پودر کراتین یونیورسال نوتریشن چیست؟

مکمل های کراتین یک مکمل محبوب برای بدنسازان هستند. اما بهترین زمان برای مصرف کراتین با عملکرد بالا چه زمانی است؟ اگر در بدنسازی کار می کنید یا قصد انجام تمرینات بدنسازی را دارید، حتما نام کراتین برای عضله سازی و شکل دادن به بدن را شنیده اید. این مکمل تاثیر بسزایی در زیبایی بدن و عضله سازی دارد.

در این مقاله ویتامین به تفصیل در مورد مکمل کراتین و بهترین زمان مصرف کراتین برای بدنسازی و نحوه مصرف آن، فواید، عوارض و تمامی موارد مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد. اگر می خواهید در مورد این مکمل شگفت انگیز بیشتر بدانید،  برای خرید پودر کراتین یونیورسال نوتریشن با ما همراه باشید.

کراتین چیست؟

کراتین یک ماده مهم در بدن است. بدن به طور طبیعی دو درصد از مواد کراتین را تولید می کند. اما استفاده از کراتین بیشتر برای حجیم شدن و عضله سازی مورد نیاز است. عملکرد کراتین تامین انرژی سلول ها و بافت های عضلانی بدن در تمرینات سنگین و دشوار است.

از نظر شیمیایی، کراتین بسیار شبیه اسیدهای آمینه است و از آرژنین و گلیسین جدا می شود. امروزه این ماده به عنوان مکمل خوراکی برای بدنسازان برای عضله سازی و افزایش انرژی تولید می شود.

فواید ارگانیک برای تناسب اندام و عضله سازی

علاوه بر اثرات مختلفی که کراتین بر عضله سازی می گذارد. همچنین تأثیراتی بر مغز و کنترل بیماری های زمینه ای دارد. از مزایای کراتین در بدنسازی می توان به رشد عضلانی، افزایش قدرت و عملکرد بدن، بهبود عملکرد عضلات و … اشاره کرد که در ادامه به تفصیل توضیح می دهیم.

1. رشد ماهیچه های فیزیکی

کراتین تاثیر مثبتی بر عضلات افراد مختلف دارد. افراد در سنین و شرایط مختلف می توانند از آن استفاده کنند.

فواید کراتین برای سالمندان: در یک مطالعه 14 هفته ای بر روی سالمندان، مشخص شد که اگر مکمل های کراتین را در طول تمرینات سبک مصرف کنند، به طور قابل توجهی قدرت و حجم عضلانی را افزایش می دهند.

تاثیر کراتین بر ورزشکاران: در یک آزمایش ۱۲ هفته ای روی بدنسازان و وزنه برداران مشخص شد که کراتین به تنهایی رشد فیبرهای عضلانی را ۲ تا ۳ برابر افزایش می دهد. به همین دلیل است که این مکمل یکی از محبوب ترین مکمل ها برای افراد در هر سنی با هر توده عضلانی است.

2. قدرت و عملکرد عضلانی

اگر به دنبال مکملی برای افزایش قدرت و عملکرد خود هستید، کراتین انتخاب مناسبی است. کراتین به دلیل ترکیباتی که دارد می تواند قدرت عضلانی شما را در طول بدنسازی افزایش دهد. اگر در کنار تمرینات قدرتی از مکمل بدنسازی استفاده کنید، قدرت بدنی و حجم عضلانی شما تا 43 درصد افزایش می یابد.

همچنین اگر در حین ورزش به شدت ورزش می کنید. کراتین همچنین انرژی مورد نیاز برای عملکرد بهتر بدن را تامین می کند. با استفاده از مکمل کراتین و در حین تمرین، انرژی طبیعی بدن شما از بین می رود. کراتین اکنون وارد عمل می شود و سعی می کند ATP را فراهم کند. به همین دلیل، اندازه عضلات افزایش می یابد و می توانید مدت زمان بیشتری تمرین کنید.

3. تاثیر کراتین بر مغز

کراتین علاوه بر ایجاد توده عضلانی در سایر قسمت های بدن نیز موثر است. مغز یکی از آن قسمت هاست. مغز فسفوکراتین را ذخیره می کند و برای عملکرد بهینه به مقدار زیادی ATP نیاز دارد.

کراتین در بدن این وضعیت را بهبود می بخشد و فسفات آن را به سلول های مغز می رساند. مصرف کراتین به مغز شما می تواند چندین چیز را بهبود بخشد، از جمله:

صرع

آلزایمر

پارکینسون

بیماری هانتینگتون

بیماری نورون حرکتی

دربیا ایسکمیک

آسیب های مغزی یا نخاعی

حافظه و عملکرد مغز در سالمندان کاهش می یابد

سایر فواید کراتین

تحقیقات همچنین فواید دیگری از کراتین را نشان داده است:

مبارزه با قند خون بالا

بهبود عملکرد عضلات و کیفیت زندگی در سالمندان

به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کند

چگونه کراتین برای بدنسازی کار می کند؟

کراتین از طرق مختلف بر سلامت و عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد و از بسیاری جهات برای بدنسازان و ورزشکاران مفید است. در زیر به نحوه عملکرد کراتین می پردازیم.

تهیه ATP

ATP (آدنوزین تری فسفات) منبع اصلی انرژی برای ورزش های قدرتی و با شدت بالا است. این مکمل باعث افزایش ذخایر فسفوکراتین عضلانی در حین ورزش های با شدت بالا می شود.

مقادیر اضافی کراتین برای افزایش تولید ATP و انرژی کلی بدن استفاده می شود. مکمل‌های کراتین همچنین ذخایر فسفوکراتین را در مغز افزایش می‌دهند که سلامت مغز را بهبود می‌بخشد و از اختلالات عصبی محافظت می‌کند.

افزایش ظرفیت آموزشی

زمانی که ظرفیت تمرینی بدن شما بیشتر باشد. شما می توانید طولانی تر و سخت تر تمرین کنید. این یک عامل کلیدی در رشد طولانی مدت عضلات است.

تحریک سلولی بهتر

مکمل کراتین قادر به بهبود تحریک و سیگنال دهی سلولی است که باعث رشد و ترمیم عضلات می شود.

افزایش هورمون های آنابولیک

مطالعات انجام شده توسط محققان نشان می دهد که هورمون هایی مانند IGF-1 پس از مصرف کراتین افزایش می یابد.

رطوبت سلولی بیشتر

کراتین باعث احتباس آب در سلول ها می شود. همین احتباس آب می تواند برای رشد عضلات موثر باشد.

کاهش تخریب پروتئین

کراتین می تواند توده عضلانی را با کاهش تجزیه عضلانی افزایش دهد.

نحوه استفاده از کراتین

ابتدا مصرف 20 گرم کراتین در روز را شروع کنید و بدن خود را بسازید. به مدت یک هفته تعادل خود را حفظ کنید. برای جذب بهتر کراتین را با یک وعده غذایی پروتئین یا نشاسته مصرف کنید. این به این دلیل است که سرعت جذب کراتین با ترشح انسولین افزایش می یابد.

این مرحله یک هفته ای دوره بارگیری کراتین نامیده می شود که به سرعت ذخایر عضلانی شما را افزایش می دهد. پس از حجیم کردن، 3 تا 5 گرم در روز مصرف کنید تا سطح کراتین عضلانی بالا حفظ شود.

اگر نمی خواهید مرحله حجیم سازی را انجام دهید، می توانید به راحتی 3 تا 5 گرم در روز مصرف کنید. اما در این صورت حدود یک ماه طول می کشد تا نتیجه را ببینید.

نکته مهم: مکمل کراتین باعث احتباس آب می شود. به شما توصیه می کنیم آن را با یک لیوان پر آب مصرف کنید تا بدنتان در طول روز دچار کم آبی نشود.

دکمه بازگشت به بالا