اقتصادی

کمک جهاددانشگاهی علم و صنعت به چاه‌های نفت پیر شده‌ی کشور

مدیر گروه تحقیقات الکترومکانیکی جهاد دانشگاهی علوم و فناوری با اشاره به پروژه طراحی و ساخت سیستم شیرین سازی روغن الکترواستاتیک در این تأسیسات جهاد دانشگاهی ، گفت: پس از ساخت موفقیت آمیز یک مدل صنعتی ، این پروژه فناوری کاملا بالغ در کشور و منطقه تلاش کنید.

به گزارش ترندونی ، دکتر. علیرضا غلامی ، مدیر گروه تحقیقات الکترومکانیکی جهاددانشگاهی و یکی از محققان جوان جهاد دانشگاهی که در زمینه طراحی و ساخت یک رهبر سیستم شیرین سازی روغن الکترواستاتیک فعالیت می کند ، روند تحقیقات مقدماتی در سال 2011 آغاز شد. پس از تحقیقات اولیه ، شبیه سازی های مختلف از جنبه های مختلف مهندسی انجام شد. سپس با انعقاد تفاهم نامه با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مساعدت مالی آن معاون رئیس جمهور ، موضوع با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و منجر به ساخت مقیاس کارگاه شبیه ساز نمک شد.

مدیر گروه تحقیقات الکترومکانیکی جهاددانشگاهی علوم و فناوری با اشاره به اینکه طراحی موفق این شبیه ساز زمینه حضور جهاددانشگاهی در حوزه صنعتی را هموار کرده است ، افزود: با تلاش فراوان و با توجه به ظرفیت پروژه بازیافت به جهاددانشگاهی تحویل داده شد.

وی در مورد لزوم اجرای این طرح در کشور که توسط جهاددانشگاهی انجام شد ، گفت: چاه های نفتی قدیمی ایران ، آب و نمک را به همراه نفت افزایش داده اند ، بنابراین علاوه بر صادرات نفت ، نمک زدایی نفت خام روغن لازم است لازم است از خوردگی جلوگیری شود. “نفت در تجهیزات پایین دستی نیز بسیار مهم است.

دکتر. غلامی به مشکلات و موانع موجود در اجرای پروژه اشاره کرد و گفت: مهمترین مانع عدم اعتماد به دانش و فناوری بومی این صنعت است. همچنین ممکن است مقداری مقاومت در برابر استفاده مادی از محصول داخلی به نفع برخی از افرادی باشد که آن را خریداری نکرده اند.

این محقق ادامه داد: برای غلبه بر این مشکلات ، ادامه قوانین حمایت از تولید داخلی ضروری است که البته در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. دوم ، مدیران و شرکت های کارفرمایی که خطر استفاده از دانش و فن آوری محلی را دارند باید تشویق شوند. سوم ، بخش بیمه باید کاملاً خطرات استفاده از دانش و فناوری محلی را پوشش دهد. چهارم ، به خوشه های فناوری مانند جهاددانشگاهی باید در بخشهای تصمیم گیری در صنایع اصلی مانند صنعت نفت جایگاهی اختصاص داده شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ، وی در مورد زمان اتمام این پروژه تصریح کرد: پس از ساخت موفقیت آمیز مدل صنعتی می توان گفت که این پروژه فناوری به بلوغ کامل رسیده است. پس از این باید تلاش منطقی و اصولی در بازاریابی این طرح ، هم در داخل و هم در منطقه صورت گیرد.

جهاددانشگاهی ، رئیس گروه تحقیقات الکترومکانیکی علم و فناوری ، در پاسخ به این سوال که به نظر شما شرایط فعالیت ، اعتماد و ایمان جوانان جهاد دانشگاهی چیست؟ وی اظهار داشت: جهاد دانشگاه علم و صنعت طی این سالها بسیاری از فعالیتهای مهم خود را به جوانان محول کرده است که من در این زمینه فعال بوده ام و نتایج بسیار خوب و خیره کننده ای کسب کرده ام.

وی در مورد نقش جهاددانشگاهی در حل مشکلات کشور گفت: جهاددانشگاهی می تواند نقش بسیار بزرگتری در حل مشکلات کشور در بخشهای مختلف داشته باشد ، بنابراین باید پتانسیل آن ارائه شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا