اقتصادی

گوشی‌های سرقتی یا اوراق می‌شوند یا قاچاق!

اگرچه جلوگیری از سرقت تلفن و ردیابی تلفن های مسروقه به عنوان یکی از اهداف طرح رجیستری (ثبت شماره تلفن های همراه) ذکر شده است ، اما بیشتر اوقات تلفن های مسروقه یا رها شده و برای وسایل جانبی مورد استفاده قرار می گیرند یا به صورت قاچاق وارد کشور همسایه ایران می شوند. برای جلوگیری از سرقت تلفن

داده های ترندونی ، با طرح رجیستری را اجرا کنید (ثبت شماره تلفن همراه) ، فقط تلفن هایی که به طور قانونی وارد کشور شده اند در شبکه اپراتورهای کشور فعال می شوند. کارشناسان با تأکید بر تأثیر ثبت در جلوگیری از قاچاق تلفن همراه ، یکی از چشمگیرترین اقدامات دولت در سال های اخیر ثبت بوده است. این واقعیت که تلفن های قاچاق ثبت نخواهد شد.

واردکنندگان تلفن طرح رجیستری موبایل را در نظر می گیرند این امر از نظر شفافیت در بازار موبایل کاملاً موفق بوده است. قبل از ثبت نام ، 98 درصد از بازار تلفن های همراه قاچاق بود ، اما اکنون 100 درصد تلفن های ورودی به کشور قانونی هستند. در نتیجه امروز هیچ کس نمی تواند تلفن همراهی را در کشور حمل و استفاده کند و قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است.

همچنین بارها تأکید شده است که چنین هزینه ثبت نامی وجود ندارد. معرفی رجیستری به طور مثر از قاچاق جلوگیری می کند ، به این ترتیب تلفن همراه از طریق مبانی قانونی وارد کشور می شود که البته مجبور است سود تجاری ، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاها را پرداخت کند. مجموع این هزینه ها هزینه تمام کالاهای وارداتی است. در حالی که بیشتر کاربران تلفن همراه احساس می کنند هزینه ثبت نام تلفن همراه هزینه ای دارد.

تعداد سرقت های تلفن به دلیل گرانی این محصول در حال افزایش است

با بحران ارزی طی دو سال گذشته ، قیمت تلفن در بازار افزایش یافته است. از طرف دیگر ، سرقت تلفن همراه همیشه وجود داشته است ، اما با چند برابر شدن قیمت تلفن همراه ، مشکل صاحبان تلفن بیشتر شده است ، زیرا گرچه خود سرقت تلفن ضرر داشته است ، اما اکنون دوباره تلفن هایی با قیمت بالاتر خریداری کنید. مشکلات بیشتر شده است زیرا آنها مجبور هستند همان تلفن را از بازار با قیمت بسیار بالاتر خریداری کنند.

یکی از اهداف میانی طرح ثبت (ثبت شماره تلفن های همراه) ، جلوگیری از قاچاق کالا ، جلوگیری از سرقت تلفن و ردیابی تلفن های مسروقه ذکر شد. زیرا اگرچه خرید تلفن های دست دوم در بازار معمول است ، اما پس از اجرای رجیستر و در صورت لزوم ثبت شماره در تلفن همراه ، اگر شخصی بخواهد تلفن خود را بفروشد یا آن را به دیگری منتقل کند ، باید پردازش انتقال مالکیت ؛ در غیر این صورت ، تلفن پس از مدتی روی سیم کارت جدیدی که در آن قرار داده شده است غیرفعال می شود. بنابراین ، تلفن های مسروقه در چنین شرایطی غیر قابل استفاده خواهند بود.

علاوه بر غیر قابل استفاده ساختن تلفن دزدیده شده پس از اجرای رجیستری ، مشکل دیگر بازیابی تلفن از صاحب آن است. مسئولان رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفتند که آنها پس از ثبت تلفن ، تلفن را به عنوان یک جفت شماره سیم کارت و شماره IMEI ثبت کرده اند. اگر یک تلفن به سرقت رفته باشد ، می توان براساس این جفت ردیابی کرد و همچنین از عملکرد این تلفن ها در سیستم های کشور جلوگیری کرد ، که این یکی از مزایای غیرمستقیم یک طرح رجیستری است.

با این حال ، بیش از دو سال پس از اجرای طرح رجیستری ، روند ردیابی تلفن های مسروقه با استفاده از قابلیت های فنی رجیستری هنوز انجام نشده است. پیش از این ، حمیدرضا دهقانیانیا ، سخنگوی طرح رجیستری ، در مورد دلیل این تأخیر صحبت کرده بود. مجبور شد بیاورد این سرویس موجود است و قابل ارائه است ، اما ما باید بقیه دوره را تثبیت کنیم و سپس این سرویس را ارائه دهیم.

تلفن های سرقت در شبکه خانگی کار نمی کنند

در همین حال حسین فلاح جوشقانی ، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی صحبت کرد امکان سرقت گوشی حتی با این طرحوی گفت: “اطلاعاتی که ما داریم معمولاً مربوط به آخرین باری است که تلفن در شبکه روشن شده است و کافی است اطلاعات تلفن مسروقه را گزارش کنید ، سپس در لیست سیاه قرار می گیرد و دیگر در شبکه کار نمی کند.”

با این حال ، معمولاً وقتی تلفن دزدیده می شود ، دیگر روشن نمی شود تا بتوان آن را رهگیری کرد ، مگر اینکه تلفن ها در گردش قرار بگیرند و برای وسایل جانبی مانند Alkyd و دیگران استفاده شوند. همچنین ، اگرچه یکی از دلایل رشد سرقت های تلفن ، تهیه قطعات لازم برای تعمیر تلفن های آسیب دیده است ، اما اخیراً اخباری از کشورهای همسایه در مورد تلفن های مسروقه منتشر شده است ، بنابراین این تلفن های سرقت پس از عبور از سرقت و در بازار همسایه فروخته می شود.

بنابراین ، در حالی که به نظر می رسد هدف اصلی ثبت نام جلوگیری و تنظیم قاچاق تلفن همراه بوده است ، اما اهدافی مانند کاهش سرقت تلفن و کمک به کسانی که تلفن های آنها به سرقت رفته هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا