گفته می شود روابط بسیار نزدیک با پوتین دارد)، اوگاندا، مصر، امارات، بخش ترک قبرس و یک خاخام یهودی ایرانی مقیم نیویورک در این مراسم شرکت کردند. “

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری ترکیه، رئیس جمهور «به خاخام ها تبریک گفت و یادآوری کرد که اخراج یهودیان از اسپانیا پس از فروپاشی اندلس در سال 1492 به دنبال فتح استانبول توسط محمد فاتح. و فرار یهودیان از ظلم هیتلر «مقامات عثمانی همیشه یهودیان را می پذیرفتند».

اردوغان همچنین “یهود ستیزی جنایت علیه بشریت” خواند و به نقش آنکارا در بزرگداشت هولوکاست اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی درباره روابط آنکارا و تل آویو نیز گفت: هدف از انتقادات قبلی وی از کابینه اسرائیل ایجاد امنیت، صلح و ثبات در خاورمیانه بوده است. وی افزود: من به گفتگو با رئیس جمهور هرتزوگ و نخست وزیر بنتن اهمیت زیادی می دهم زیرا همکاری ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات منطقه ما بسیار مهم و ضروری است. من معتقدم که حمایت شما از گفت و گو بین ترکیه و اسرائیل بسیار مهم است، زیرا گفتگو و نشست های مشترک و وضعیت روابط تجاری و سیاسی ما برای یکدیگر سودمند است. روابط ما در این زمینه عالی است.»

المیادین افزود، با این حال، دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری ترکیه اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات مورد بحث در این نشست ارائه نکرده است. با این حال، اعضای قدیمی یهودیان ترکیه این کار را کردند. همان افرادی که در تأسیس اتحادیه موسوم به حاخام اسلامی که اولین جلسه آن با حضور ر.تی اردوغان برگزار شد، شرکت کردند.

بسیاری از یهودیان مسن تر ترکیه که در این نشست شرکت کردند، در حساب های رسانه های اجتماعی خود عکس ها و دعاهای دیدار خود با اردوغان را خواندند. آنها در این دعاها از ترکیه برای محافظت از آنها پس از اخراج از اسپانیا تشکر کردند.

بر اساس این گزارش، خاخام ها همچنین «ترکیه و اردوغان» را تقدیس کردند و با دعا برای «سلامتی و طول عمر» رئیس جمهور ترکیه، از برگزاری این دیدار تشکر کردند. اولین رویداد در نوع خود در جهان.

المیادین می‌گوید خاخام ارشد ترکیه همچنین یک شمع مقدس یهودی را به اردوغان هدیه کرد که در اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه و همچنین در نیایش‌ها و تقدیس‌های یهودیان ذکر نشده بود.

در ادامه این گزارش آمده است که ریاست جمهوری ترکیه ممکن است از ترس انتقاد مخالفان اسلامی و غیراسلامی این کشور این کار را انجام نداده باشد، مانند زمانی که در سال 2004 سازمان های لابی یهودی در ایالات متحده به اردوغان شجاعت سیاسی دادند. در سال 2005، پس از سفر اردوغان به بیت المقدس و دیدار با آریل شارون، نخست وزیر وقت اسرائیل، نجم الدین اربکان، نخست وزیر ترکیه چنان عصبانی شد که از اردوغان و حزبش، حزب عدالت عصبانی شد. «گسترش» حمله کرد و گفت که «در راستای طرح‌های صهیونیستی کار می‌کند».

برخی در ترکیه دیدار اردوغان و خاخام های یهودی را نوعی دوستی با تل آویو و سازمان های لابی یهودی آمریکایی و اروپایی می دانستند، همانطور که هشتمین رئیس جمهور ترکیه خلیل تورگوت الم زلماس در سال 1992 انجام داد. اوت، مصادف با سالگرد اخراج یهودیان از اسپانیا. عثمان انجام داد. موضوعی که آمریکا از تمامی سیاست های داخلی و خارجی خود به ویژه در برنامه ریزی «یک ملت ترک از دریای آدریاتیک تا مرزهای چین» حمایت کرده است.

علاوه بر این، ایالات متحده و لابی‌های یهودی آنها از طرح انتقال آب اوزالا از ترکیه به سرزمین‌های اشغالی (از طریق سوریه و اردن) با استفاده از خطوط لوله به نام «صلح» حمایت کرده‌اند. اما دمشق در زمانی که اختلاف او با ترکیه بر سر فرات در جریان بود، این طرح را رد کرد.

المیادین ادامه داد که ترکیه اولین کشوری بود که چند ماه پس از تشکیل رژیم صهیونیستی آن را به رسمیت شناخت، بنابراین یهودیان در سال 1892 میلادی سلطان عبدالحمید را به مناسبت چهارصدمین سالگرد مهاجرت از اسپانیا تجلیل کردند. نوشتند از یک سو دل او را به دست آورند و از سوی دیگر به آنها امتیاز و فرصتی بدهند تا برای خرید زمین به فلسطین مهاجرت کنند.

این پایگاه خبری با ادعای اشتباهات تاریخی زیادی به دلیل روابط ضعیف سلطان عبدالحمید با یهودیان، گزارش داد که خاخام یهودی نیز همین دعا را برای عبدالحمید علیه اردوغان خوانده است. خود اردوغان شخصا عبدالحمید را بسیار تحسین می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین و رئیس جمهور علی اف به [جمهوری] اکنون آذربایجان با متن تورات و آداب یهودی برای آشتی دادن اردوغان و تل آویو – که هدف محمد بن زاید نیز هست – کار کرده است تا فاصله بین دو طرف را کاهش دهد.

این گزارش نتیجه گیری می کند که حاکمان تل آویو متون و اسطوره های آنها را قوی ترین سلاح برای یهودیت اورشلیم می دانند.

انتهای پیام/ م



این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا