عمومیکسب و کار ایرانی برتر

کانال اسپیرال و موارد کاربرد آن چیست؟

کانال اسپیرال، کاربردها و مزایا

احداث ساختمان‌های پیچیده و بزرگ در دنیای مدرن امروز به طور روزافزون در حال افزایش است. طبیعی است که برای این ساختمان‌های پیچیده و بزرگ به سیستم تهویه مطبوع مدرن نیاز است که بتواند نیازمندی‌های آن ساختمان‌ها را برآورده کند. استفاده از کانال اسپیرال یکی از گزینه‌های بسیار کارآمد برای کانال‌کشی سیستم تهویه مطبوع این اماکن است، که به خوبی به این نیازها پاسخ داده است.

در این ساختمان‌ها، تقاضا برای استفاده از کانال اسپیرال به دلایل متنوعی مانند تلفات انرژی پایین که در سیستم‌های تهویه این ساختمان‌ها اهمیت زیادی دارد، استحکام بالا، نصب آسان و نمای زیبا در اجرا تا حد بسیاری افزایش یافته است.  شرکت تهویه کارا با بررسی نیازهای متنوع سیستم‌های تهویه مطبوع مجموعه کاملی از کانال اسپیرال و اتصالات مربوطه را برای استفاده در این موارد ارائه کرده است. این قطعات به کمک نرم‌افزار و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن  طراحی و تولید می‌شوند که نتیجه آن دقت و کیفیت بالای منطبق بر استانداردهای معتبر ساخت کانال اسپیرال است.

ساختار کانال اسپیرال

انواع مختلف کانال اسپیرال با استفاده از نوار گالوانیزه، آلومینیوم و یا استنلس استیل (فولاد ضدزنگ) از قطر ۱۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌متر و طول ۵/۰ تا ۶ متر تولید می‌شوند که طول استاندارد شاخه ۳ متر است. محدوده ضخامت کانال با توجه به جنس نوار متغیر است.

از مزایای ساختار دریچه فن کویل به گونه‌ای است که هم استحکام کانال را بسیار افزایش می‌دهد و هم با ایجاد هوابندی مناسب در آن باعث می‌شود نشتی هوایش به کمترین میزان ممکن برسد. و یکی دیگر از مزایای کانال اسپیرال صاف بودن سطح داخلی کانال است که تلفات اصطکاکی آن را به حداقل می‌رساند.

استحکام آن به زمانی افزایش می‌یابد که، در محیط کانال برجستگی‌های اضافه ایجاد شود، و در نتیجه، کانال را می‌توان با ضخامت کمتر سبک‌تر و ارزان‌تری از کانال گرد با درز طولی و کانال چهارگوش معادل تولید کرد کانال اسپیرال رخ دار با این روش عرضه می‌شود.

برخی از مزایای استفاده از کانال گرد اسپیرال

استحکام آن بسیار بالا است.

نشتی جریان کم

صدای کمتری از کانال چهارگوش تولید می‌کند.

جریان یکنواخت‌تر و تقسیم صحیح هوا

افت فشار کمتر نسبت به کانال چهارگوش

ازآنجایی‌که سطح جانبی کمتری دارد، اتلاف انرژی آن نسبت به کانال چهارگوش کمتر است.

نصب سریع و آسان

کاهش تعداد فلنج‌ها و ساپورت‌ها

عایق‌کاری آسان

امکان ساخت از ورق گالوانیزه، آلومینیوم یا استیل بر اساس نوع کاربرد

نمای زیبا

کاهش زمان تحویل به دلیل قابلیت پیش تولید و انبار کانال‌ها و اتصالات متداول

کانال ‌اسپيرال در برخی مکان‌ها مانند تأسیسات انبوه‌سازها، کارخانه‌ها، مراکز اداري – تجاري، سوله‌ها، تونل‌ها، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربري و سایر مکان‌های مشابه این‌ها استفاده می‌شود.

نصب کانال اسپیرال

ساپورت اتصالاتی است که برای نصب کانال اسپیرال از آن استفاده می شود. ساپورت وسیله‌ای است که با استفاده از آن کانال اسپیرال را در مسیر و محل خود نگه می‌دارند و با استفاده از یک یا دو آویز از جنس میلگرد یا پیچِ متری یا سیم بکسل به سقفی که قرار است کانال در آن اجرا شود، متصل و تثبیت می‌شود. معمولاً ساپورت از تسمه ضخیم ورقی در ضخامت‌های مختلف (یک یا دو یا سه میلی‌متر) و با پهنای متفاوت (دو یا سه یا چهار سانتیمتر، بسته به وزن کانال) به‌صورت دایره کامل یا نیم‌دایره و یا به‌صورت U  شکل تولید می‌شود.

تفاوت کانال‌های اسپیرال با کانال چهارگوش

علاوه بر شکل ظاهری که وجه تمایز اصلی این دو نوع محصول است، این کانال‌ها دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی نیز هستند. هر دو نوع این کانال‌ها عمدتاً از ورق فولاد گالوانیزه تولید می‌گردد البته در مواقعی از ورق فولاد استیل و فلز آلومینیوم در ساخت نوع اسپیرال آن استفاده می‌گردد. اصلی‌ترین تفاوت این کانال‌ها در سه چیز است:

نشت هوا

شکل گرد کانال اسپیرال باعث می‌شود تا میزان اصطکاک هوا در آن کمتر بوده و در نتیجه میزان نشت هوای آن نیز کمتر باشد.

میزان تولید صداهای آزاردهنده

همانطور که در مورد ویژگی کم بودن میزان نشت هوای کانالهای اسپیرال گفته شد، اصطکاک کمتر کانالهای اسپیرال نسبت به کانال های چهارگوش و داشتن ساختاری محکم تر و مقاوم تر باعث می شود تا میزان تولید صداهای آزار دهنده نیز در این کانال ها کمتر باشد.

هر دو این کانالها قابل عایق کاری هستند یعنی می توان از عایق مناسب مانند عایق‌های الاستومری برای عایق کاری آن استفاده کرد. البته نوع چهارگوش این کانالها در سایزهای بزرگ یک ویژگی منحصر به فرد دیگر دارد که می‌توان آن را از داخل عایق کاری کرد. عمدتا مناسبترین عایق برای کانال های فلزی استفاده از عایق های الاستومری است.

مزایای استفاده از کانال اسپیرال گالوانیزه

روی کار آمدن کانال اسپیرال انقلابی در صنعت تهویه مطبوع حساب می‌شود، زیرا این نوع از خطوط انتقال هوا مزایای بسیار زیادی دارد و امروزه در بیشتر کشورهای دنیا چه کشورهای جهان اول و صنعتی و چه کشورهای در حال توسعه از این کانالها استفاده می‌گردد. ما در این متن به صورت مختصر به برخی از مزیت‌های این کانال‌ها می‌پردازیم.

داشتن نمایی زیباتر

استفاده از کانال‌های اسپیرال به صورت اکسپوز جلوه بسیار زیبایی به سازه می‌بخشد، مخصوصاً زمانی که سازه شما دارای سقف بلندی باشد مانند سالن‌های ورزشی و سالن‌های اجتماعات. همچنین می‌توان این کانال‌ها را با استفاده از رنگ استاتیکی رنگ‌آمیزی کرد که جلوه بسیار زیباتری به خود می‌گیرد.

مواد اولیه کمتر

در تولید کانال‌های گرد نسبت به کانال‌های چهارگوش 30 درصد مواد اولیه کمتر مصرف می‌شود. ساختار کانال‌های اسپیرال علاوه بر این که دارای استحکام به مراتب بالاتری است، به ورق فلزی کمتری در تولید نیاز دارد. همین ساختار دایره‌ای شکل باعث می‌شود بتوان لوله‌هایی در طول 6 متر تولید کرد که نیاز به استفاده از رابط‌ها و اتصالات دیگر را کم می‌کند. در صورتی که لوله‌های چهارگوش وزن بالایی دارد و ساختار مستطیلی شکل آن اجازه تولید شاخه‌های بلند را نمی‌دهد. پس استفاده از کانال‌های اسپیرال هم مقرون به صرفه بوده، استحکام بالایی داشته و وزن سازه شما را زیاد بالا نمی‌برد.

هزینه‌های نصب پایین

در مقایسه با کانال‌های چهارگوش نصب این کانال‌ها بسیار آسان‌تر بوده و به زمان کمتری نیاز دارد. همین امر باعث می‌شود که نیروی کار مورد نیاز برای نصب کانال‌های اسپیرال کمتر باشد و هزینه‌های نصب آن نیز پایین‌تر.

تنوع در اتصالات، سایز، ضخامت‌ها و قابلیت تولید سفارشی

استفاده از کانال و اتصالات اسپیرال هیچ گونه محدودیتی در مورد انواع سازه‌ها ندارد و انعطاف‌پذیری بالای آن در تولید باعث می‌شود تا قابل استفاده در تمامی پروژه‌ها باشد. منظور از انعطاف‌پذیری درتولید این است که این کانال‌ها علاوه بر دارا بودن محدوده سایز بالا، ضخامت‌های متنوع و انواع اتصالات، قابلیت تولید سفارشی نیز دارند. این باعث بالاتر رفتن دامنه کاربردی این کانال ها می‌شود.

کانال‌های انطاف پذیر

 

خطوط انتقال هوا محدود به کانالهای فلزی نمی‌گردد، بلکه نوع دیگری از این کانال ها وجود دارد که کانال‌های انعطاف پذیر نامیده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست این کانال‌ها به صورت انعطاف‌پذیر (flexible) بوده و نیازی به اتصالات ندارد. البته باید خاطر نشان کرد که این کانال‌ها دامنه کاربردی بالایی ندارند و برای پروژه‌های وسیع مناسب نیست. این کانال ها انواع مختلفی دارد که نوع کانال فلکسیبل با عایق الاستومری آن پر مصرف‌تر از انواع دیگر آن است. با توجه به اینکه کانال‌های فلکسیبل انعطاف پذیر بوده و شکل آن گرد است در مواردی خاص می‌تواند به عنوان مکمل کانال های اسپیرال استفاده گردد.

لوله یا کانال اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از سیستم های تهویه هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. دلیل این امر افزایش آلودگی هوای امروز است. سیستم های تهویه از ترکیبی از محصولات متعدد تشکیل می‌شود. کانال تهویه یکی از مهم ترین عناصر در این سیستم است. یکی از انواع کانال هوا که به دلیل طراحی زیبا و ظاهر امروزی خود، با طراحی های مدرن در کاربردهای دکوراسیون سازگار بوده، لوله یا کانال اسپیرال است. حالا لوله یا کانال اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد؟ بیایید پاسخ این سوال را توضیح دهیم.

تهویه چیست؟

قبل از اینکه با کانال اسپیرال آشنا شویم بهتر است به مفهوم تهویه بپردازیم. کنترل هوا با استفاده از روش ها و عناصر مختلف به منظور تغییر جو هوای مناطق بسته، هدایت آن به محل مورد نظر، انتقال بوهای بد و عوامل مزاحم به محیط بیرون را تهویه می گویند که هزینه بهره برداری را افزایش داده و کیفیت فضاهای نشیمن را کاهش می‌دهد.

کاربردهای تهویه

مقاطع کانال با توجه به ساختار معماری مکانی که در آن تهویه انجام می شود، چگالی هوای مورد نظر و میزان مورد نیاز برای محاسبه جریان هوا محاسبه می شود. به طور کلی ضخامت ورق از ورق گالوانیزه با توجه به شرایط انتخاب می شود. مقاطع کانال در مناطقی که قرار دارد فولاد ضد زنگ ترجیح داده می شود. کانال های تولید شده با کمک مهره به یکدیگر متصل می شود. با اتصال نئوپرن ساخته شده از مواد لاستیکی از نشت هوا جلوگیری می شود. قبل از چسباندن آن با سفت کردن آن به کمک گیره استحکام آن افزایش می یابد. منافذ در قسمت هایی که به کانال متصل می شوند با سیلیکون بسته می شوند. کانال اسپیرال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کانال اسپیرال چیست؟

لوله یا کانال اسپیرال مارپیچی از نظر مزایای اقتصادی در حین استفاده، جدیدترین فناوری است که در صنعت مطبوع به دست آمده است. گیره ای که چهار برابر ضخیم تر از مواد تشکیل شده در قسمت گیره است، استحکام بسیار خوبی برای کانال دایره ای گیره دار مارپیچی ایجاد می کند. این کانال می تواند فشار منفی و مثبت Pa 3500 را تحمل کند. به صورت گرد تولید می شوند و می توان آن را در مناطقی با سقف باز اجرا کرد تا شکل سقف و فضا را در مکان هایی که پس از آن نیاز به تهویه دارد مخدوش نکند و لذت بصری را از بین نبرد. رنگ آمیزی آن به غنای محیط می افزاید. ورق فلزی گالوانیزه با توجه به قطر مجرا در ضخامت های مختلف تولید می شود که انتقال هوا به محیط عموماً توسط گریل های متصل به داکت انجام می شود.

کانال اسپیرال آلومینیومی

عموما کانال اسپیرال از جنس گالوانیزه تولید می شود. اما در برخی مواقع بسته به نیاز کاربر از جنس آلومینیوم نیز عرضه می شود. اغلب کانال های اسپیرال آلومینیومی به دلیل سبک بودن ساختار و اتلاف انرژی کم ترجیح داده می شوند. نیازی به عایق خارجی ندارد، با نمای بیرونی طرح دار تزئینی ظاهری شیک در فضای داخلی ایجاد می کند. در محیط کارخانه از مواد پلی یورتان فشرده تولید می شود. تراکم بالا بین دو صفحه آلومینیومی با ابزار دستی مخصوص به صورت صحرایی تولید می شود و به لطف چسب های آماده اتصال آسانی دارد. این نوع کانال اسپیرال به طور کلی در استخرها و محیط های بیمارستانی استفاده می شود. در برابر عواملی مانند برف، باران و آفتاب در کاربردهای بیرونی مقاوم است.

ویژگی کانال اسپیرال

مهم ترین ویژگی کانال اسپیرال قابل شست و شو بودن آن هاست. معمولا در کارخانه های تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و میتوان آن ها را از پارچه های تولید شده مخصوص در قطرهای دلخواه تهیه کرد. رنگ های متفاوتی دارد و به لطف مونتاژ آسان آن می توان جدا شده و شسته شود و مانند پرده خانه نصب گردد. مناسب فضاهای داخلی است؛ در برابر رطوبت بالا مقاوم بوده و ماندگاری بالایی دارد؛ حتی با شست و شوی زیاد نفوذپذیری هوا تغییر نمی کند.

دکمه بازگشت به بالا