عمومیکسب و کار ایرانی برتر

کدام ماژول سیم کارتی مناسب من است؟

ضرورت استفاده از ماژول‌های سیم کارتی روز به روز بیشتر می‌شود. شبکه مخابراتی سیم کارت به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم فناوری کاربرد دارد. شبکه مخابراتی و یا به اصطلاح پوشش شبکه سیم کارتی در نقاط مختلف کشور کمک به تبادل اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر می‌کند. ماژول‌های سیم کارت در شبکه اینترنت اشیا یکی از ابزارهای مهم خرد حساب می‌شوند. نظر به اینکه ارتباط به صورت اینترنتی در شبکه برای دستگاه‌ها و سنسورها اهمیت دارد، این ماژول‌ها هم نقش کاربردی و کلیدی در این حوزه ایفا می‌کنند. در ادامه توضیحات کاملتری راجع به ماژول سیم کارت و انواع آن خواهیم داد.

ماژول سیم کارت (جی اس ام GSM) چیست؟

سیستم جی اس ام GSM یک شبکه سلولی برای ایجاد ارتباطات است. ماژول GSM دارای تراشه جهت ایجاد ارتباط در این شبکه است. تراشه‌های GSM مدل‌های مختلفی دارند. از جمله Sim800، Sim900، Sim808، Sim900A، sim800L Sim5300 sim7000 و… هر کدام بر اساس مدل تراشه کارایی خاص و منحصر به فردی را دارند. به عنوان مثال در برخی از ماژول‌های GSM از GPRS که مخفف General Packet Radio Service است؛ یک سرویس رادیویی بی سیم جهت ارسال داده است.

آموزش راه اندازی ماژول سیم کارت GSM و کنترل وسایل با SMS در برخی دیگر از ماژول GSM از GPS استفاده شده است. از لینک ارایه شده می‌توانید انواع پروژه‌های کاربردی با ماژول سیم کارتی را بررسی و مطالعه کنید. مطالعه کردن پروژه‌های استفاده شده ممکن است راهکاری برای برخی اقدامات شما باشد. بنابراین آنرا جدی بگیرید.

شناخت انواع ماژول سیم کارت

ماژول و گیرنده12 کانال در دو برند معتبر داخل بازار ایران یافت می‌شوند. ماژول‌های Simcom و ماژول‌های Quectel هر دو در شبکه مخابراتی سیم کارتی ایران کاربردی هستند.

  • ماژول Sim800A
  • ماژول Sim800C
  • ماژول Sim800L
  • ماژول Sim900A
  • ماژول Sim808
  • ماژول Sim5300
  • ماژول Sim7000
  • ماژول‌های سری M

ماژول Sim800A

ماژول سیم کارت SIM800A، یکی از ماژول های مخابراتی سیم کارتی است. به کمک این ماژول می توانید به برقراری تماس تلفنی صوتی دو طرفه و ارسال و دریافت پیامک بپردازید. راه اندازی و کار با این ماژول بسیار ساده بوده و برای کار با آن، تنها نیاز به یک سیم کارت دارید. این ماژول که دقیقا مثل یک تلفن همراه عمل می کند، قادر است تا به اینترنت متصل شود. به کمک این ماژول می توان به آپلود و دانلود فایل و ارسال و دریافت ایمیل پرداخت.

ماژول Sim800C

به کمک این ماژول با ریموت کنترل 12 کانال می توان به آپلود و دانلود فایل و ارسال و دریافت ایمیل پرداخت. ماژول SIM800C در پروژه های کنترل از راه دور نظیر کنترل انواع رله ها به کمک پیامک و اینترنت GPRS، کاربرد دارد. همچنین به کمک این ماژول می توان از راه دور، وضعیت پارامترهای محیطی نظیر دما و رطوبت را پایش نمود. با توجه به قابلیت FTP این ماژول، شما نیز می توانید به ارسال تصاویر از راه دور بپردازید.

ماژول Sim800L

ماژول SIM800L یک ماژول GSM/GPRS کوچک است که توسط شرکت SIMCom طراحی و تولید می‌شود. این ماژول قابلیت برقراری ارتباطات تلفن همراه و انتقال داده‌ها را از طریق شبکه GSM را داراست. SIM800L یکی از محبوب‌ترین ماژول‌های GSM/GPRS در حوزه ساخت وسایل الکترونیکی و IoT (اینترنت اشیاء) است.از این ماژول برای ارسال و دریافت پیامک (SMS)، برقراری تماس صوتی (با استفاده از میکروفون و بلندگوی خارجی) و انتقال داده‌ها از طریق اینترنت (با استفاده از GPRS) استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان از آن به عنوان یک مودم GSM برای برقراری ارتباط با سرورها و سایر دستگاه‌ها استفاده کرد.ماژول SIM800L از طریق پایه‌هایی که در آن وجود دارند، به میکروکنترلرها و سایر وسایل الکترونیکی متصل می‌شود.

برای کنترل ماژول و ارسال دستورات، از طریق اتصال سریال (Serial) با سرعت بیت‌های بالا (۱۱۵۲۰۰ بیت بر ثانیه) اقدام می‌شود.مزیت‌های استفاده از ماژول SIM800L شامل اندازه کوچک، مصرف انرژی پایین، امکانات برقراری تماس صوتی و ارسال پیامک، قابلیت اتصال به اینترنت و سازگاری با استانداردهای GSM/GPRS است. به علاوه، SIM800L دارای آنتن داخلی است و می‌توان آن را با باتری راه‌اندازی کرد.با استفاده از ماژول SIM800L، می‌توان برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرد، از جمله سامانه‌های ردیابی مکان، دستگاه‌های خانه هوشمند، سیستم‌های ارسال پیامک اتوماسیون خانگی و بسیاری دیگر.

کاربردهای SIM800L در پروژه‌ها

همانطور که گفته شد، این ماژول توانایی برقراری ارتباط در شبکه موبایل را برای کاربر فراهم می نماید. از طرفی، با توجه به اینکه این ماژول قادر است به اینترنت متصل شود، هیچ محدودیت فاصله ای برای ارسال و دریافت داده، برای این ماژول وجود نخواهد داشت. یکی از مهم ترین کاربردهای این ماژول، ارسال و دریافت پیامک است. به کمک این قابلیت، می توانید از هرفاصله ای، بدون هیچ محدودیت فاصله، دستگاه ها و سایل مختلف را کنترل نمایید.

یکی از مهم ترین کاربردهای ماژول SIM800L، استفاده از آن در پروژه های اس ام اس کنترلر است. دستگاه اس ام اس کنترلر، دستگاهی که به کمک آن می توانیم از راه دور، به کمک ارسال پیامک از طریق تلفن همراه، رله هار کنترل نماییم. همچنین، با توجه به قبلیت اتصال به اینترنت ماژول SIM800L، میتوان رله ها را از طریق اینترنت، در زمان هایی که به تلفن همراه دسترسی ندارید، کنترل نمایید. برخی از کاربردهای ماژول SIM800L را در ادامه، به طور خلاصه، بررسی می نماییم.

  • کنترل رله پیامکی
  • ساخت دستگاه ردیاب خودرو برای ارسال موقعیت از طریق پیام و اینترنت
  • هوشمند سازی و کنترل از راه دور گلخانه
  • هوشمند سازی منازل
  • کنترل پمپ های آب از راه دور
  • سیستم های اعلام حریق
  • دزدگیرهای سیم کارتی

ماژول Sim900A

ماژول Sim900A دارای GSM/GPRS با قابلیت پشتیبانی از 2 کانال 900/1800/ MHz برای ارسال دیتا SMS, MMS و برقرای تماس صوتی است. ماژول sim900a یکی از معروف‌ترین ماژول‌های gsm/gprs با هسته پردازشی بسیار قوی AMR926EJ-S است. توسط این ماژول میتوان عملیات برقرای تماس،ارسال و دریافت اس‌ام‌اس ، ارسال فکس و هچنین نبادل اطلاعات با اینترنت را انجام داد.

ماژول Sim808

 ماژول های مخابراتی و کنترل از راه دور 12 کانال مهراد کیت، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارها در پروژه های کنترل از راه دور و اسکادا به شمار می روند. به کمک این ماژول ها می توان در فواصل مختلف به تبادل داده با دستگاه ها پرداخت. این ماژول قادر است تا به برقررای تماس صوتی دو طرفه بپردازد. علاوه بر این، این ماژول می تواند ضمن ارسال و دریافت پیامک به شبکه اینترنت GPRS متصل شود. همچنین این ماژول دارای GPS و بلوتوث بر روی خود است. این برد را می توانید به رایانه ها، برد های آردوینو ماژول های ESP و سایر میکروکنترلرها نظیر STM32 متصل کنید. همچنین دارای قابلیت آپلود و دانلود فایل و قابلیت ارسال و دریافت ایمیل و قابلیت برقراری تماس صوتی دو طرفه است.

انواع ماژول سیم کارت SIMCOM

شرکت سیم کام، یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی و تولید ماژول های مخابراتی سیم کارتی، به شمار می رود. این شرکت در حدود ۲۰ سال در زمینه تولید ماژول های سیم کارتی، فعال است. این شرکت انواع ماژول های نسل دوم، نسل سوم و اخیرا نسل چهارم را در دست تولید دارد. از دیگر محصولات این شرکت می توان به تولید ماژول های GPS نیز اشاره نمود.

ماژول sim800c، sim808، sim800L از پرکاربردترین ماژول های مخابراتی شرکت سیم کام در ایران هستند. جدول زیر، مقایسه بین این ماژول ها از لحاظ امکانات را نشان می دهد.

دکمه بازگشت به بالا