برون مرزی

گلوبال تایمز: شکست بایدن در ایجاد بازدارندگی علیه ایران

به گزارش خبرگزاری بین المللی «فارس»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای حفظ نفوذ واشنگتن در منطقه به سفر چهار روزه خود به خاورمیانه پایان داد اما به هیچ یک از اهداف اصلی خود دست یافت.

به گزارش روز یکشنبه وب سایت گلوبال تایمز چین، کارشناسان بر این باورند که چرخش بایدن به سمت کشورهای خاورمیانه در شرایطی که آمریکا در حال گذر از بحران نفتی است، خودخواهی و ریاکاری آمریکا را در معرض دید کشورها قرار داد. منطقه، و اولین سفر بایدن به خاورمیانه یک اشتباه دیپلماتیک بزرگ و شرم آور است.

استاد انستیتوی روابط بین‌الملل دانشگاه روابط خارجی چین در پکن که نخواست نامش فاش شود، گفت: سفر بایدن به خاورمیانه «بی‌ثمر» و «خجالت‌آور» بود، زیرا دو هدف اصلی دولت او هماهنگ کردن تلاش‌های منطقه‌ای است. ایجاد یک بازدارندگی موثر علیه ایران و افزایش فشار عرضه نفت شکست خورد. استاد انستیتوی روابط بین الملل دانشگاه روابط خارجی چین در پکن گفت که تاکنون هیچ یک از این اهداف محقق نشده است..

ژو ویلی، مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر بایدن به خاورمیانه سیگنال های نگران کننده ای را به کشورهای منطقه ارسال می کند، زیرا آنها به وضوح می بینند که ایالات متحده در تلاش برای حل مشکلات نیست، اما به دنبال رهبری در منطقه و دامن زدن به اختلافات بیشتر.

یک کارشناس مستقر در پکن با تاکید بر اینکه چین هیچ کشور متخاصمی در خاورمیانه ندارد، بلکه تنها همکاری قوی و دوجانبه ای دارد، گفت: آمریکا به سختی متحدانی برای مهار چین پیدا کرده است. علاوه بر این، چین به کشورهای خاورمیانه نمی‌گوید که چه کاری انجام دهند و چه ارزش‌هایی را باید اتخاذ کنند و آنها را تحریم نخواهد کرد.»

سخنگوی سفارت چین در فلسطین اشغالی نیز روز شنبه گفت: کشور خاورمیانه سرزمین مردم آنهاست نه حیاط خلوت دیگران.

بر اساس این گزارش، از پایان سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی، رسانه ها و تحلیلگران متعددی به بی اهمیت بودن دستاوردهای وی اشاره کرده اند.

خبرگزاری رویترز در تحلیل خود نوشت که بایدن عربستان سعودی را بدون دستیابی به تامین سوخت و ایجاد یک اتحاد منطقه ای ترک کرد.

عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیل خود گفت: اسرائیل در کوتاه مدت مطالبات خود را در قبال ایران مطرح نکرده و از عادی سازی روابط با ریاض غافلگیر نشده است. انتظار می رود”.

وی گفت: من می گویم که تا حدی بازنده این سفر اسرائیل است. هم از نظر ادغام در منطقه و هم در مورد ایران. عربستان سعودی به دنبال تغییر چهره بن سلمان ولیعهد سعودی بود و موفق شدند.

انتهای پیام/.




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا