اقتصادی

پیشنهادات یک کارشناس برای حل برخی مشکلات اقتصادی کشور

ترندونی / لرستان این کارشناس اقتصادی گفت: هزینه های سربار 75000 پروژه استانی و ملی توسعه حدود 200000 میلیارد جلد در سال است که حجم زیادی است. در صورت تکمیل پروژه ها ، می توانیم به سرعت شغل ایجاد کرده و عرضه را افزایش دهیم.

بهزاد خسروی در مصاحبه با ترندونی در پاسخ به این س aboutال که مهمترین اقدامات دولت برای پایین نگه داشتن تورم و تثبیت آن از طریق کانال مناسب انجام شده است؟ وی گفت: دو رویکرد مهم وجود دارد ، اول استفاده از آموزش و اصول اقتصادی و دوم اقتصاد دستوری ، که باید از آن به عنوان دیدگاه سیاسی دولتمردان نام برد. این دو رویکرد همیشه مخالف بوده اند ، البته در ایالت های مختلف ، به جای اینکه مختص یک ایالت باشند. به عبارت دیگر ، هرچه از رویکرد اصولی به اقتصاد فاصله بگیریم ، به اقتصاد دستوری نزدیکتر هستیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: این دو رویکرد گزارش های متفاوتی دارند: “ثابت شده است که تجربه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت استفاده از اقتصاد در کشورها سودمند است و آنها توانسته اند از روش اقتصاددانان برای کنترل تورم و کانال مورد نظر خود استفاده کنند. از تورم منفی تا صفر ، یک درصد و دو درصد و این ثابت شده است ، اما چهره رویکرد اقتصادی در کشور ما ، همانطور که گفته شد ، اقتصاد تیمی است که توسط سیاستمداران و بازیگران کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

خسروی اظهار داشت: نتیجه رویکرد اقتصاد دستوری همان وضعیتی است که ما با آن روبرو هستیم ، یعنی منجر به کاهش ارزش ریال شده است ، این استهلاک به دلیل عدم انضباط مالی دولت و کسری بودجه و افزایش دارایی یا فروش اوراق بهادار است. مالی تصور کرد کسری بودجه در حال پوشش دادن کسری بودجه است و درنهایت از آن درآمد کسب می کند ، گفت: “در دولت ها نسبتاً متفاوت بود ، اما آنها متفاوت بودند ، اما با توجه به شرایط تحریم در کشور ، متأسفانه در چند سال گذشته ، به ویژه از سال 1997. . این منجر به تشدید کاهش ارزش ریال شد.

وی ادامه داد: در این شرایط با ایجاد کارگروه تنظیم بازار ، بخشنامه های دستوری قیمت ها را خفه می کنند و تحریم ها و اقدامات دستوری با هدف حفظ یا کاهش قیمت هایی است که طی دو یا سه سال اخیر با آن روبرو بوده ایم. اما اگر ما با کمک کارشناسان اقتصادی از آموزش و اصول اقتصادی استفاده کنیم و در ازای آن استقلال کامل بانک مرکزی که اکنون نیمه تعطیل است ، قطعاً بانک مرکزی می تواند سیاست های پولی ، نقدینگی ، پول سازی و وام های دولتی خود را از بانک مرکزی اجرا کند. و با آرامش وارد کانال تورم مناسب شوید تا اقتصاد کشور بتواند رونق بگیرد.

خسروی گفت: استقلال بانک مرکزی و تقویت بانک مرکزی در کنترل تأسیس م institutionsسسات پولی و مالی چیزی است که ما همیشه به آن روی آورده ایم و معتقدیم که ساختار بانک مرکزی در دست دولت است و بعضاً با در نظر گرفتن شخصیت افرادی که رئیس دولت می شوند ، است. . ارتباط بانک مرکزی با دولت متفاوت است. بعضی اوقات رئیس کل بانک مرکزی مقاومت بیشتری دارد و گاهی اوقات اصلاً مقاومتی نشان نمی دهد.

وی افزود: بانک مرکزی ما مانند بانک های مرکزی دنیا باید از مجلس رای اعتماد بگیرند و عملاً در برابر مجلس پاسخگو باشند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ، وقتی مجلس بخواهد از بانک مرکزی سال کند ، یا باید رئیس جمهور را به پارلمان ببرد که معمولاً چنین نیست ، یا وزیر اقتصاد که وزیر اقتصاد او خیلی اشراف به فعالیت های بانک مرکزی ندارد.

خسروی افزود: در بیشتر کشورها ، نقدینگی بنگاه های اقتصادی از طریق بودجه عمومی تأمین می شود ، متأسفانه به دلیل عدم اعتماد مردم به سیاست های پولی انجام این کار آسان نیست.

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه در هر صورت اگر اعتماد مردم جلب شود می تواند بسیار م effectiveثر باشد ، افزود: عامل دیگر رقابت نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مردم در بانک ها است ، درست است که نرخ سپرده بانکی خود عاملی برای رشد پولی و پولی است. . و موارد دیگری نیز وجود دارد ، اما در مقایسه با فروش اوراق بهادار یا موارد دیگر ، می بینیم که این هنوز هم می تواند در جذب نقدینگی مردم و تأمین منابع بانک ها موثر باشد.

خسروی اظهار داشت: راه حل دیگر جمع آوری مطالبات از بانک ها است به عبارت دیگر ، اگر به تدابیر تخفیف جرم بیندیشیم ، می توانیم با جمع آوری مطالبات معوقه و از طریق آن ، بانک ها به منابع ، درصد قابل توجهی از نقدینگی فعال در جامعه را کاهش دهیم. نصب جدید در عمل ، با توجه به نارضایتی از معوقات بانکی و ناتوانی بیشتر مردم در پرداخت آن مجازات ها ، دولت گهگاه از پرداخت جریمه چشم پوشی می کند ، اما اگر رویکردی منظم ، منظم و ساختاری داشته باشیم ، می توانیم این بدهی های معوقه را به صورت دائمی انجام دهیم. و این مزایای زیادی دارد ، اگرچه تحقیقات نشان داده است که هر واحد اضافه برداشت بانک مرکزی در صورت بازگشت به بانک مرکزی ، می تواند چهار و نیم برابر تأثیر ضد تورمی خود را داشته باشد و برای کنترل پولی و نقدینگی م effectiveثر است. ما باید سازوکارهای جدی تر و عملی تری برای این کار داشته باشیم.

تولید کل کشور یک میلیون و 200 هزار میلیارد جلد است

وی گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث ضرب و عرضه سکه های جدید می شود ، جمع آوری نقدینگی مردم است. زیرا حجم نقدینگی در بالاترین سطح ممکن از دو میلیون و 500 هزار میلیارد جلد فراتر رفت. تولید کل کشور بین یک میلیون تا 200000 میلیارد حجم تخمین زده شده است و این اختلاف بزرگ نشان می دهد که میزان نقدینگی در مقایسه با میزان عرضه ما چقدر است.

خسروی با بیان اینکه سکه یکی از راه های افزایش نقدینگی است ، گفت که این کار تحت هیچ شرایطی انجام نمی شود ، گفت که اگرچه ما مقداری از ذخیره طلا را به سکه تبدیل کردیم و در حراج در دوره سیف فروختیم ، یک راه حل ممکن است در این شرایط مفید باشد.

وی در ادامه گفت: راه حل بعدی احیای بازارهای سهام ، پول و سرمایه است و پیش نویس بودجه این موضوع و پیشنهاد اولیه عمومی شرکت ها بودجه بسیار ویژه ای را براساس تجربه ماه های اخیر و گرگرفتگی بورس در نظر گرفته است. وی با بیان این مطلب افزود: امیدوارم دولت بتواند با اقدامات ویژه و با کمک کارشناسان بازار سرمایه و اقتصاد این شرایط را تغییر دهد و با جذب منابع مالی این کار را انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بورس سهام حدود 300 هزار نفر را جذب کرد. اگر سرمایه داران سهامداران باشیم ، سرمایه میلیاردها نفر و این سوال ممکن است بیش از 1400 باشد.

75،000 پروژه استانی و ملی در کشور وجود دارد

خسروی گفت: نکته مهمی که سالهاست به آن توجه کرده ایم ، اتمام پروژه های ساختمانی نیمه تمام از بودجه اختصاص یافته به مردم یا انتقال یافته است. هزینه های سربار این 75000 پروژه عمرانی استانی و ملی حدود 200000 میلیارد حجم در سال است که برای ما حجم زیادی است. اگر پروژه ها به اتمام برسند ، می توانیم اشتغال ایجاد کنیم یا می توانیم به سرعت عرضه را رشد دهیم و با تکمیل این پروژه ها بخشی از تقاضای خود را در جامعه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد که یک لحظه مهم توافق در مورد کاهش بودجه است ، با این استدلال که در سال 1400. بودجه در مقایسه با سال 1999 انبساطی است. با بودجه و تا زمانی که بودجه انبساطی باشد مطمئناً بحث تورم وجود نخواهد داشت.

وی گفت: فکر می کنم در سال 1400. بودجه 319 هزار است. کسری میلیاردی حجم ، یعنی 30٪ کل بودجه. هر کسری بودجه منجر به وام گرفتن از بانک مرکزی یا پیش فروش اوراق بهادار از طریق کسب سرمایه می شود و بدهی هایی به دولت های دیگر ایجاد می کند که همگی در تورم موثر هستند.

در زمینه راه حل های این سوال ، وی پیشنهاد كرد كه در سال 1400 م. حساب بودجه دو بودجه مضاعف خواهد داشت و وی در توضیح هر دو رویكرد تأكید كرد: مسئله موثر دیگر كاهش دولت است. متأسفانه 1400 متر حساب بودجه تصمیم گیری در مورد کاهش کارکنان ، یا با بحث در مورد شرکت های دولتی یا با بحث و تخصیص منابع به بودجه دولت ، که مغایر با برنامه های ششم توسعه است ، ندارد.

خسروی در مورد تأکید بر همه برنامه های توسعه برای ساده سازی دولت گفت: یکی از راهکارهایی که بیش از 100 کشور در سراسر جهان توانسته اند از آن برای کنترل تورم استفاده کنند ، عملیات در بازار آزاد است. بانک مرکزی می تواند با خرید و فروش اوراق بهادار منتشر شده توسط دولت جمهوری اسلامی ، سیاست پولی را دنبال کند.

وی در مورد نرخ ارز دارایی های خارجی افزود: مبادله دارایی های بانک مرکزی معادل چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است و این روش یکی از دلایل اصلی سطح تورم در کشور است. برای تثبیت نرخ تورم ، این روش که در آن مجلس ، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل می توانند به بانک مرکزی کمک کنند ، باید متوقف شود. مبادله دارایی های خارجی بانک مرکزی اتفاق جدیدی نیست و در زمان های مختلفی اتفاق افتاده است.

این کارشناس همچنین به روش این اقدام اشاره کرد و به موارد دیگر اشاره کرد: واقعیت این است که ما باید یک ارزیابی عادلانه انجام دهیم. ما با تحریم هایی روبرو هستیم که هیچ کشوری در طول تاریخ تجربه نکرده است. من معتقدم که هر کشوری در جهان ، حتی ایالات متحده ، چین ، عربستان سعودی ، ژاپن ، آلمان ، فرانسه و انگلستان و به عبارت دیگر اقتصادهای بزرگ ، بدون اغراق به اندازه اغراق ایران اگر ایران با چنین تهدیدی روبرو می شد ، زنده نمی ماند. .

10٪ تورم به تحریم ها برمی گردد

“قطر یکی از پردرآمدترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه آن بین اول و دوم است. تحت عناوین مختلف مورد تحریم هستیم. سه سال است که تحت شدیدترین تحریم ها ، سخت افزارها و نرم افزارها قرار گرفته ایم. اما ما توانستیم زنده بمانیم. اما من هنوز معتقدم که 40٪ تورم 40٪ کشور به دلیل تحریم هایی است که توسط مرکز تحقیقات مجلس نیز تصویب شده است.

خسروی بر لزوم روشن شدن سریعتر وظیفه ساختار استقلال بانک مرکزی توسط مجلس و برقراری ارتباط بیشتر بانک مرکزی با کارشناسان اقتصادی کشور تأکید کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا