اقتصادی

۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه فعالان فضای مجازی صداوسیما/مکانیزم هزینه‌کرد، شفاف نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و اختصاص 1500 میلیارد تومان به فعالان فضای مجازی صدا و سیما ادعا كرد كه این هزینه ها بالغ بر 50 درصد از بودجه كل وزارت حمل و نقل است. اگرچه در این بخش شفافیتی وجود ندارد.

به گزارش ترندونی ، محمدجواد آذری جهرمی در یک اتاق گفتگو در شبکه اجتماعی کلابهاوس در مورد اظهارات یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی در مورد وجود بودجه پنهان در یک شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: من این گفته را تکذیب می کنم و روشن می کنم که هیچ بودجه پنهانی روی خط اعتباری شرکت زیرساخت وجود نداشته و بودجه ای برای نمایندگان تلفیق در بودجه لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: شرکت زیرساختی یک شرکت دولتی است که بودجه آن در قانون بودجه لحاظ نشده و متعلق به مجامع آن است. تنها بودجه شرکت زیرساختی که به بودجه عمومی دولت منتقل می شود سود اعلام شده شرکت زیرساخت است. سود اعلام شده شرکت زیرساخت به اندازه 3 میلیارد مورد فوق نیست. این شرکت تا پایان عمر خود رقمی مانند سود نداشته است. درآمد درآمد یک شرکت مخابراتی زیرساختی نیاز به تصویب مجمع دارد ، توسط مجمع تصویب می شود و ما بودجه را به مجمع ارائه می دهیم.

با بودجه 1400 ، 10٪ مازاد از اپراتورها دریافت کنید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر دریافت 10 درصد مازاد از اپراتورها ، گفت: زمانی بحث های ما در مورد تصویب قانون بود. ما قبل از تأیید درخواست انتقاد می کنیم. اما اکنون این قانون تصویب شده و باید اجرا شود. ما مجری قانون هستیم و آدرس ما قانون است ، ما به عنوان یک استراتژی مشترک برای افزایش بودجه ICT ، زیرا این رشد اقتصاد کشور را تعیین می کند. اما تفاوت در این است که آیا این افزایش بودجه واقعی است یا غیرواقعی؟ آیا تزریق منابع جدید ضروری است یا منابع موجود در حال مدیریت هستند؟

آذری جهرمی اظهار داشت: پارلمان قدرت تغییر نظر دولت و تصویب قانونی را طبق آن دارد زیرا دارای اختیارات قانونگذاری است. وی گفت: بودجه ای که از محل درآمد دولت از بخش ICT تأمین می شود بخشی است که اپراتورها به دولت می پردازند. آنها دارند انجام می دهند. ما فرکانس را به اپراتورها ارائه می دهیم و 28 درصد از درآمد همراه و ایرانسل و 23 درصد از درآمد رایتل را دریافت می کنیم. این درآمد سالانه به عنوان درآمد پیش بینی شده پیش بینی می شود و متناسب با رشد بازار و نتایج سال گذشته به سازمان برنامه گزارش می شود.

درآمد پیشنهادی برای وزارت حمل و نقل 7000 میلیارد جلد بود

صحبت از 7000 میلیارد. وی گفت ، پیش بینی درآمد تام برای سال 1400 این بود كه سازمان برنامه از نظر هزینه و درآمد 10 درصد به این درآمد افزود و دولت این رقم را به پارلمان اعلام كرد. هنگامی که درآمد به مجلس گزارش شد ، آنها شرطی را پیشنهاد کردند که وزارت حمل و نقل باید سهم اپراتورهای مربوط به 3000 میلیارد تومان را افزایش دهد و آن را صرف نظارت بر محتوا و محتوا کند. هنگامی که آنها این 10٪ را به عنوان منبع درآمد شناسایی کردند ، 7000 میلیارد جلد پیشنهادی در جداول بودجه وزارت حمل و نقل را به 10،000 میلیارد جلد تبدیل کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پس از آن ، رئیس اجرایی چندین توصیه در مورد منابع صندوق ارز داشت ، بنابراین بودجه به سازمان برنامه برگشت داده شد. با توجه به اینكه یكی از بخشهای درآمد آن لغو شد و هزینه آن ثابت ماند ، سازمان برنامه منابع افزوده شده توسط پارلمان را حذف كرد و 3000 میلیارد منبع از طریق پارلمان در اختیار بخش ICT قرار داد. یعنی سازمان برنامه 3000 جلد از بخش ارتباطات را پذیرفت و هزینه های خود را از بخش ارتباطات حذف کرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه انتقاد از تصمیم مجلس در اینجا آغاز شد ، افزود: پیام ما این بود که افزایش مالیات سهام اپراتور باعث افزایش قیمت اینترنت نیز می شود. نمایندگان مجلس گفته اند که آنها قصد افزایش قیمت اینترنت را ندارند و بنابراین استدلال هایی را مبنی بر عدم افزایش قیمت اضافه می کنند. اما چگونه می توانید هزینه ها را 10٪ افزایش دهید و از افزایش قیمت توسط یک شرکت جلوگیری کنید؟ این ظلم به شرکت و ورشکستگی است.

وی ادامه داد: “آنها سپس اعلام کردند که این 10 درصد است. این تنها به اپراتورهایی اضافه می شود که قرارداد آنها در سال 1400 به پایان می رسد و آنها هزینه های خود را پرداخت می کنند. ” قیمت قبلی دولت از اپراتورها 28٪ بود که 10٪ به 38٪ افزایش می یابد و باید به خزانه پرداخت شود و 30٪ این هزینه ها به ما بازپرداخت نمی شود و این یک بی عدالتی در بخش ICT است زیرا پولی است که آنها از ما می گیرند ، 70٪ در جای دیگر و 30٪ در خانه خرج می شود ، که منطقی نیست.

ایرانسللا تحت تأثیر پارلمان قرار خواهد گرفت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، در مورد 10 درصد صحبت می کند. اضافه شدن به 1400 متر در قرارداد فسخ شده از محل اپراتورها آمده است: تنها قراردادی که حاوی این تبصره است ، قرارداد ایرانسل است. این پول معادل 1700 میلیارد تومان بیش از 7000 میلیارد تومان پیشنهادی ما باید به خزانه ریخته شود و به خود شركت ایرانسل بازگردانده شود. اما این یک ظلم بزرگ برای ایرانسل است ، زیرا این پول به این شرکت بر نمی گردد. هر دولتی که منصوب شود به دلیل کسری بودجه خود پول برداشت می کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما موظف به اجرای قانون هستیم اما بخشی از این قانون تحت تأثیر قرار می گیرد و هدف از افزایش بازار و سرمایه از بین می رود ، افزود: نمایندگان مجلس گزارش کردند که علاوه بر 10 هزار . میلیارد درآمد پیشنهادی ، 2300. آنها درآمد یک میلیارد جلدی و در نهایت 13 هزار درآمد را تخمین زدند. میلیارد دلار به عنوان سقف درآمد ارتباطات. اگرچه بعید است درآمد در بخش ارتباطات از راه دور به این رقم برسد که در نهایت منجر به کسری بودجه خواهد شد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: سیاست مجلس و شورای عالی فضای مجازی این است که اینترنت و پهنای باند و پهنای باند داخلی توسعه نیابد و در این صورت درآمد اپراتورها به ترافیک داخلی اختصاص می یابد. از طرف دیگر ، در بخشی دیگر از این فرمان ، آنها اعلام كردند كه قیمت ترافیك داخلی باید یك پنجم قیمت اینترنت باشد و اینترنت نباید گران شود ، بنابراین رشد با كاهش درآمد حاصل نمی شود . این سیاست از نظر فرمول اقتصادی متناقض است. مجلس 13 هزار میلیارد جلد درآمد دولت را پیش بینی کرده است و ما تخمین می زنیم که این درآمد بیش از 7 هزار و 400 میلیارد جلد نخواهد بود و تحت مقررات و شرایط فعلی ، اپراتورها چنین رشد و درآمد نخواهند داشت.

بودجه را به یک شرکت خصوصی اختصاص دهید

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس به صراحت گفته اند که هیچ بودجه ای به صدا و سیما ارائه نخواهند کرد ، افزود: در قانون بخش هزینه ها آمده است که شرکت مخابرات باید پنج میلیون صرف توسعه زیرساخت ها یا پورت های اینترنت پرسرعت ثابت کند. اگرچه شرکت مخابرات یک شرکت دولتی نیست ، اما در این مورد مجلس تأیید کرد که این پول به یک شرکت خصوصی می رود و شرکت مخابرات با سایر شرکت های خصوصی رقابت می کند و البته مقدار آنها با هزینه تعیین نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد هزینه ایجاد محتوا در بودجه گفت: در فصل بعدی آمده است که این بودجه باید صرف تولید محتوای آنلاین شود اما اشاره ای به اینکه این پول در کدام سیستم هزینه می شود و کجاست داده شده. حکم دیگری بیان می کند که صدور مجوزهای سمعی و بصری برای سازمان صدا و سیما جامع است و در نهایت وزارت ارتباطات باید سیاستی را برای شکل دادن به توسعه اقتصاد دیجیتال بر اساس تولید داخلی تدوین کند. این مجموع اظهارات بخش 6 قانون بودجه است.

آذری جهرمی همچنین در مورد بودجه رشد اقتصاد دیجیتال گفت: رشد اقتصاد دیجیتال مربوط به تبصره 18B است که ما به عنوان وزارت حمل و نقل هر ساله از شرکت های مدیریت شده در اقتصاد دیجیتال وام می گیریم. ارتباطات و فناوری اطلاعات که معادل 140 میلیارد تومان است. نمایندگان اعلام کردند که دیگر در اختیار وزارت حمل و نقل نخواهند بود و این کار با معرفی معاون دانشمند انجام می شود و آنها وزارت حمل و نقل را کاهش دادند ، اگرچه پارلمان در وضع قانون آزاد بود. بنابراین ، این ارقام هیچ ارتباطی با تبصره 6 بودجه ندارد.

Satra هیچ قانونی ندارد و ابعاد آن مشخص نیست

وی خاطرنشان کرد: رئیس اجراییه حکمی صادر کرده است که مدیریت سمعی و بصری باید از طریق رادیو مجوز و نظارت شود. البته ما با تشکیل Satra ، بودجه اختصاص یافته به Satra نیز مخالف هستیم ، اگرچه این سازمان نه اساسنامه دارد و نه سازمانی ، اما مشخص نیست ابعاد این سازمان چیست و قانونی برای آن وجود ندارد. در این زمینه ، نظارت و صدور مجوز از قانون ، قانون بودجه ، که یک سال است و نه قانون عمومی ، به صداوسیما سپرده شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بودجه کل وزارت ارتباطات در سال 1399. 1500 میلیارد تومان وجود داشت و کل توسعه اقتصاد دیجیتال 140 میلیارد تومان است. اگر این پول برای رادیو هزینه نشود ، پس هزینه یک میلیارد جلدی که بخشی از آن صرف فعالان فضای مجازی رادیو می شود چقدر است؟ البته این هزینه ها تخصیص داده شده است و صداوسیما ممکن است 1500 میلیارد جلد دریافت نكرد ، اما این مربوط به 50٪ از بودجه كلی وزارت ترانسپورت برای توسعه كل زیرساخت ها و نیازهای بخش فضایی است. . دولت ، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی.

آذری جهرمی با ادعای اینکه 1.5 میلیارد تومان برای رادیو و تلویزیون در نظر گرفته شده است که به عنوان یک سازمان غیر مرتبط هیچ قانونی ندارد ، افزود: “اگر قانونی وجود داشته باشد ، رادیو و تلویزیون چه مکانیزمی می خواهد به این 1.5 میلیارد دلار خصوصی بدهد. بخش؟ “معیارهای آن چیست؟ کمیسیون تنظیم مقررات Satra وظیفه اعطای اختیار را ندارد ، وظیفه تنظیم و نظارت بر اجرا را بر عهده دارد. اجرا به عهده وزارت ارشاد ، وزارت ورزش جوانان ، سازمان تبلیغات و سایر ادارات با مجری است مأموریت ها

مکانیسم تخصیص بودجه به رادیو شفاف نیست

وی اظهار داشت که صداوسیما توانایی چنین کاری را ندارد و گفت ، “چگونه می خواهید این بودجه را خرج کنید؟” آیا این منبع بخشیده شده است؟ فرم وام اختصاص می دهید؟ قاعده چیست؟ این امر مستلزم تنظیم بودجه است. 1500 میلیارد تومان برای تولید محتوای آنلاین در نظر گرفته شده است تا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد ، اما سازوكار آن چیست؟ قانون کجا ذکر شده است؟ هیچ شفافیتی در این زمینه وجود ندارد و نتیجه آن مشخص نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ما از قانونی سازی ، نظارت و رسیدگی به پرونده های فساد در فضای مجازی که ضروری است ، استقبال می کنیم. اما مصوبه پارلمان هیچ بودجه ای را از خارج از بخش ما اضافه نکرد ، بودجه های درآمدی غیرواقعی را دید و اهداف هزینه را تعیین کرد ، که منجر به ایجاد سازمان هایی شد که هزینه برای آنها تعیین شده بود زیرا هیچ درآمدی در سازمان برنامه ندارند. بودجه وارد لابی می شود و این هزینه ها سرانجام از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کسر می شود که مانع توسعه این بخش می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا