اقتصادی

ماجرای قطع یارانه برخی بازنشستگان چیست؟/ هشدار یک کارشناس درباره تزریق ناامیدی

مریم فخری: اشتغال کودکان برای بازنشستگان دردسرساز شده است. این را از آخرین اظهارات یکی از اعضای کمیته بهداشت و درمان سما می توان دریافت.

محمدعلی بندپی روز گذشته در حاشیه مراسم تجلیل از بازنشستگان منتخب کشوری در واکنش به قطع یارانه برخی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: کسانی که یارانه آنها قطع شده و معتقدند یارانه آنها قطع می شود. باید برای یارانه خود دوباره درخواست دهند

گفت: من هم از طریق وزارت موقت رفاه این موضوع را پیگیری خواهم کرد. البته ما می توانیم از اختیارات شورای اسلامی هم استفاده کنیم، ما وارد این موضوع شده ایم و حتما این راه را خواهیم رفت.

پیش از این روح الله متفکرآزاد نماینده مجلس با انتقاد از این موضوع گفت: گاهی می شنویم که به دلیل محاسبه کل درآمد خانوار حتی یارانه جزئی به والدین خانواری که سرپرست خانوار محسوب می شوند تعلق می گیرد. خانواده قطع شد که غیرقابل قبول است.

رئیسی: انصاف نیست پرداخت یارانه به فقرا را متوقف کنیم

اما خبرهایی مبنی بر توقف یارانه برخی مستمری بگیران و عدم پرداخت یارانه جدید به گوش می رسد و رئیس جمهور در اواسط تیرماه امسال تاکید کرد: هم پرداخت یارانه به ثروتمندان و هم ثروتمندان و تعلیق پرداخت نسبت به نیازمندان اشتباه است و باید با تسلط کامل در این زمینه انجام شود.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی پس از ابلاغیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره روند رسیدگی به اعتراض افرادی که یارانه آنها در اجرای طرح همگانی‌سازی یارانه‌ها کاهش یافت، گفت: : باید با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری ها و تفکیک حساب های تجاری و شخصی بررسی های دقیقی صورت گیرد تا حقوق ملت کاملاً رعایت شود و حقوق کسی تضییع نشود.

وی تاکید کرد: برای دریافت یارانه به افرادی که صلاحیت آنها تایید می شود، سریعا و بدون وقفه پرداخت شود.

رئیسی همچنین تاکید کرد: وزارت تعاون باید شرایط و تشریفات لازم را برای تفکیک اعضای خانواده، بررسی درخواست‌ها و اطلاع‌رسانی به متقاضیان بر اساس زمان‌بندی تعیین‌شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند.

بازنشستگی به یک چالش تبدیل شده است

در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرگزاری ترندونی در خصوص حذف یارانه برخی از مستمری بگیران گفت: اتفاقات چند سال اخیر به ویژه در بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور واقعا باعث شده است موضوع بازنشستگی و بازنشستگی یک چالش بزرگ در کشور است.

وی افزود: مردم سال هاست که در نقاط مختلف کشور مشغول به کار هستند، به این دلیل که پس از مدت ها که به طور متوسط ​​در ایران 30 سال است، به دلیل شرایط خاص می توانند در دوران بازنشستگی به راحتی زندگی کنند. این باعث می شود انتظارات و توقعات آنها از کشور برآورده شود.

وی افزود: اگر به بی توجهی به بازنشستگان ادامه دهیم و چنین شرایطی را در کشور ایجاد کنیم، اولین آسیب در جوانان دیده می شود. جوانان می بینند که بعد از سال ها کار، وقتی می خواهند از مزایای سن و جوانی در دوران بازنشستگی استفاده کنند، دولت نه توجهی به آنها می کند، نه حقوق کامل به آنها می دهد، نه آسان و آسان می دهد. مکان و تجهیزات راحت برای زندگی آنها.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: این مشکل انگیزه جوانان را از بین می برد. وقتی جوانان انگیزه نداشته باشند و امید به آینده را از دست بدهند، قطعاً احساس تعلق خود را از دست می دهند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: بازنشستگی را مجبور نکنیم با ابهام و شبهه مواجه شویم. اما بازنشستگان در تنگنای بزرگی هستند و ما به آنها ظلم بزرگی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به ویژه در چند سال اخیر چالش های ایجاد شده در بخش های اقتصادی برای بازنشستگان می تواند به یک فاجعه برای کشور تبدیل شود.

این کارشناس بازار کار درباره نیازهای درمانی بازنشستگان و بی توجهی به این موضوع گفت: دستمزد و حقوق را متناسب با شرایط بازنشستگان برای رفع نیازشان نمی بینیم. اتفاقاتی که در کشور در خصوص مستمری بازنشستگان افتاده است واقعاً یک بحران است. زیرا این گروه علاوه بر نیازهای معیشتی، مستاجر نیز هستند و نیازهای بهداشتی و درمانی دارند. این بدان معناست که ما برای بازنشستگان این بخش ها برنامه مشخص و جدی نداریم.

حاج اسماعیلی افزود: وقتی به طور کلی نیازمندی های مستمری بگیران را در دوران سالمندی مانند سایر افراد ببینیم، قطعا در بخش های مختلف با کمبود مواجه خواهیم شد.
وی تصریح کرد: هرگونه کمبود مطالبات و تامین معیشت و حمایت از قدرت خرید مستمری بگیران می تواند کل جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

ایرادات جدی در عشریه وجود دارد

این کارشناس بازار کار در عین حال در خصوص لغو یارانه برخی از مستمری بگیران نیز گفت: بانک اطلاعاتی کشور برای پرداخت یارانه ها واقعا مورد انتقاد است; علیرغم اینکه دو دهه است در کشور یارانه پرداخت می کنیم، اما همچنان توزیع یارانه و توزیع یارانه به خانواده ها و افراد مختلف با مشکلات و کمبودهای جدی مواجه است.

حاج اسماعیلی افزود: افراد زیادی هستند که توان مالی، امکانات و درآمد بالایی دارند اما در حال حاضر یارانه می گیرند. این در حالی است که یارانه گروه دیگری از افراد نیازمند به کمک کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت در حال حاضر مدعی پرداخت یارانه به صدک 9 است، اظهار داشت: این واقعاً برخلاف آنچه در جامعه می بینیم و از مردم می شنویم است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: معتقدم بخش بزرگی از جامعه در حال حاضر یارانه دریافت نمی کنند و بسیاری از مشمولان (جمع کارگران، کارگران و مستمری بگیران) یارانه دریافت نمی کنند.

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: مشکل جدی این است که وقتی این گروه نسبت به عدم دریافت یارانه اعتراض می کنند، با پاسخ های تهاجمی دولت مواجه می شوند، مثلا به آنها می گویند مقداری درآمد یا گردش مالی دارید یا فلان سفر رفته اید. .

وی ادامه داد: این سوالات منطقی نیست، زیرا همه این پاسخ هایی که به این شکل به مردم ارائه می شود می تواند بخشی از نیازهای روزمره مردم باشد.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: فکر می کنم تعداد زیادی از مستمری بگیران متاسفانه از یارانه و حمایت محروم هستند که نشان می دهد بانک اطلاعاتی کشور بسیار معیوب است و باید بازنگری شود.

223225

دکمه بازگشت به بالا