اقتصادی

پردیس‌های فناورانه در مناطق نفت‌خیز کشور راه‌اندازی می‌شوند/دلایل کُندی جذب شرکت‌ها در پارک نفت

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز از ایجاد پردیس فناوری در مناطق نفت خیز کشور خبر داد و گفت: فاز اول این طرح در پردیس پتروشیمی ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه است. در مرحله دوم، در حال بررسی راه اندازی این پردیس ها در استان های نفتی مانند خوزستان و بوشهر هستیم.

اسماعیل کفایتی در گفت وگو با ترندونیوی شهرک صنعتی نفت را یکی از پارک های نوظهور کشور عنوان کرد و گفت: نفت اولین صنعت کشور است که پایه های اصلی اقتصادی کشور را تشکیل می دهد. بنابراین این پارک جایگاه ویژه ای در وزارت نفت و کشور دارد. از طرفی پارک های علم و فناوری یک نهاد تعاملی و پویا هستند، بنابراین پارک ها به نهادهایی تبدیل شده اند که می توانند به سرعت به روز شوند.

وی گفت: تجربه نشان می دهد که شرکت هایی که از پایه پارک های علم و فناوری توسعه می یابند در آینده با شکست کمتری مواجه خواهند شد. از این رو، این پارک رویکرد اشتراک گذاری را برای پیوند استخرهای دانش توانمند با بخش های صنعت دانش و فناوری بر اتخاذ کرده است که در قالب رویدادهای فناوری دنبال می شود.

کفایتیس اشتغال تحصیلکردگان را یکی از معضلات کشور برشمرد و ادامه داد: مشکل اصلی کشور در 40 سال گذشته جامعه بی سواد بوده و اکنون یکی از مهمترین مشکلات کشور اشتغال زایی است. افراد تحصیل کرده و همچنین از دست دادن و مهاجرت این افراد; اگرچه بخش دولتی و خصوصی در جذب این افراد ناکام هستند.

مدیر «پارک صنعت نفت» کارآفرینی را یکی از راه های جذب این افراد عنوان کرد و یادآور شد: موج تحصیل کرده ها به سمت آموزش عالی رفت. طبق آمار در حال حاضر به عنوان مثال دو هزار نفر بیکار در بین دانشجویان دکتری در کشور وجود دارد. بنابراین می توان با رویکردهای جدید شرایط کارآفرینی را برای آنها ایجاد کرد.

وی با اشاره به تعداد بسیار بالای فارغ التحصیلان با سوابق مهندسی به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: پارک ها مکان مناسبی برای ایجاد استارت آپ ها و ایجاد زمینه های اشتغال هستند و راه اندازی سازه هایی مانند شتاب دهنده ها می تواند ریسک راه اندازی را کاهش دهد. افزایش می یابد و این باعث افزایش سرعت رشد آنها شده است.

رئیس پارک صنعت نفت با بیان برخی از راه‌های حمایت این پارک از ایده‌های نوآورانه در حوزه نفت و گاز، افزود: یکی از رویکردهای ما حمایت از همه ایده‌ها در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی است. در قالب ایده یا پایان نامه. این ایده ها با اثربخشی و تجاری سازی اثبات شده پشتیبانی می شوند.

فرآیند جذب پایگاه های دانش در یک پارک نفت در حال ظهور

کفیاتی در خصوص جذب شرکت های دانش بنیان به پارک صنعت نفت گفت: برای پذیرش شرکت ها ضوابط را در نظر گرفته ایم و تاکنون فرآیند پذیرش شرکت ها با دقت بالایی انجام شده است که با ارزیابی و دقت انجام شده مشخص می شود. برنامه ها ارزش گذاری شرکت ها

وی ادامه داد: شرکت ها ادعای تولید فناوری داشتند و ما در تحقیقات متوجه شدیم که حتی اعتبار فناوری داشتند، اما گاهی ارزش کافی و بالا (TRL) نداشتند. بنابراین ارزیابی های ما در این زمینه زمان بر بود.

کفایتی با بیان اینکه 10 شرکت فناور برای استقرار در این پارک پذیرفته شده اند، افزود: از سوی دیگر تأسیس شرکت ها مستلزم مقررات تشکیلاتی بود و با فراهم شدن این زیرساخت ها امیدواریم پس از انتخاب هیئت امنا، استقرار شرکت ها در این پارک سریعتر خواهد بود

وی با بیان اینکه شرکت های منتخب در سه بخش رشد، ناوگان و نیروی محرکه پذیرفته می شوند، گفت: در حال حاضر حدود 500 شرکت فناور در کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد که امیدواریم در فاز اول 50 شرکت داشته باشیم. و سپس 100 شرکت را بپذیرید.

مدیر پارک صنعت نفت روند کند پذیرش شرکت ها در این پارک را ارزیابی های زمان بر دانست و یادآور شد: از سوی دیگر شرکت های منتخب شرکت های بزرگی هستند که نمونه آن یکی از شرکت های فعال در این حوزه است. سانتریفیوژها و جداکننده های کلاس بین المللی را طراحی و تولید می کند و ممکن است در آینده استارتاپ های دیگری را توسعه دهد. امیدواریم این پارک میزبان شرکت های بزرگی باشد که این شرکت ها بتوانند به توسعه حوزه هایی مانند کاتالیزورها، مواد افزودنی، مجوزهای پتروشیمی و کارخانه های نمایشی کمک کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب شرکت ها توسط دلالان انجام می شود، گفت: این پارک متعلق به وزارت نفت است که هیئت امنایی متشکل از وزیر علوم، وزیر نفت، معاون رئیس جمهور و رئیس AB است. سازمان برنامه و بودجه و 3 تا 5 نفر شخص حقیقی که در هیات نگهبان پارک هستند و معمولا این افراد از مدیران اصلی شرکت های وزارت نفت هستند.

ایجاد شهرک های نفتی در مناطق نفت خیز

کفایتیس با بیان اینکه اعتبارات این پارک از سوی شرکت ملی نفت تخصیص می یابد، گفت: امیدواریم به غیر از تهران بتوانیم در سایر استان های نفتی کشور نیز شهرک های نفتی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ابتدا باید شهرک پتروشیمی ماهشهر و شهرک گازی عسلویه راه اندازی شود، یادآور شد: در حال بررسی این هستیم که ابتدا این شهرک ها در استان های نفتی مانند خوزستان و بوشهر ایجاد شود و این شهرک های تحقیقاتی در فارس اصفهان راه اندازی شود. و استان های مازندران در مرحله دوم قرار دارند.

به گفته وی، پارک صنعت نفت در تهران، ری شهر در زمینی به مساحت 35 هزار هکتار احداث شده است.

مدیر «پارک صنعت نفت» استقرار شرکت های فناور در این پارک را یکی دیگر از دلایل کندی دانست و ادامه داد: به دلیل اینکه فضا در این منطقه 35 هزار هکتاری برای استقرار کامل شرکت ها بر اساس برنامه ریزی های انجام شده آماده نیست. تا حالا. ، برخی از شرکت ها غیر مقیم در این پارک پذیرفته می شوند و پس از اجرای فعالیت های عمرانی و عمرانی، شرایط برای ایجاد شرکت های بیشتر فراهم می شود.

اولویت های توسعه فناوری در پارک نفت

کفایتیس مناطق تولید روغن را از اولویت های این پارک دانست و اظهار داشت: شرکت ملی نفت ستاد تحول ایجاد کرده است و انتظار داریم پروژه های زیادی را دریافت کنیم که محرک و ضروری برای کشور است. مشارکت سایر بخش‌های صنعت نفت و از طریق شرکت‌های دانش بنیان اجرایی شود.

وی افزود: این مشارکت در حوزه چاه های غیرفعال بوده است و این مشارکت به سایر بخش های صنعت نفت نیز تعمیم خواهد یافت.

طبیعت دوگانه پارک نفت

مدیر پارک صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا دوگانه بودن این پارک به فعالیت آن لطمه ای وارد نمی کند، بر عدم سخت گیری وزارت علوم در این خصوص تاکید کرد و توضیح داد: این پارک ملی است و اعضای آن هیئت مدیره آن هستند. متولیان و وزیر علوم و نیازهای این صنعت از وزارت نفت است.

وی ادامه داد: تاکنون همکاری بین مسئولان دست اندرکار خوب بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا