سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز

چرا پروتزها بعد از کاشت فرم غیر طبیعی دارند؟

به نقل از بهترین جراح پروتز سینه ممکن است بیمار تا مدتی بعد از کاشت پروتز احساس کند سینه‌هایش فرم طبیعی ندارد و پروتز بیش از اندازه سفت است و بالا قرار گرفته! حتی ممکن است پروتز باعث ایجاد التهاب، تورم و سفت شدن عضلات نیز بشود. ممکن است بعد از کاشت پروتز احساس کنید پستان فرم برآمده خود را از دست داده و صاف شده است. برخی از افراد نیز احساس کوچک شدن پروتز سینه را چند روز بعد از کاشت تجربه می‌کنند. در این مرحله مشکل بخاطر انقباض عضلات و واکنش بدن به ایمپلنت است و بعد از مدتی از بین می‌رود.برای مشاهده لینک بهترین جراح بلفاروپلاستی لطفا کلیک کنید.

پروتزها بعد از مدتی با بافت بدن سازگار می‌شوند و سینه‌ها فرم طبیعی پیدا می‌کنند. البته مدت زمان این موضوع در افراد مختلف متفاوت است. به طور معمول این روند ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. همچنین به اندازه پروتز نیز بستگی دارد. پروتزهای بزرگ‌تر دیرتر و پروتزهای کوچک‌تر زودتر با بدن سازگار می‌شوند.

علت کوچک شدن پروتز سینه بعد از کاشت چیست؟

پروتزها بافت جدیدی هستند که وارد بدن می‌شوند. به همین دلیل بدن ممکن است واکنش‌های مختلفی نسبت به آن نشان دهند. البته پروتزهای جدید ضد حساسیت هستند و معمولا واکنش‌های التهابی و حساسیتی ایجاد نمی‌کنند. تنها نکته‌ای که باعث نگرانی خانم‌ها می‌شود، کوچک شدن پروتز سینه یا عدم ثبات در اندازه آن است. اکثر افراد تا پیش از سازگاری بدن و پروتز، اثری از تغییر در اندازه سینه‌ها را مشاهده نمی‌کنند. اثر عمل انجام شده به مرور زمان مشخص می‌شود و بعد از مدتی سایز سینه به اندازه دلخواه می‌رسد.

اگر پیش از انجام کار با جراح خود مشورت کرده‌ باشید و اندازه دلخواهتان را برای او توضیح داده باشید، دیگر نیازی نیست نگران کوچک شدن پروتز سینه یا نداشتن فرم دلخواه خود در هفته‌های اول بعد از  عمل جراحی کاشت پروتز باشید.

سایر علتهای کوچک شدن پروتز سینه

در برخی موارد ممکن است برای پروتز موجود در سینه مشکلی ایجاد شود. به عنوان مثال در اثر ضربه احتمال یا آسیب دیدن آن وجود دارد. همچنین ممکن است با گذشت زمان زیاد از کاشت پروتز، بافت آن دچار تغییر شده باشد (البته در صورت استفاده از محصول باکیفیت احتمالا از این نظر مشکلی نخواهید داشت).

بنابراین اگر پروتزهای موجود در سینه شما بعد از طی شدن دوران نقاهت به صورت کامل، دچار مشکلاتی چون کوچک شدن پروتز سینه، تغییر فرم، درد و… شد، حتما لازم است با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در این صورت لازم است تست‌هایی چون MRI یا سونوگرافی انجام دهید تا از سالم ماندن پروتزها اطمینان حاصل کنید. البته در صورتی که پروتز آسیب دیده باشد، جای نگرانی نیست. پزشک می‌تواند آن را جایگزین یا خارج کند.

آیا کوچک شدن پروتز سینه به نوع آن بستگی دارد؟

همانطور که می‌دانید، پروتزهای مورد استفاده برای سینه دارای انواع مختلفی هستند. پروتزهای سیلیکونی جزء نمونه‌های پرکاربرد به شمار می‌روند. نمونه‌های سالینی نیز مدل دیگری هستند که استفاده می‌شوند. آن‌ها را می‌توان از جوانب مختلف دیگری نیز دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال پروتزها در دو نوع اشکی یا گرد تولید می‌شوند. همچنین دارای اندازه‌های مختلفی هستند. برندهای متنوعی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند. اینکه از محصولات تولید شده توسط یک برند معتبر استفاده کنید، اهمیت بسیاری دارد.

ویژگی‌های ایمپلنت کاشته شده، ارتباط چندانی با کوچک شدن پروتز سینه ندارد. چرا که همه آن‌ها در هر نوع و شکلی که باشند یک بافت اضافه در بدن شما به شمار می‌روند. بنابراین باید زمان لازم برای سازگاری آن با بدن سپری شود تا نتایج دلخواه به دست آید. البته نوع پروتز، اندازه و برند آن در سایر جوانب اهمیت بسیاری دارد و حتما باید از بهترین نوع آن استفاده کنید.

تا زمان ایجاد سازگاری پروتز با سینه چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

همانطور که گفته شد، کوچک شدن پروتز سینه و قرار گرفتن آن بالاتر از موقعیتی که باید باشد، دو مشکلی هستند که با سازگاری ایمپلنت از بین می‌روند. جالب است بدانید که فرایند سازگاری با نام «افتادگی و نرمی« (drop & fluff) شناخته می‌شود. این اصطلاح بیان می‌کند که بعد از مدتی ایمپلنت‌های سفت و کوچکی که بیش از حد بالا هستند، به موقعیت صحیح و اندازه درست می‌رسند. در طی این مدت لازم است اقداماتی را انجام دهید.

از سوتینهای حمایتی یا طبی استفاده کنید

پزشک متخصص شما را برای خرید یک سوتین حمایتی راهنمایی می‌کند. این سینه بند باید در طی مدت مشخص شده از سوی پزشک جایگزین سوتین‌های عادی شود. این سوتین باعث می‌شود دیگر احساس ناخوشایندی نداشته باشید. همچنین در بهبود سریع‌تر مشکل کوچک شدن پروتز سینه یا بالا بودن آن را حل کند. این سوتین‌ها باید به مدت دو هفته به صورت شبانه روز بسته شوند.

در کنار استفاده از سوتین، بهتر است از لباس‌های مناسب استفاده کنید. لباس‌های آزادی که بدون نیاز به بلند کردن بازوها یا فشار آوردن به دست‌ها و سینه پوشیده می‌شوند.

در مورد در مطلب دیگری به طور مفصل صحبت کردیم.

از تحرک شدید بپرهیزید

انجام ورزش‌های سنگین حداقل تا یک ماه بعد از انجام پروتز سینه ممنوع است. به طور کلی حرکات سنگین ممکن است انقباض عضلات را بیشتر کنند و باعث کوچک شدن پروتز سینه شوند. حتی هنگام انجام حرکات ساده‌ای مانند لباس پوشیدن باید مراقب باشید که فشاری به سینه‌ها و عضلات نزدیک به آن‌ها وارد نشود. به همین دلیل است که پوشیدن لباس گشاد و ترجیحا جلو باز توصیه می‌شود.

دستورات پزشک را انجام دهید

پزشک کارهایی که بعد از کاشت باید انجام شود را برای شما بیان می‌کند. ممکن است نیاز به استفاده از کرم‌ها یا ژل‌های خاصی داشته باشید. حتی ممکن است متدهای ماساژ سینه را به شما آموزش دهد. رعایت تمام دستورات پزشک متخصص سینه به پیشگیری از کوچک شدن سینه یا فرم نادرست آن در دوران نقاهت کمک می‌کند.

سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید

به یاد داشته باشید که حتی بعد از طی شدن دوران نقاهت نیز احتمال کوچک شدن پروتز سینه در صورت آسیب رسیدن به آن وجود دارد. بنابراین باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. جالب است بدانید که تغذیه سالم و دوری از مصرف دخانیات و الکل می‌تواند در بهبود نتایج به دست آمده موثر باشد. چرا که این کارها باعث تقویت بافت عضلات اطراف سینه می‌شوند.

بعد از طی شدن دوران نقاهت نیز لازم است از سوتین‌های باکیفیت و با اندازه مناسب استفاده کنید. هنگام انجام حرکات ورزشی حتما سوتین‌های مخصوص ورزش بپوشید.

دکمه بازگشت به بالا