برون مرزی

واکاوی توهین به مقدسات مسلمانان در اروپا از منظر حقوقی/ قانون «گیسوت» چگونه آزادی اندیشه در فرانسه را لگدمال می‌کند؟

گروه بین الملل خبرگزاری آنا – سید حسن شفیعی؛ در روزهای اخیر ، در پی انفجارهای لبنان و درگیری ها در یمن ، ناآرامی های آمریکا و آماده سازی نامزدهای لبنانی برای انتخابات ، موج جدیدی از اهانت و تحقیر جشنواره های مسلمانان آغاز شده است. این اقدامات آگاهانه با اهانت و سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان و مهمترین معجزه آخرین پیامبر الهی و اقدام تکراری نشریه فرانسوی در توهین به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با اعلام مجدد محتوای توهین آمیز و تأیید آنلاین آغاز شد. رئیس جمهور خشم مسلمانان سراسر جهان را از این اقدامات شرم آور و بی نظیر در آستانه تیراندازی به مظنونان در دفتر انتشارات پس از انتشار یک فیلم انیمیشن تحقیرآمیز در سال 2015 تحریک کرد. این دسته از اقدامات را می توان از زوایای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار داد. از علل و اهداف آشکار و آشکار ، از جمله رفتار چنین انحرافاتی ، بازیگران اصلی و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دولت های غربی گرفته تا حمایت رسانه ای و بهره برداری سیاسی و حتی نظامی از جنبه های مختلف این اقدامات است.

استاندارد دوگانه

2020 روز جمعه ، 4 سپتامبر ، رئیس جمهوری فرانسه با تأیید این توهین ، توهین به مقدسات را آزادی بیان مجاز و غیرقابل تخلف در فرانسه اعلام کرد. با این حال ، قوانین زیادی وجود دارد که به جای سیستم حقوقی در فرانسه ، آزادی های شخصی و اجتماعی را به ویژه در مطبوعات محدود می کند. این واقعیت رفتار و معیار استاندارد و مضاعف و استاندارد سیاسی و سیاسی مقامات و سیاستمداران کشور را در برخورد با آزادی بیان و عقاید برمی انگیزد ، زیرا به گفته بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان صادق ، این آزادی بیان توهین به معنویت و قداست ادیان است. به طور خاص ، اسلام و مسلمانان بدون قید و شرط عمل می شوند ، و در جایی که انتقاد از صهیونیسم و ​​بررسی اسطوره هولوکاست وجود دارد ، آن را به شدت محدود ، محکوم ، تحت سانسور و ممیزی قرار می دهند.

قانون خرد و اعمال آزادی اندیشه

اعلامیه حقوق بشر و شهروند انقلاب فرانسه ، مصوب 1789. در تاریخ 26 آگوست ، در ماده 11 آمده است: “تبادل نظر آزادانه ایده ها و عقاید یکی از ارزشمندترین حقوق بشر است و شهروندان در صحبت ، نوشتن و انتشار آزاد هستند ، مگر اینکه مورد سوused استفاده قرار بگیرند.” “آزادی در موارد پیش بینی شده توسط قانون”. این قانون توسط شورای قانون اساسی فرانسه اجرا می شود ، به طور گسترده تفسیر می شود و هرگونه آزادی انتشار و ترویج عقاید و عقاید دینی و ضد دینی در این کشور آزاد تلقی می شود و مطبوعات در هر زمینه ای مجاز به مجوز هستند.


بیشتر بخوانید:

پیام رهبر انقلاب جایگاه آزادگان جهان است / فرانسه به دنبال دیکتاتوری فرهنگی و استعمار کشورها است / صهیونیست ها موجی را که از پاریس بیرون می آید همراهی می کنند

محکومیت کارتون توهین آمیز توسط چارلی ابدو درک ذاتی امام خامنه ای است

پاسخ دانشمندان اسلامی به پیام رهبر معظم انقلاب در محکومیت توهین به نشریه فرانسوی / باندهای صهیونیستی در پشت این توطئه مشهود است


برعکس ، طبق سال 1990 13 جولای قانون Gaysot ، هر گونه سوال از وجود یا مقیاس جرم علیه بشریت ، مندرج در قانون 1945. در منشور لندن علیه رهبران نازی در دادگاه نظامی بین المللی نورنبرگ ، این یک جرم محسوب می شود. چندین قانون در اروپا علیه انکار هولوکاست وجود دارد. بر این اساس ، هر آنچه در حمایت از حقوق مردم فلسطین در سرزمین خود یا رد اسطوره هولوکاست و کشتار یهودیان توسط نازی ها و غیره نوشته شده ، یهودستیزی است ، جرم تلقی می شود و به شدت مجازات می شود.

از دیدگاه دادرسی قضایی ، این قانون قانون آزادی بیان را تنظیم می کند و کاملاً محدود کننده است و این نمونه بارز رویکرد دوگانه به موضوعات مختلف است. به عبارت دیگر ، توهین ، تمسخر ، انتشار مطالب دروغین و توهین آمیز در مورد اعتقادات مذهبی جمعیت زیادی در سراسر جهان ممنوع است و انتقاد از ادعاهای رژیم صهیونیستی در مورد قتل کودکان ممنوع است. نمونه بارزی از این رفتار دوگانه در برخورد با نویسنده و فیلسوف فرانسوی روژ گارودی ، که بعداً به اسلام گروید ، بدیهی است. وی توهین یا تهمت نزده و مطالب غیر دقیق و غیرمستند نیز ننوشته است و فقط در اسناد تاریخی ادعاهای صهیونیست ها راجع به قتل یهودیان در اتاق های گاز و حاکمیت فلسطین را نقد و انکار کرده است.

اما در گهواره آزادی بیان – حتی قبل از کفر و توهین به مقدسات دیگران – توسط سانسور چاقو خورده ، از انتشار منع شد و به شدت به زندان محکوم شد. 1998 27 فوریه دادگاه های فرانسه چاپ مجدد اسطوره های سیاسی اسرائیل را ممنوع و 240 هزار فرانک جریمه نقدی و برای مدت چند سال تعلیق کرد. وی حتی به دادگاه حقوق بشر اروپا نیز تقاضای عدم پذیرش دادخواست را داد. وی در تمام عمر نسبت به سانسور کار خود در فرانسه معترض بود ، اما اعتراضات وی در آن کشور بی نتیجه ماند و چیزی جز تبعیض علیه اسلام و مسلمانان و برخورد دو استاندارد و سیاسی با مسئله آزادی بیان نمی تواند باشد.

پاپ فرانسیس ، رهبر کاتولیک های جهان ، نیز معتقد است که آزادی بیان مطلق نیست ، به ویژه اگر موجب توهین یا تمسخر عقاید دیگر باشد. وی در سفر خود به فیلیپین و در مصاحبه با خبرنگاران در هواپیما ، اشاره ای به حملات پاریس کرد و گفت که آزادی بیان نه تنها یک حق اساسی بشر است بلکه یک وظیفه انسانی است که با بیان افکار خود به جامعه و رفاه عمومی کمک کند. پاپ با اشاره به یکی از همراهانش که در همان نزدیکی ایستاده بود گفت: “به عنوان مثال ، اگر دوست خوب من دکتر گاسپاری به مادرم توهین کند ، او مرا خواهد خورد”. پاپ به شوخی مشت خود را به سمت او برگرداند و گفت: “این طبیعی است. نمی توانید دیگران را تحریک کنید. اعتقادات دیگر را نمی توان آزرده خاطر کرد. – باورهای دیگر نباید مورد تمسخر قرار گیرند.

مسئولیت های ما

توهین های سازمان یافته به اعتقادات مذهبی ، به ویژه توسط مسلمانان ، در سال های اخیر بسیار شبیه و تکرار شده است و احتمال ارتکاب آنها به عوامل غربی در آینده منتفی نیست. همانطور که در تجزیه و تحلیل های مختلف ، از جمله آزمایش حساسیت مذهبی و غیرت پیروان ادیان ، حواس پرتی ذهن از جنایات و اقداماتی که همزمان علیه مسلمانان اتفاق می افتد و هتک حرمت و چالش مقدس.

وظیفه ما مسلمانان است که حداکثر انزجار را به هر روشی نشان دهیم که نشان دهنده هوشیاری و حساسیت جامعه اسلامی نسبت به ارزش ها باشد. مانند مدافعان این کمپین ، پس از تیراندازی در دفتر این نشریه ، کمپین های گسترده ای را راه اندازی کرد که در آن جمعیت در فضای واقعی و مجازی و در همه شبکه ها و نشریات اجتماعی بودند ، مسلمانان ، آزادگان و اندیشمندان جهان آزاد باید از ارزش های دینی دفاع کنند. طبق قوانین کشور خود پاسخ دهید. بنابراین می توان اقداماتی از قبیل سازماندهی تجمعات مسالمت آمیز ، فعالیت در سایتها و شبکه های شبکه های اجتماعی و حداکثر روشنگری برای مواضع منطقی اسلامی را از جمله این اقدامات دانست.

در رسانه ها ، برجسته کردن اصول و مواضع اسلامی در مورد اسلام به خاطر مقدس بودن آن و سایر ادیان و پیامبران الهی ، توضیح تسامح اسلامی ، دین و حقوق اقلیت ها در اسلام و نشان دادن چهره نفرت انگیز تبعیض علیه مسلمانان در کشورهایی که آزادی و برابری را تقویت می کنند ، دین ها و آیین ها می توانند تأثیر بسزایی داشته باشند آموزش افکار عمومی در کشورهای مختلف از طریق تولید برنامه های گفتگوی جذاب و مستند.

تعارض آزادی بیان با قانون از نظر حقوقی

آزادی بیان مفهوم گسترده ای است که همه از آن حمایت جهانی می کنند و اصطلاحاً منطق ارسطویی یکی از مشهورترین رشته های اقتدار یا عقاید مردمی است و مانند خوبی عدالت و مکروه بودن ظلم ، امروزه مورد حمایت و ستایش همه انسانهای منطقی است. با این وجود ، تعاریف و تعاریف فراوان این مفهوم برای ارتقا promote جاه طلبی های شخصی یا حزبی گیج کننده و سو استفاده کننده است. روشن است که ، مطابق قاعده عقل و مصلحت عمومی و فساد ، این آزادی مطلق نیست و در جامعه محدودیت ها و محدودیت هایی داشته است که در قوانین ملی مربوطه و قوانین بین المللی منعکس شده است.

پاپ فرانسیس با اشاره به یکی از همراهانش که کنار او ایستاده است ، گفت: “به عنوان مثال ، اگر دوست خوب من دکتر گاسپاری به مادرم توهین کند ، او یک مشت من را می خورد.” طبیعی است نمی توانید دیگران را تحریک کنید. اعتقادات دیگر را نمی توان آزرده خاطر کرد. – باورهای دیگر قابل تمسخر نیست.

همانطور که ذهن عدالت خوب ، صداقت و آزادی بیان و اندیشه را تعیین می کند ، بر مکروه بودن ظلم و حقوق دیگران ، از جمله حق احترام به عقاید مذهبی ، حق بیان موارد ناپسند و شرور ، و نقض نفرت و انزجار عمومی حاکم است. و تحقیر و توهین به عقاید دیگران را منع می کند. از نظر حقوقی ، آزادی بیان ، هم برای اشخاص و هم برای مطبوعات و اشخاص حقوقی ، مغایر قوانینی است که ما آنها را نمونه و موارد کوتاه می دانیم.

1 – شهادت نادرست

طبق مواد 361 و 362 قانون جنایی عمومی فرانسه ، اگر شهادت دروغ از نظر ماهوی یا از جنبه های خاصی از رسیدگی م isثر باشد ، کافی است که گناه شاهد و مجازات ناشی از آن ضرر خسارت باشد. بنابراین ، در اینجا امکان ندارد که همه چیز را بر اساس اصل آزادی بیان بیان کرده و از عواقب گفته های من مصون بمانید.

2- حق شهرت (حق حضور در مشاهیر)

امروزه استفاده از هویت افراد مشهور در تبلیغات تجاری امری عادی است. با این حال ، استفاده از این هویت بدون اجازه شخص چالش حقوقی را تغییر می دهد. طبق قوانین آمریکا ، حق تقدم نقض آزادی بیان و ایجاد سانسور تلقی می شود ، مگر اینکه علائم هویتی نقض شود و در واقع متفاوت ارائه شود. قوانین فرانسه و آلمان نیز آزادی بیان را نقض می کند ، مگر اینکه منافع عمومی تهدید شود. بنابراین ، در این مورد نیز به دلیل آسیب های خاص اخلاقی به فرد ، آزادی بیان به نفع حقوق افراد محدود شد.

3. سو Ab استفاده از حقوق

اعلامیه حقوق بشر و شهروند انقلاب فرانسه ، مصوب 1789. در تاریخ 26 اوت ، ماده 11 مقرر می دارد:

“تبادل آزاد افکار و عقاید یکی از باارزش ترین حقوق بشر است و شهروندان در صحبت ، نوشتن و انتشار آزاد هستند ، مگر اینکه در موارد پیش بینی شده از قانون از این آزادی استفاده شود.” این قانون باید توسط شورای قانون اساسی فرانسه در آن کشور به طور گسترده تفسیر شود ، اما این ماده محدودیت در همه اشکال آزادی بیان است.

4 – توهین و تهمت و تحریک کینه و نفرت

گرچه در سال 1881 م. 29 جولای قانون فرانسه در مورد آزادی مطبوعات جرایم عقیدتی را لغو می کند ، اگر مطبوعات مرتکب برخی از جرایم متداول مانند توهین ، افترا و تحریک به ارتکاب جرم شوند ، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. علاوه بر این ، ماده 2 (20) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هرگونه تحریک به نفرت ملی ، نژادی یا مذهبی را که موجب تبعیض ، اختلاف و اجبار شود ، منع کرده است.

5. اخلال در امنیت ملی و نظم عمومی

1881 قانون آزادی مطبوعات در صورت انتشار عمدی و نقض نظم عمومی ، انتشار اخبار دروغ را تحت پیگرد قانونی قرار می دهد. 1966 16 دسامبر ماده 19 (3) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز به صراحت آزادی بیان را در موارد زیر محدود می کند:

“استفاده از حقوق مندرج در بند 2 این ماده (مربوط به آزادی بیان و آزادی بیان) به حقوق و تعهدات ویژه ای نیاز دارد و بنابراین ممکن است تحت محدودیت های قانونی خاصی باشد:

الف- به حقوق دیگران احترام بگذارید.

ب) حفظ امنیت ملی ، نظم عمومی ، بهداشت عمومی یا اخلاق. “

موضوعی که اکنون در حال بحث و بررسی آن هستیم ، یعنی اقدام شارلی هبد که موجب تعرض به تعطیلات مسلمانان شده است ، با توجه به اینکه این عمل قبلاً در سال 2015 انجام شده بود. و برخی افراد را به خشونت تشویق کرد و سرانجام یک روز پس از انتشار کارتون توهین آمیز ، در دفتر این مجله تیراندازی کرد ، وی نتیجه گرفت:

اول ، طبق سال 1881 طبق قانون مطبوعات فرانسه ، این عمل توهین به عقاید بسیاری از شهروندان فرانسه در فرانسه و همچنین توهین به اعتقادات مذهب رسمی بسیاری از کشورها تلقی می شود. علاوه بر این ، با توجه به سابقه حوادث از زمان انتشار اولین محتوای توهین آمیز در سال 2015 ، بدون شک این نمونه ای از تحریک به ارتکاب جرم تحریک احساسات مذهبی است.

ثانیاً ، این عمل نمونه بارزی از نفرت مذهبی و ملی و تحریک به نفرت است که می تواند آتش درگیری را حتی در سطح بین المللی روشن کند ، همانطور که در متن ماده 20 (2) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است. طبق ماده (3) ماده 19 این قانون ، این عمل به عنوان نمونه بارزی از نقض امنیت ملی و نظم عمومی در فرانسه و بین المللی در نظر گرفته می شود.

سوم ، با توجه به رویه تکراری پس از پنج سال و همچنین خنده دار بودن مجله چارلی ، که از توهین به مقدسات دینی ، به ویژه اسلام ، دریغ نکرده است ، پیامدهای جرم روانشناختی ، یعنی اقدامات و مقاصد صاحبان دانش و اقتدار ، اثبات شده و غیر قابل بحث است.

در نتیجه مفروضات فوق ، ادعای رئیس جمهور فرانسه و متقاضیان آزادی بیان در مورد حق ارتکاب این عمل زشت و عدم امکان پیگرد قانونی ، اظهاراتی دروغ ، بی اساس و سیاسی است که بر اساس اصول انسانی و قواعد قانونی رد می شود.

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا