اقتصادی

۲۴ ساعت ایرانی‌ها چطور می‌گذرد؟

ایرانیان بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از خود می کنند ، اما پس از آن مردان و زنان متفاوت هزینه می کنند.

به گزارش ترندونی ، تحقیقات مربوط به سرگرمی یکی از موضوعاتی است که طراحان و محققان مطالعات اقتصادی و اجتماعی در سال های اخیر به آن پرداخته اند و بر این اساس ، مرکز آمار ایران ، به عنوان متولی آمار کشور ، برنامه سرگرمی را در دستور کار خود دارد.

جامعه ای که این مطالعه به آن تعلق دارد افراد 15 سال به بالا ، اعضای خانواده های معمولی هستند که به صورت گروهی در شهرهای کشور زندگی می کنند یا زندگی می کنند و شامل افراد غیر ساکن معمولی ، اعضای خانواده های روستایی و اعضای خانواده های نهادی نمی شود.

با توصیف و ارائه گزارشی از صمدو احسانی ، متخصص آمار اجتماعی آماری ، اطلاعات بیشتر و اطلاعات دقیق تری در مورد برنامه سرگرمی ، به ویژه برای گروه های سنی جوانان و افراد مسن دریافت کنید. مرکز ایران – تخصص مطالعات دکتری علوم سیاسی وابسته به ترندونی است.

به گفته وی ، امروزه از داده های طرح سرگرمی برای درک شیوه زندگی ، استاندارد ، شیوه زندگی و کیفیت ، مشاغل و فعالیت های خانه ، کار داوطلبانه ، فعالیت های ورزشی ، مشارکت اجتماعی ، برنامه ریزی شهری ، فعالیت های اوقات فراغت و مسائل توسعه استفاده می شود. زمان بسته به چرخه زندگی فرد متفاوت است ، بنابراین مهم است که بدانید چگونه در دوره های مختلف زندگی مانند جوانی و کهنسالی وقت بگذارید.

طبق توضیح احسانی ، آمار ایران ، مطابق وظیفه قانونی خود ، برنامه بازه زمانی را برای سه دوره 2008-2009 ، 2014-2015 تهیه و آماده می کند. و در سال 2016-2017 ، به منظور دستیابی به زمان گذراندن افراد در جامعه ، با تشخیص نوع و مدت فعالیت ها ، آنها در شهرهای کشور اجرا می شوند.

به گفته وی ، طبقه بندی بین المللی ICATUS-2016 در این طرح برای طبقه بندی فعالیت های اوقات فراغت استفاده شد.

اما این کارشناس آمار اجتماعی از مرکز آمار ایران گزارشی از سال 1398 تا 1399 ارائه کرد. نتایج جستجوهای طرح سرگرمی و آمارهای انجام شده و در این زمینه بیان شده است که در این نظرسنجی ، آمار اطلاعات مربوط به پرسشنامه خانواده را جمع آوری کرده است. شخصاً و اطلاعات پرسشنامه فردی توسط اعضای خانواده به طور مستقل تکمیل شد. هر فرد 15 سال به بالا در خانواده دارای کوچکترین و دقیق ترین شرح فعالیتهای شبانه روزی خود در بازه های 15 دقیقه ای است ، در پرسشنامه گنجانده شد و آمار توسط پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد.

بیشتر اوقات چه کار می کنید؟

بر اساس این گزارش ، بیشترین زمان صرف شده در روز به گروه فعالیت های “مراقبت و مراقبت از خود” ، شامل خواب ، خوردن و آشامیدن ، مراقبت های بهداشتی ، مسافرت های مربوط به مراقبت و سلف سرویس ، با 11 ساعت و 34 ساعت اختصاص داده شد. دقایق.

سپس “فرهنگ ، اوقات فراغت ، رسانه ، تمرینات ورزشی” ، از جمله شرکت در رویدادها / مکانهای فرهنگی ، سرگرمی و ورزشی ، سرگرمی ، مشارکت در ورزش ، استفاده از رسانه ها ، خواندن اوقات فراغت ، تماشای تلویزیون ، گوش دادن به رادیو ، سفرهای مرتبط با فرهنگ ، تمرینات تفریحی ، رسانه ای و ورزشی و غیره چهار ساعت و 19 دقیقه است.

ایرانیان چقدر زمان صرف کار می کنند؟

“اشتغال و فعالیتهای مرتبط با پاداش” همچنین شامل اشتغال در شرکتها ، سازمانهای دولتی و سازمانهای غیر انتفاعی ، اشتغال در شرکتهای تولید کننده داخلی ، اشتغال در خانوارها و شرکتهای داخلی ارائه دهنده خدمات ، فعالیتهای جانبی و وقفه های مربوط به کار ، جستجوی کار ، راه شروع ، سفر و مسافرت مربوط به کار و… با دو ساعت و 46 دقیقه است که برای مردان حدود چهار ساعت و 59 دقیقه است.

حدود 3 ساعت کار خانه رایگان

گزارش احسانی نشان می دهد که “خدمات خانه رایگان برای اعضای خانواده” شامل آشپزی ، خانه داری ، خرید اعضای خانواده ، مراقبت از گل ، گیاهان و حیوانات خانگی و غیره است. دو ساعت و 51 دقیقه خانواده ها به زمان نیاز دارند.

1.5 ساعت برای ارتباط

“اجتماعی شدن ، ارتباطات ، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم مذهبی” شامل گفتگو ، شرکت در رویدادهای اجتماعی / فرهنگی ، نقش در انجام وظایف مربوط به شهروندی ، آداب و رسوم مذهبی ، زیارت اوقات فراغت و غیره است. .

کار رایگان اما داوطلبانه فقط 2 دقیقه

همچنین حداقل زمان صرف شده در روز مربوط به “کار داوطلبانه بدون دستمزد ، کارآموزی و سایر کارهای بدون دستمزد” با دو دقیقه است.

مردان بیشترین وقت را صرف چه کسانی می کنند؟

نتایج این مطالعه نشان می دهد که در میان مردان ، متوسط ​​زمانی که بیشتر روز را صرف فعالیت های “مراقبت و مراقبت از خود” می کند ، به ترتیب مربوط به گروه فعالیت “مربوط به اشتغال و حقوق” ، به مدت چهار ساعت و 59 دقیقه است. . «فرهنگ ، اوقات فراغت ، رسانه ، تمرینات ورزشی» با چهار ساعت و 35 دقیقه و «معاشرت ، ارتباط ، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم مذهبی» با یک ساعت و 27 دقیقه.

اولویت سه زن در گذراندن وقت

در میان زنان ، متوسط ​​زمان صرف شده پس از مراقبت و مراقبت از خود مربوط به گروه فعالیت چهار ساعته و 46 دقیقه ای خدمات خانه رایگان برای اعضای خانواده و فرهنگ ، اوقات فراغت ، رسانه ها ، ورزش های ورزشی بود. چهار ساعت و سه دقیقه

به گفته یک کارشناس مرکز آمار ، مقایسه مدل اوقات فراغت مردان و زنان نشان می دهد که زنان سه ساعت و 53 دقیقه بیشتر برای خدمات رایگان خانگی و بیش از چهار ساعت کمتر از مردان در روز هزینه می کنند. پرداخت کردن

جزئیات زمان صرف شده در چهار بخش

بر اساس این گزارش ، مطالعه الگوهای زمان بندی چهار فصل (پاییز و زمستان 1398 و بهار و تابستان 1399) نشان می دهد که بیشتر زمان صرف شده در گروه های اوقات فراغت در گروه اشتغال و دستمزد مربوط به تابستان است. فصل. با دو ساعت و 56 دقیقه ، در گروه “خدمات خانگی رایگان برای اعضای خانواده” مربوط به فصل زمستان ، سه ساعت و سه دقیقه ، در گروه “خدمات مراقبت رایگان برای خانواده و خانواده” – 33 دقیقه ، “یادگیری “با 43 دقیقه ساعت و 29 دقیقه در گروه O “مراقبت و مراقبت از خود” با 11 ساعت و 42 دقیقه این مربوط به فصل تابستان بود.

بنابراین ، تفاوت قابل توجهی بین فصول در دو گروه فعالیت “تولید کالا برای استفاده نهایی” و “کار داوطلبانه بدون حقوق ، کارآموزی و سایر کارهای بدون دستمزد” وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا